با برگزاری جشن بیبی شاور می توانید برای تولد نوزاد و پدر و مادر شدن خود را آماده کرده و در عین حال لحظات شاد و مهیجی را با دوستان و اعضا خانواده خود بگذرانید. با توجه به محدودیت جشن های حضوری، مردم به قوه خلاقیت خود رجوع کرده و ایده هایی برای برگزاری مجازی جشن بیبی شاور پیدا می کنند.

منظور از برگزاری جشن بیبی شاور به صورت مجازی چیست؟

معمولا دوستان نزدیک، و نه پدر و مادر یا اعضا فامیل، این جشن را تدارک می بینند اما با این حساب، سنت ها در میان فرهنگ ها متفاوت است. این که چه فردی مسئولیت تدارک این جشن را برعهده می گیرد نیز به انتخاب خودتان بستگی دارد.

بیبی شاور مجازی مسئله عجیب یا جدیدی نیست؛ سالیان سال است که مردم از برنامه های چت تصویری یا تنها تماس تلفنی برای حضور در مناسبت ها استفاده می کنند.

فاصله گذاری اجتمایی و محدودیت های کرونا اخیرا به محبوبیت این شیوه افزوده است.

چرا باید بیبی شاور به صورت مجازی برگزار شود؟

هر فردی ایده منحصر به فردی برای برگزاری مراسم بیبی شاور دارد اما در نهایت هدف اصلی از برگزاری این مراسم به صورت مجازی تفاوتی با هدف آن در برگزاری به صورت حضوری ندارد: هدف اصلی جشن گرفتن بارداری و در راه بودن عضوی جدید در خانواده است. به بهانه این مراسم، دوستان نزدیک و اعضا خانواده دور هم جمع شده و لحظات شادی را سپری می کنند.

راهنمای مرحله به مرحله: چگونه جشن بیبی شاور را به صورت مجازی برگزار کنیم؟

تعیین بهترین زمان ممکن

می توانید 4 تا 6 هفته قبل از تاریخ زایمان این جشن را برگزار کنید.

اولین مسئله ای که در هنگام تدارک برای برگزاری جشن مجازی بیبی شاور باید توجه داشته باشید، مشخص کردن زمانی است که برای همه مناسب باشد؛ مثلا آخر هفته یا بعد از ظهر. اگر مهمانان در کشورهای مختلفی زندگی می کنند و تفاوت زمانی وجود دارد، باید زمان مراسم را با دقت بیشتری تنظیم کنید.

لیست مهمانان

اگر خودتان می خواهید جشن بیبی شاور را برگزار کنید، پس مسئولیت تصمیم گیری درباره لیست مهمان ها برعهده خودتان است. اما اگر دوستتان میزبان این مراسم است، حتما درباره لیست مهمانان با او مشورت کنید. توجه داشته باشید که بیبی شاور ماهیت سوپرایز ندارد.

از آن جایی که کنترل جشن های آنلاین تا حدودی سخت تر است، باید تعداد مهمانان محدود بوده تا به راحتی بتوان بازی کرد. اما اگر لیست مهمانان تان زیاد است، یک سری پلتفرم های آنلاین مخصوص این برنامه ها وجود دارد مانند Zoom که به راحتی می توان تعداد زیاد مهمانان را با آن ها کنترل کرد.

تزییات و دکوراسیون

اگر درگیر تدارکات این جشن برای خودتان هستد، می توانید از تزیینات سنتی استفاده کرده یا پس زمینه مناسبی برای تماس تصویری انتخاب کنید. اگر می خواهید برای شخص دیگری این جشن را برگزار کنید، چندین روز قبل از برگزاری جشن لوازم تزییات را برای او ارسال کنید. اگر از نظر مالی و جغرافیایی برای تمام مهمانان ممکن باشد، هر کدام می تواند لوازم مورد علاقه خود را ارسال کند؛ مانند میان وعده، کلاه کاغذی و لوازم جشن.

پلتفرم اجتمایی

مهم ترین مسئله ای که وجود دارد، انتخاب یک پلتفرم اجتمایی است که همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند: استفاده از پلتفرم باید رایگان بوده و در تلفن های همراه، تبلت و لپ تاپ اجرا شود. دو نمونه از پلتفرم های محبوب که استفاده از آن ها نیز آسان است، شامل Zoom و Hangouts می شود. بعضی از پلتفرم ها چندین گزینه برای برقراری تماس گروهی، فیلتر و پیش زمینه نیز دارند.

البته برگزاری مراسم به صورت آنلاین یک محدودیت بزرگ نیز دارد: اتصال به اینترنت و برقراری ارتباط از طریق صفحه نمایشگر ممکن است برای همه امکان پذیر نباشد. و فراموش نکنید که برگزاری مراسم به صورت آنلاین هرگز جایگزین خوبی برای مراسم حضوری نیست اما نباید هدف اصلی را فراموش کرد: این که برای کودک در راه جشن گرفت.

دعوت نامه ها

پس از انتخاب پلتفرم، می توانید یک زمان را مشخص کرده، لینک و رمز عبور گروه را برای تمام مهمانان ارسال کنید. می توانید چندین کار جالب نیز انجام دهید: کارهایی مثل آماده کردن تصاویر سونوگرافی قبل از زایمان، تصاویری از پدر و مادر که منتظر کودک در راه خود هستند، فکر کردن به ایده های خوب برای انجام یک سری کارها و مسائل از این دست. در رسانه های اجتمایی یک گروه یا صفحه مناسبت باز کرده و جزییات و دعوت نامه ها را ارسال کنید.

حتما درباره مراسم به مهمانان اطلاع دهید زیرا بعضی ها از این بابت اطلاعی ندارند؛ مثلا درباره هدیه.

هدایا

می توانید لینک عضویت را در دعوت نامه قرار دهید تا مهمانان هدایای خود را ارسال کنند. البته بعضی از مهمانان ترجیح می دهند که هدایای مورد نظر خود یا حتی کارت هدیه ارسال کنند.

خوراکی

اگر زمان کافی داشته باشید می توانید میان وعده هایی با تم کودک را از قبل برای مهمانان ارسال کنید؛ البته این نکته را فراموش نکنید که این مسئله اصلا اجباری نیست. هزینه ارسال کاپ کیک برای مهمانان بسیار زیاد می شود و از آن جایی که همه در خانه های خود هستند، نیازی به انجام این کار نیست. البته در مراسم های آنلاین نیز نیازی به انجام این کار نیست.

اما در عین حال اگر قرار است در مراسم بیبی شاور دیگران شرکت کنید، فرستادن کیک فکر بدی نیست.

بازی ها

اگر کمی خلاقیت به خرج دهید، بازی، از به یاد ماندنی ترین بخش مراسم بیبی شاور خواهد شد. در قسمت زیر به چندین ایده جالب برای بازی های این مراسم اشاره کرده ایم که به راحتی در مراسم های آنلاین قابل اجرا است:

  • baby adult match up: از مهمانان بخواهید تا عکس هایی را از طریق ایمیل یا پیام برای تان ارسال کنند، سپس شما از آن ها یک مجموعه تهیه کرده و برای شان ارسال کنید.
  • حدس زدن قیمت ها: چندین وسیله مخصوص کودکان خریداری کرده و از مهمانان بخواهید که درباره قیمت ها حدس بزنید.

در نهایت این نکته را نباید فراموش کنید که هدف اصلی از برگزار این مراسم جشن گرفتن برای کودک در راه است و به این وسیله حمایت و علاقه خود را نشان می دهید. این مراسم هیچ قانون و قائده خاصی ندارد و هدف اصلی خوش گذرانی مهمانان است.