بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، بی اختیاری ادرار باعث افزایش خطر ناتوانی جسمی و ابتلا به بیماری در آینده می شود.

اگر شما هم بین 30 تا 50 درصد از خانم هایی قرار دارید که دچار بی اختیاری ادرار هستند، پس احتمالا در آینده با مشکلات بزرگ تری مواجه خواهید شد.

به گفته محققان، هر چقدر که دفعات بی اختیاری و میزان ادرار ترشح شده بیشتر باشد، احتمال ناتوانی در آینده هم بیشتر می شود.

به گفته یکی از محققان این مطالعه، “معمولا مردم نسبت به علائم بی اختیاری ادرار بی توجه هستند تا این که مشکل وخیم شده یا دیگر مثل سابق نمی توانند فعالیت های اجتماعی یا فیزیکی خود را ادامه دهند. یافته های این مطالعه نشان می دهد که بی اختیاری ادرار با افزایش احتمال ناتوانی در آینده نزدیک همراه است. به همین خاطر هم باید روش های جدیدی برای درمان خانم های میانسال پیدا کنیم.”

بی اختیاری ادرار در خانم و ناتوانی جسمی

بی اختیاری ادرار در خانم و ناتوانی جسمی؛ پیش زمینه

به گفته محققان، بسیاری از خانم ها در بازه ای از زندگی شان دچار بی اختیاری ادرار می شوند. ادرار بعضی از خانم ها موقع عطسه یا سرفه به بیرون تراوش می کند که به آن بی اختیاری استرس می گویند.

آن ها در ادامه می گویند، “وقتی که عطسه یا سرفه می کنید، یک فشار مکانیکی توسط شکم ایجاد شده و به لایه اسفنکتر فشار آورده و باعث تراوش ادرار می شود.”

بعضی دیگر از مردم دچار بی اختیاری فوریتی می شوند؛ در این نوع از بی اختیاری، فرد شدیدا و فورا باید مثانه اش را خالی کند.

خانم هایی که هم بی اختیاری استرس و هم بی اختیاری فوریتی را تجربه می کنند، در اصل به اختیاری ادراری ترکیبی مبتلا هستند.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، میزان ادرار تراوش شده و دفعات بروز بی اختیاری را در شرکت کنندگان بررسی کردند. سپس در قدم بعد، با کمک مقیاس سنجش ناتوانی سازمان بهداشت جهانی، میزان ناتوانی شرکت کنندگان را اندازه گیری کردند.

هر کدام از بیماران تحت بررسی قرار گرفتند تا دلایل بروز این وضعیت شناسایی شده و روش هایی برای درمان ارائه شود. مثلا محققان برای این که متوجه شوند نوارهای سفت در ماهیچه ها باعث بروز بی اختیاری شده یا این که عضلات ضعیف عامل بروز این حالت هستند یا نه، وضعیت ماهیچه ها را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

به گفته محققان، “ما به این نتیجه رسیدیم که هر چقدر ادرار بیشتری تراوش شده و این وضعیت به صورت روزانه ادامه داشته باشد، احتمال ناتوانی در فرد بیشتر است. علاوه بر این، بی اختیاری ادراری ترکیبی هم بیشترین رابطه را با ناتوانی دارد.”

به گفته محققان، “در صورتی که مشکل از ضعف عضلات بود، خانم بیمار با ورزش می تواند مشکل را برطرف کند. در صورتی که این مسئله شناسایی نشود، وضعیت بی اختیاری بدتر می شود. دلیل بروز این وضعیت در تمام خانم ها متفاوت است؛ مثلا عده ای به خاطر درمان سرطان و پرتو درمانی در محدوده لگن با این وضعیت مواجه می شوند.”