محققان در طی بررسی های جدیدی کشف کرده اند که انتقال ویروس کرونا از طریق سطوح از راه های انتقال این ویروس کمتر است این تحقیقات در مجله لنست چاپ شده و نشان داده است که ویروس کرونا  بیشتر از طریق هوا و به دلیل قطرات ریز و درشت تنفسی از طریق سرفه یا عطسه و صحبت کردن افراد منتشر می شود. با دکتر چک همراه باشید.

انتقال ویروس کرونا از هوا

در این تحقیق عنوان شده است که ابتلا به ویروس کرونا از طریق سطوح، نادر به نظر می رسد.

اما با این حال، سازمان بهداشت عمومی هم چنان بر انتشار این ویروس از طریق سطوح تاکید دارد و آن را تهدیدی برای ابتلا به ویروس کرونا می داند که باید آن ها را به طور مرتب شست یا ضدعفونی کرد.

سازمان بهداشت جهانی در طی توصیه های اخیر خود به عموم مردم عنوان کرده است که مردم از لمس و دست زدن به تمام سطوح خصوصا محیط های عمودی، پرهیز کنند؛ چون احتمال دارد که فرد مبتلا به کرونا قبل از شما آن را لمس کرده باشد؛پس شدیدا توصیه کرده است که سطوح را با ضد عفونی کننده های قوی و استاندارد تمیز کنند.

یکی از نماینده گان سازمان بهداشت جهانی در بیانه ای مطرح کرده است که شواهد کمی برای این وجود دارد که ویروس کرونا از طریق سطوح آلوده انتقال پیدا کند؛ اما این سطوح هنوز یکی از راه های انتقال ویروس کرونا به شمار می رود که باید مکررا آن ها را ضد عفونی کنید خصوصا اگر در طی روز چند نفر این سطوح را لمس کرده باشند.

این احتمال اندیشی در خصوص خطرات سطوح آلوده پیامدهای بدی با خود به همراه خواهد آورد. عموم مردم و سازمان ها در تلاش اند که ضد عفونی کردن را در اولویت قرار دهند و برای آن هزینه هایی متحمل می شوند.  برخی از منابع هم بر اهمیت زدن ماسک تاکید دارند. پس بر مبنای این بررسی تازه، ماسک زدن از ضد عفونی کردن سطوح پیچیده تر به نظر می رسد؛ اما تفاوت های بیشتری به وجود می آورد.

اداره کل حمل و نقل آمریکا اعلام کرده است که خدمات بهداشتی ناشی از کرونا سالانه چندین میلیون دلار هزینه در بر داشته است که تا سال 2023 این مقدار تا 380 میلیون دلار هم تخمین زده شده است. این سازمان از دولت فدرال آمریکا خواسته است که بیشتر از پاک سازی سطوح به تهویه هوا بیشتر اهمیت دهند. و از آن جایی که ویروس از طریق هوا و به واسطه قطرات کوچک و بزرگ بیشتر منتقل می‌شود، و با نصب دستگاه های تصفیه هوا یا تهویه مناسب برای پیشگیری از گسترش آن تلاش کنند.

تحقیقات در خصوص ویروس کرونا با سرعت بیشتری رو به پیشرفت است و هم چنان ادامه دارد و سازمان بهداشت جهانی و سازمان پیشگیری از بیماری ها، هم چنان راهنمایی های خود را راجع به این بیماری به روز می کنند و هر روز موضوع جدیدی را کشف می کنند که برای محافظت از مردم ضروری است.