دکتر چک: مطالعه ای جدید نشان داده است که دادن داروهای رقیق کننده خون به بیماران کرونایی در طی 24 ساعت مراجعه به بیمارستان، در مقایسه با افرادی که این داروها را دریافت نکرده اند احتمال مرگ و میر آن ها را پایین می آورد.

اکنون پژوهشگران در حال انجام آزمایش های بالینی هستند تا تاثیر داروهای ضد انعقاد پیشگیری کننده بر بیماران کووید19 ببینند. دانشمندان معتقدند که برخی از مرگ ها دراثر کرونا به دلیل لخته شدن خون در رگ ها و عروث اصلی بیمار کرونایی است. داروهای ضد انعقاد خون چون از لختگلی خون جلوگیری می کنند و خواص ضد ویروسی و ضد التهابی دارند؛ در نتیجه ممکن است این کار در بهبودی بیماران مبتلا به کووید 19 اثر بخشی موثری داشته باشد.

برای انجام تحقیقات و بررسی های بیشتر در خصوص این موضوع، گروهی از محققان انگلیسی و امریکایی درصدد شدند تا اثر ضد انعقادی داروهای چون پروفیلاکتیک را که بعد از بستری شدن بلافاصله در بیمارستان به بیماران کرونایی داده می شد را با خطر مرگ و خطر خون ریزی شدید در بیماران مبتلا به کرونا را تخمین بزنند.

آن ها 4297 داده با میانگین سنی 68 سال را در یک مارس تا 31 ژوئیه 2020 به دلیل عفونت کرونا بستری شده بودند را بررسی کردند. محققان این بیماران را  تحت نظر گرفتند تا ببینند که چه بیماری در طی یک ماه، فوت کرده یا خونریزی شدید داشته است. در پایان مشاهده کردند که از بین 3627 بیمار در طی 24 ساعت بعد از بستری شدن و بعد از دریافت داروی ضد انعقاد خون،  فقط 622 مورد مرگ اتفاق افتاده است.

در واقع در طی مدت 30 روز مرگ در بیمارانی که داروی ضدانعقاد خون دریافت کرده بودند،  مقداری معادل 14 درصد بود و بیمارانی که این دارو را مصرف نکرده بودند 18 درصد برآورد شد. بنابراین کاهش خطر ( خونریزی شدید) تا 35 درصد و کاهش خطر مطلق( مرگ) 4.5 بود. در پایان محققان نتیجه گرفتند که مصرف داروی ضد انعقاد خون در بیماران کرونایی، خطر خون ریزی جدی در پی نداشته است .