امروزه از اخبارهای مختلف برخی از رسانه ها می شنویم که ویروس کرونا جهش یافته است و این بار قوی تر شده است و به پیر و جوان رحم نمی کند و همه را به کام مرگ می کشاند. گونه های تازه جهش یافته ویروس کرونا در ماه های اخیر توجه بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران را به خود جلب کرده است. آن ها در صدد هستند تا بتوانند تحقیقات بیشتری روی این سه نوع جدید ویروس کرونا به شکل جهش یافته، انجام دهند و هر روز نکته جالبی را در خصوص این گونه ها به دست می آورند. در این مقاله از دکتر چک قصد داریم به این سه گونه یا واریانت جهش یافته جدید بپردازیم

همان گونه که ذکر شد این گونه های تازه ظهور همان نوع کووید 19 هستند که ظاهر و ویژگی خاصی پیدا کرده اند و در برخی از کشورهای آمار مرگ و میر را افزایش داده اند.

آشنایی با گونه جدید جهش یافته ویروس کرونا

گونه انگلیسی یا بریتانیایی 1.1.7

این گونه جهش یافته به پروتئین گل میخی ویروس ارتباط دارد که به از این راه به سلول های بدن حمله می کند. اصلی ترین بهش این جهش ها مربوط به جهش N501Yمی شود که این ویروس با اتصال گیرنده ای به نام ACE2 سلول های بدن را تخریب می کند. منشا این ویروس در اکتبر 2020 در جنوب شرق انگلستان می باشد و هم کنون در سراسر بریتانیا و 70 کشور دیگر انتشار یافته است

این گونه سریع تر به انسان ها منتقل می شوند و سرعت انتشار بالایی دارد. گفته شده است که این گونه با علائم شدیدتر از گونه یک سال قبلی است و عفونتی که به وجود می آورد کشنده و خطرناک است.

 گونه جهش یافته آفریقایی

اولین بار این گونه در اکتبر 2020 در خلیج نلسون ماندلا افریقای جنوبی کشف شد. علی رغم این که این ویروس نسبت به واریانت اصلی مرگ بار نیست اما سریع تر و راحت تر منتقل شده و انتشار می یابد.

این گونه نیز مانند گونه انگلیسی جهش N501Y را در پروتئن های گل میخی دارد در نتیجه بهتر می تواند به سلول ها وصل بشود و قابلیت تکثیر زیادی درون آن ها دارد. این گونه علاوه بر این جهش چند جهش نگران کننده و خطرناک دیگربه نام های K417N و  E848Kنیز دارد که اتصال و اثر آنتی بادی ها روی ویروس را محدود می کند و مقاومت آن را به این آنتی بادی ها افزایش می دهد. هم اکنون این گونه جهش یافته در اقصی نقاط آفریقای جنوبی و بیش از 30 کشور دیگر دنیا انتشار یافته است.

 گونه برزیلی: P.1

این گونه جهش یافته نوظهور نخستین بار در ژانویه2021 در گروهی از مسافران برزیلی در کشور ژاپن تشخیص داده شد. این واریانت نیز مانند گونه های افریقایی همان جهش گل میخی به نام های K417N N501K E484K داشته است و گفته شده است که به جز این موارد، جهش دیگری نیز یافته است.

در حال حاضر شواهدی که نشان دهد این گونه عفونت شدیدی به وجود می آورد وجود ندارد . اما این گونه جهش یافته موج نگرانی ها و عفونت را در بزرگترین شهر ایالت آمازوناس برزیل (مانائوس)، ایجاد کرده است. طبق اعلام قبلی تصور می شد که این شهر به مرحله ایمنی گله ای رسیده باشد اما شواهد بالعکس این تصور را نشان می دهند. به جز این شهر برزیل که حالا این ویروس سرتاسر شهر آن را فرا گرفته است. در کشورهای دیگری از جمله: کره جنوبی و آمریکا هم شناسایی شده است.

هر چند دانشمندان در حال تحقیقات بیشتری روی این سه گونه ویروس جدید جهش یافته و تاثیرات واکسن بر روی آن ها هستند، باز هم به اطلاعات بیشتری از نحوه مصونیت از این سه واریانت تازه جهش یافته ویروس کووید 19 وجود دارد.