همیشه خنده رو و شاد هستید؟ یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که احتمالا تیپ شخصیتی شما در سال های پیش رو از ابتلا به زوال عقل در امان باشد.

این تیم تحقیقاتی دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو ادعا می کنند که افراد با بعضی از تیپ های شخصیتی – افرادی که با انصاف، برون گرا و مثبت اندیش هستند – احتمال ابتلا به زوال عقل و مشاهده علائم این بیماری در آن ها کم تر است.

از طرف مقابل، اگر مدام عصبی و در کل فردی منفی گرا باشید، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارید.

البته محققان یک خبر خوب هم می دهند: رفتارهای روزمره احتمالا نقش بسزایی در شکل گیری این رابطه داشته باشند؛ خوشبختانه، رفتارهایمان را هم می توانیم تغییر دهیم.

تیپ شخصیتی و زوال عقل؛ درباره مطالعه

محققان در این مطالعه به بررسی پنج تیپ شخصیتی می پردازند. مدت ها است که روانشناسان از این پنج ویژگی به عنوان “پنج مورد بزرگ” یاد می کنند.

این تیپ های شخصیتی عبارت اند از: سخت کوش و وظیفه شناس، برونگرا، مایل به کسب تجربیات جدید، منفی گرا و مردم دار.

آن ها به منظور انجام این مطالعه، داده های مربوط به هشت مطالعه را بررسی کردند. به طور کلی، بیش از 44.000 نفر در این مطالعات حضور داشتند. 1.703 نفر آن ها به زوال عقل دچار شدند.

تیپ شخصیتی و زوال عقل

یافته های مطالعه

ویژگی های منفی، مثل منفی گرایی و وضعیت احساسی بد، امتیاز بالایی گرفته و ویژگی های مثبت مثل سخت کوشی، وظیفه شناسی و برون گرایی امتیاز پایینی در شکل گیری این رابطه دارند. پس تمام ویژگی های بد ریسک ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهند.

بر اساس یافته های اعضای تیم، از طرف مقابل، تمایل به کسب تجربیات جدید، مردم داری و رضایت از زندگی، ساختار مغز را به خطر نینداخته و ریسک ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، شخصیت افراد عامل تعیین کننده در سالم یا ناسالم بودن عادت های روزمره برای مغز می باشد.

وی در ادامه صحبت هایش خاطر نشان می کند، “روان پریشی و منفی گرایی باعث ابتلا به زوال عقل می شود و انسان هایی که منفی گرا هستند، بیشتر افرادی مضطرب، افسرده و نگران هستند. این در حالی است که افرادی که همیشه خنده رو و شاد هستند، بیشتر دوست دارند ورزش کنند، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها به طور منظم به دکتر رفته و کمتر مشروبات الکلی مصرف می کنند. پس احتمالا پزشکان می توانند مداخله کرده و با ایجاد تغییراتی در رفتار افراد، اجازه ندهند به این بیماری دچار شوند.”

حتی پس از این که محققان فاکتورهای دیگری مثل سن، جنسیت و میزان تحصیلات را هم بررسی کردند، باز هم این رابطه تغییر نکرد.

بر اساس گفته محققان، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد آسیب دیدن مغز نقش مهمی در شکل گیری این رابطه دارد. این در حالی است که اگر فرد رفتارهای خوبی داشته باشد، از ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر و زوال عقل در امان خواهد بود.