درد کمر بسیار شایع است و ممکن است بار ها و بارها به آن دچار شده باشید. با این وجود، ممکن است همراه با درد کمر، به درد بیضه نیز دچار شده باشید. احتمال دچار شدن همزمان به درد کمر و بیضه بسیار کم است و می تواند نشان دهنده بیماری خاصی باشد.

در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم به بررسی برخی از علت های احتمالی درد کمر و بیضه بپردازیم و علائم و نشانه های هر یک را معرفی کنیم. در ادامه، درباره زمان مراجعه به پزشک صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید…

علت درد کمر و بیضه چیست؟

اسپوندیلولیستزیس کمری

زمانی که یکی از مهره های قسمت تحتانی ستون فقرات از جای خود خارج شود، به وضعیت پیش آمده، اسپوندیلولیستزیس کمری می گویند. این وضعیت می تواند به دلیل صدمه، فشار مکرر روی ستون فقرات یا ساییدگی مهره که به علت افزایش سن اتفاق می افتد، ایجاد شود.

در صورتی که مهره لغزیده شده به اعصاب نخاعی فشار وارد کند، ممکن است بیمار دچار درد کمر شود. این درد می تواند به بیضه و پاها نیز سرایت کند. برخی از علائم رایج اسپوندیلولیستزیس کمری عبارتند از:

  • احساس بی حسی یا سوزن سوزن شدن در کمر، باسن یا پاها؛
  • احساس ضعف و سستی در پاها هنگام ایستادن یا راه رفتن؛
  • احساس خشکی یا حساس شدن کمر.

برخی از این علائم، زمانی که فرد می نشیند یا به جلو خم می شود، تسکین می یابند.

درمان اسپوندیلولیستزیس کمری

معمولا پزشکان از فیزیوتراپی برای تقویت عضلات کمر و از داروهای ضدالتهابی برای کاهش درد و تورم استفاده می کنند. زمانی که فرد علائم شدید تری را تجربه می کند، ممکن است پزشک تزریق استروئید را تجویز کند.

در صورتی که هیچ کدام از این درمان ها نتوانست علائم بیمار را کمتر کند و یا بیمار عملکرد عصبی خود را از دست داد، پزشک جراحی را پیشنهاد می کند.

عفونت مجاری ادراری (UTIs)

یکی از دلایل رایج درد کمر و بیضه، عفونت های مجاری ادراری است. این بیماری زمانی ایجاد می شود که باکتری ها در مجاری ادراری مانند مثانه، کلیه ها، حالب ها و مجرای ادرار تجمع می کنند.

به طور معمول، بیماران در هنگام ادرار کردن دچار درد یا احساس سوزش می شوند و این درد ممکن است به کمر و بیضه ها نیز کشیده شود. احساس مداوم نسبت به ادرار کردن نیز از دیگر علائم این بیماری است.

عفونت کلیه یکی از جدی ترین انواع عفونت مجاری ادراری است. علائم شایع این بیماری عبارتند از درد شدید در ناحیه کمر یا شکم همراه با تب، تهوع و استفراغ.

درمان عفونت مجاری ادراری

در صورتی که علائم عفونت مجاری ادراری، مخصوصا عفونت کلیه را مشاهده کردید، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان این بیماری، پزشکان معمولا مصرف آنتی بیوتیک را تجویز می کنند. بسیار مهم است که پس از مراجعه به پزشک و دریافت دارو ها، به درمان خود متعهد باشید و طول درمان را کامل کنید.

نوشیدن آب زیاد می تواند روند بهبود بیماری را افزایش دهد. همچنین در صورت احساس درد، می توانید در کنار داروهای تجویز شده، از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

اپیدیدیمیت

درمان درد کمر و بیضه

اپیدیدیم نام مجاری ای است که اسپرم را از بیضه ها به مجرای دفران منتقل کرده و در آن جا ذخیره می کند. التهاب و تورم در این ناحیه، اپیدیدیمیت نامیده می شود.

بیمار با تورم اپیدیدیم، دچار درد در کیسه بیضه و بیضه ها می شود و گاهی اوقات، این درد به سایر نواحی بدن مانند کشاله ران و قسمت تحتانی کمر منتشر می شود.

بیماری اپیدیدیمیت معمولا به دلیل عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و عفونت های ادراری به وجود می آید. با این حال، همیشه دلیل واضحی برای ابتلا به این بیماری وجود ندارد و ممکن است در برخی افراد، به صورت مزمن ظهور کند.

علائمی که فرد مبتلا به اپیدیدیمیت تجربه می کند، به علت ابتلای او به این بیماری بستگی دارد. برخی از علائم این بیماری عبارتند از درد در هنگام ادرار کردن، تب و تکرر ادرار.

درمان اپیدیدیمیت

نوع درمانی که برای اپیدیدیمیت در نظر گرفته می شود، به علت به وجود آمدن آن بستگی دارد. معمولاً برای افرادی که به عفونت باکتریایی مبتلا هستند، مصرف آنتی بیوتیک تجویز می شود.

با استراحت و بالا بردن کیسه بیضه، می توان تورم را کاهش داد. همچنین مصرف داروهای ضد التهابی OTC مانند ایبوپروفن و ناپروکسن نیز به از بین بردن درد و ناراحتی کمک می کند.

سنگ کلیه

یکی دیگر از دلایل درد کمر و بیضه، سنگ کلیه است، که به دلیل ته نشین شدن رسوبات معدنی در کلیه ها ایجاد می شود. معمولا سنگ های کوچک علائمی ندارند، اما سنگ های بزرگتر می توانند باعث مسدود شدن جریان ادرار شوند.

انسداد مجاری ادراری می تواند منجر به ایجاد درد شدید در ناحیه کمر و پهلوها شود و این درد می تواند تا قسمت تحتانی شکم، ناحیه کشاله ران و نوک آلت تناسلی نیز منتقل شود.

برخی از علائم دیگر سنگ کلیه عبارتند از:

  • وجود خون در ادرار؛
  • بروز درد یا مشکل در هنگام ادرار کردن؛
  • تکرر ادرار؛
  • تهوع و استفراغ؛

درمان سنگ کلیه

درمانی که پزشک برای شما در نظر می گیرد، به شدت علائم و اندازه سنگ کلیه بستگی دارد.

معمولا برای سنگ های کوچکتر درمان خاصی در نظر نمی گیرند و فقط نوشیدن زیاد مایعات را توصیه می کنند. این سنگ ها به مرور زمان از طریق ادرار دفع می شوند. همچنین ممکن است پزشک برای ریلکس شدن حالب، مسکن ها و داروهایی مانند تامسولوسین را تجویز کند.

در صورتی که سنگ بزرگ باشد و روی عملکرد کلیه تاثیر منفی بگذارد، پزشک جراحی یا درمان با موج ضربه ای (برای خرد کردن سنگ به قطعات کوچکتر) را پیشنهاد می کند.

سرطان بیضه

کم پیش می آید که درد کمر و بیضه، نشان دهنده سرطان باشد. رایج ترین علامت سرطان بیضه، تورم یک یا هر دو بیضه است. گاهی اوقات، سرطان بیضه باعث احساس درد و سنگینی در بیضه می شود. همچنین، ممکن است برخی از بیماران به دلیل تغییرات هورمونی، دچار درد سینه یا رشد غیر معمول پستان شوند.

در صورتی که سرطان بیضه به سایر قسمت های بدن گسترش پیدا کند، فرد علائم دیگری نظیر موارد زیر را تجربه می کند:

  • درد در قسمت پایین کمر؛
  • درد شکم؛
  • سردرد یا گیجی؛
  • بروز مشکل در تنفس و درد قفسه سینه؛

درمان سرطان بیضه

پزشک با توجه به نوع و مرحله سرطان، نوع درمان و مدت آن را مشخص می کند. برخی از گزینه های درمانی سرطان بیضه عبارتند از:

  • عمل جراحی؛
  • پرتو درمانی؛
  • شیمی درمانی.

اختلال عملکرد کف لگن

درد کمری که به بیضه می زند

زمانی که فرد در کنترل ماهیچه های کف لگن مشکل داشته باشد، اصطلاحا دچار اختلال عملکرد کف لگن شده است. این اختلال باعث می شود که به جای اینکه ماهیچه های اطراف لگن ریلکس باشند، منقبض شوند.

برخی از مبتلایان، در کنترل ادرار خود مشکل دارند و معمولا درد کمر و بیضه را تجربه می کنند. این درد معمولا در بیماران جوانتر بیشتر دیده می شود.

برخی از علائم این بیماری عبارتند از:

  • احساس درد در زمان ادرار کردن؛
  • یبوست؛
  • احساس درد و فشار در ناحیه لگن؛
  • اسپاسم عضلانی در لگن.

درمان اختلال عملکرد کف لگن

در ابتدا، پزشکان تمرینات کف لگن را توصیه می کنند. این تمرینات بر روی انقباض و بیوفیدبک بدن متمرکز هستند و باعث یادگیری کنترل فرایندهای غیر ارادی بدن می شوند.

همچنین ممکن است برای جلوگیری از انقباض ماهیچه های لگن، شل کننده های عضلانی را تجویز کنند.

در صورتی که بیمار با مشکل خاصی مانند پرولاپس راست روده مواجه باشد، ممکن است پزشک برای شل شدن عضلات لگن، جراحی را توصیه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که به درد کمر و بیضه دچار شده اید، در صورت شدت درد، بهبود نیافتن یا مختل شدن زندگی تان، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر همراه با درد شکم و بیضه، علائم دیگری مانند مشاهده توده یا تورم در بیضه ها را تجربه کرده اید، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

همچنین در صورت مشاهده علائم سنگ کلیه، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • تب و لرز؛
  • مشاهده خون در ادرار؛
  • تهوع و استفراغ؛
  • بروز درد شدید در پهلوها، کمر، پایین شکم یا اطراف کشاله ران؛
  • بروز درد یا مشکل در هنگام ادرار کردن.

سخن پایانی

وقتی که همزمان درد کمر و بیضه را تجربه کردید، باید برای فهمیدن علت بروز این درد به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است دلیل این درد ها، وجود مشکلات جدی در بدنتان باشد. از جمله علت های احتمالی درد کمر و بیضه می تواند به سنگ کلیه، عفونت و بروز مشکل در ستون فقرات اشاره کرد.

در صورتی که درد شدید باشد، پس از مدتی برطرف نشود یا با علائم نگران کننده دیگه ظاهر شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.