بیش از 60 درصد از بزرگسالان 70 ساله در آمریکا دچار کم شنوایی بوده و گفته می شود که این عارضه ریسک بروز زوال عقل را زیاد می کند. هنوز دلیل وجود این رابطه مشخص نشده است.

کم شنوایی و زوال عقل؛ درباره مطالعه

گروهی از محققان آمریکایی با کمک تست های شنوایی سنجی و ام آر آی قصد داشتند جواب این سوال را پیدا کنند: آیا اختلال در شنوایی منجر به تغییر قسمت های خاصی در مغز می شود یا خیر؟

130 نفر در این مطالعه حضور داشتند. از آن ها تست شنوایی سنجی گرفته شد و خواسته شد که ام آر آی هم انجام دهند.

افرادی که دچار کم شنوایی بوده و اختلال در شنوایی داشتند، در این مطالعه شرکت کرده بودند. محققان مشاهده کردند که بخش های شنوایی در لوب گیجگاهی و قشر جلویی که در گفتار و پردازش زبان و قسمت هایی که در اجرای فعالیت نقش دارند، تغییرات کوچکی در ساختار آن ها به وجود آمده است.

کم شنوایی و زوال عقل

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که کم شنوایی موجب بروز تغییرات ساختاری کوچک در لوب گیجگاهی و قشر جلویی مغز می شود.

به گفته مسئول ارشد این مطالعه، “این نتایج نشان می دهند که کم شنوایی موجب بروز تغییراتی در قسمت هایی از مغز می شود که در پردازش صداها و حتی حواس و توجه نقش دارند.  این افراد به راحتی نمی توانند صداها را بشنوند و همین امر موجب می شود که تغییراتی در مغز ایجاد شود. به طبع آن، ریسک بروز زوال عقل هم بیشتر می شود.”

وی در ادامه می گوید، “در این صورت، اگر از روش های درمانی مخصوص تقویت شنوایی استفاده شود، می توان از مغز محافظت و ریسک ابتلا به زوال عقل را کم کرد. مثلا می توان از سمعک استفاده کرد، برای فیلم ها زیرنویس گذاشت، از برنامه های مخصوص تبدیل صدا به متن کمک گرفت یا حتی بهتر است این افراد در محیط های ساکت با دیگران صحبت کنند.”

به گفته یکی دیگر از محققان، “این یافته ها نشان می دهند که نباید اجازه دهیم قدرت شنوایی در این انسان ها کمتر از این شود؛ مثلا نباید مدام در معرض صداهای بلند باشند، باید موقع استفاده از ابزارهای پرصدا از وسایل حفاظت از شنوایی استفاده کرده و کمتر از داروهای اتوتوکسیک (داروهایی که برای گوش مضر یا سمی می باشند) استفاده کنند.”

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان می دهند که اختلال در شنوایی یا کم شنوایی، منجر به بروز تغییراتی در قسمت هایی از مغز می شود. علت بروز این تغییرات، تلاش برای شنیدن صداهای اطراف می باشد.