دکتر چک: بررسی ها و پژوهش های جدید نشان داده است که ابتلا به ویروس کرونا ممکن است باعث محافظت افراد در برابر برخی از گونه های جهش یافته، این ویروس نشود. این سوال که محافظت در مقابل ویروس جهش یافته کرونا در صورتی که یک بار به کرونا مبتلا شده ایم، چه مدت زمان می برد.

آیا مصونیت در مقابل گونه های جهش یافته کرونا وجود دارد؟

هنوز هم محققان به این اعتقاد دارند که در صورت ابتلا به این ویروس، خیلی کم پیش می آید که دوباره به آن مبتلا شوید و در صورت ابتلا این بیماری به علت محافظت یا مصونت ناشی از آن، علائم آن شدت کمتری دارد؛ اما این تحولات اخیر و ظهور گونه های جهش یافته این ویروس، نگرانی ها در خصوص ابتلای دوباره را بیشتر از قبل کرده است.

یک بررسی قبل از ظهور گونه جهش یافته، در خصوص تکاوران دریایی کشور آمریکا نشان داده است که سربازانی که از قبل دچار بیماری ویروس کرونا شدند دوباره گرفتار عفونت ناشی از این ویروس شده اند

درکشور برزیل چندین موارد ابتلای دوباره با این گونه جدید گزارش شده است که بیشتر آن ها بستری شدند که نشان می دهد این ویروس جهش یافته واگیردار تر و مقاوم تر از نوع قبلی آن است.

پروهشگران اظهار کردند که ابتلای به کرونا به معنای این نیست که دوباره گرفتار این ویروس نشویم و خطر هنوز هم وجود دارد. ابتلای مجدد به این ویروس تمام دستگاه های بهداشتی را نگران ساخته است.

به همین دلیل سازمان های بهداشتی واکسیناسیون همگانی را تنها راه دراز مدت برای مقابله با ویروس کرونا عنوان کرده اند و از افراد می خواهند که  دست های خود را مرتبا بشویند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

این نگرانی ها زمانی شروع شد که در افریقای جنوبی کسانی به گونه جهش یافته ویروس کرونا مبتلا شدند که این افراد قبلا به این عفونت ناشی از ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

دکتر شبیر مهدی از دانشگاه ویتواتراستند در ژوهانسبورگ، نسبت به این مسئله امیدوار است که حداقل 90 ماه زمان می برند تا مردم به این عفونت دوباره گرفتار شوند؛ پس به نظر این دکتر موج بعدی کرونا قابل کنترل تر است

اما پژوهشگران این گونه جهش یافته ویروس آفریقای جنوبی را واگیردارتر می دانند که به برخی از درمان ها مقاومت بالاتری نشان داده است. این ویروس 90 درصد در آفریقای جنوبی شیوع یافته و به 40 کشور دیگر رسیده است.

طی بررسی های دکتر شبیر مهدی واکسن نوواواکسن در مقابل این واریانت یا گونه جدید پاسخ کمتری دریافت کرده است و نشان داده است که این گونه جدید نه تنها در افراد بدون سابقه عفونت کرونا بلکه در افراد یک بار سابقه ابتلا به این ویروس نیز شایع شده است که متاسفانه بیانگر این موضوع است که ابتلا یک بار به عفونت های گذشته در مقابل این ویروس جدید آفریقای جنوبی باعث مصونیت از ابتلای مجدد به آن نمی شود.

دانشمندان آمریکایی در حال بررسی این موضوع هستند که عامل افزایش موارد ابتلا به کرونا همان گونه جهش یافته آفریقایی است یا خیر.