نتایج به دست آمده از یک تحقیق کوچک آزمایشگاهی نشان داده است که دو واکسن کرونای شرکت های چینی سینوفارم، در برابر گونه جدید ویروس پاسخ ایمنی ایجاد می کند؛ اما این واکنش ضعیف تر از پاسخ به ویروس اصلی است.

رویترز این گونه عنوان کرده است که گونه های جدید کرونا ویروس این نگرانی را به وجود آوردند که ممکن است واکسن های پیش ظهور در مقابل این ویروس کرونای آفریقای جنوبی بی اثر باشند.

پژوهشگران انستیتوی فراورده‌های زیستی پکن وابسته به سینوفارم و انستیتوی آکادمی علوم چین که در ساختن واکسن کرونا با واحد ژیفی همکاری می‌کند، مقاله ای نوشتند که در آن این گونه نقل شده است: دوازده نمونه سرمی از هر یک از دریافت کنندگان دو واکسن چینی گرفته اند که این نمونه ها نسبت به ویروس اصلی و یک واریانت دیگر پاسخ ضعیف تری داده است.

اما این مقاله فعلا فقط  در وب سایت BioRxiv نوشته شده است و هنوز کارشناسان مستقل علمی آن را بازبینی نکرده اند. از نظر این پژوهشگران این کاهش پاسخ دهی باید از نظر تاثیر آن بر اثر بخشی بالینی این واکسن بررسی شود.

سینوفارم چینی در چین مورد تایید عموم مردم قرار گرفته است و از آن در چند کشور دیگر مانند امارات متحده عربی هم برای واکسیناسیون همگانی استفاده کرده اند. واکسن ژیفی هم در چین و در کشورهای دیگر  مراحل نهایی کارآزمایی بالینی را می گذراند.

داده های به دست آمده از کارآزمایی بالینی واکسن های شرکت نوواواکس و جانسون اند هم نشان داده است که این واکسن ها در پیشگیری از کرونا در آفریقای جنوبی که نمونه قدرتمند آن انتشار یافته، تاثیر کمتری دارد.