افرادی که به اختلال مصرف افیون مبتلا هستند، در مقایسه با افراد سالم، بعد از عمل های جراحی مهم بیشتر در معرض اوردوز بوده یا عوارض جانبی ناشی از عمل را مشاهده می کنند. اما بر اساس مطالعه ای بزرگ که برای اولین بار است انجام شده و یافته های آن ها در جلسه سالیانه علم بیهوشی 2023 ارائه شد، با مصرف داروهای مخصوص درمان این اختلال پیش از شروع عمل جراحی، می توان ریسک این پیامدها را از میان برد.

بر اساس یافته های این مطالعه، بیماران مبتلا به اختلال مصرف افیون که داروهای مخصوص درمان این عارضه (مانند بوپرنورفین یا متادون) را مصرف نکنند، بعد از اتمام عمل جراحی تا بیش از چهار برابر در معرض اوردوز قرار دارند. این در حالی است که بیماران مبتلا به این اختلال که قبل از انجام عمل جراحی داروهای مخصوص را مصرف کرده بودند، در معرض هیچ گونه ریسک بیشتری قرار نداشتند.

داروهای درمان اختلال مصرف افیون که به صورت دهانی مصرف می شوند، میزان عوارض بعد از ترک افیون و اشتیاق به مصرف این ماده را کم می کنند. علاوه بر این، مانع از ایجاد حس رضایت (که زمینه ساز اعتیاد است) در فرد می شود.

اختلال مصرف افیون؛ درباره مطالعه

محققان اطلاعات مربوط به 4.030.032 بیمار که بین سال های 2008 تا 2020 تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند را بررسی کردند. آن ها میزان اوردوز و بروز پیامدهای دیگر (مانند بستری شدن در بیمارستان به خاطر اختلال مصرف افیون یا ابتلا به عفونت) که در بازه سه ماهه بعد از عمل جراحی رخ داده بودند را بررسی کردند. آن ها اطلاعات مربوط به 25 جراحی بسیار رایج از جمله جایگزین سازی زانو و لگن، بیرون آوردن رحم و کیسه صفرا را تحلیل و بررسی کردند.

از میان تمام این جراحی ها، 26.827 مورد آن ها مربوط به بیماران با سابقه ابتلا به اختلال مصرف افیون بود. 9.699 نفر (36 درصد) آن ها یک ماه قبل از زمان جراحی دارو مصرف کرده بودند اما 17.128 نفر (64 درصد) داروهای مخصوص را مصرف نکرده بودند.

اختلال مصرف افیون

یافته های مطالعه

بر اساس یافته های مطالعه، افرادی که داروهای مخصوص این اختلال را مصرف نکرده بودند، بعد از پایان جراحی 4.2 برابر بیشتر اوردوز کرده یا به خاطر این اختلال در بیماری بستری شده و دچار عفونت شده بودند.

علاوه بر این، بیمارانی که دارو مصرف کرده بودند حتی در معرض عوارض جانبی شدید ناشی از افیون نیز قرار نداشتند.

طبق گفته محققان، 7.6 میلیون نفر در آمریکا به اختلال مصرف افیون مبتلا بوده و این رقم در حال افزایش است. فقط 20 درصد از آن ها در حال حاضر داروهای مربوطه را مصرف می کنند.

محققان این مطالعه می گویند قصد دارند اطلاعات مربوط به بیمارستان ها و مناطق دیگر را هم بررسی کنند؛ زیرا به باور آن ها، میزان دسترسی به خدمات درمانی و پوشش بیمه نیز نقش مهمی در این زمینه دارد. احتمالا درصد کمتری بیمارانی که دسترسی زیادی به خدمات درمانی ندارند، داروهای مربوطه را مصرف می کنند. آن ها در ادامه می گویند قصد دارند تاثیر یک داروی خاص یا رژیم غذایی در این زمینه را هم بررسی کنند.