اگر شما هم مانند بسیاری از افراد بیشتر روز خود را پشت میز می‌گذرانید، به جای درستی آماده‌اید و این مقاله برای شما مفید خواهد بود. بی‌تحرکی، شما را در معرض خطر گذراندن زمان طولانی در وضعیت نامناسب قرار می‌دهد که به طور بالقوه باعث درد و ناراحتی می‌شود. در این مقاله ما راهکارهایی را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید از آسیب‌های پشت میز جلوگیری کنید. این راهکارها شامل حفظ موقعیت درست بدن و استفاده از ساپورت‌های ارتوپدی مانند گردن بند طبی و کمربند طبی برای جلوگیری از بروز آسیب است.

چگونه از آسیب گردن و کمر هنگام نشستن پشت میز جلوگیری کنیم؟

در ادامه، نکاتی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که کمک زیادی به پیشگیری از آسیب گردن و کمر شما در محل کار می‌کنند. با ما همراه باشید.

1. حفظ وضعیت درست پشت میز را تمرین کنید

هنگامی که پشت میز خود می‌نشینید، پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید و به صندلی تکیه دهید. سر شما باید در حالت خنثی باشد و گوش‌ها مستقیماً باید بالای شانه‌ها قرار گیرند.

برای جلوگیری از گودی قسمت پایین کمر، که به نوبه خود می‌تواند باعث تغییر وضعیت سر و شانه‌ها به سمت جلو شود، ارتفاع صندلی خود را تنظیم کنید تا قسمت ران‌‌ پاها کمی به سمت پایین زاویه داشته باشند. این وضعیت باعث می‌شود وزن شما به طور ایده‌آل در استخوان‌های قسمت‌های پایینی بدن، توزیع شود.

2. از گردن بند طبی و قوزبند استفاده کنید

بریس‌های ارتوپدی می‌توانند به شما کمک کنند تا وضعیت صحیح بدن خود را در هنگام نشستن پشت میز یا ایستادن حفظ کنید. گردن‌بند طبی، مانع از خم شدن گردن شما می‌شود و از بروز درد و آسیب در این ناحیه جلوگیری می‌کند. قوزبند می‌تواند به شما کمک کند تا هنگام کار، قوز نکنید. قوز کردن در طولانی مدت منجر به بروز آسیب در ستون فقرات و ایجاد عارضه پشت گرد یا راند شولدر می‌شود.

از گردن بند طبی و قوزبند استفاده کنید

3. ارتفاع مانیتور و محل قرارگیری کیبورد را تنظیم کنید

مانیتور رایانه خود را مستقیماً در مقابل خود قرار دهید و مرکز صفحه نمایش را با در راستای بینی خود قرار دهید. اگر مانیتور خیلی پایین باشد، سر خود را به سمت پایین متمایل خواهید کرد و فشار روی گردن خود را افزایش می‌دهید. اگر عمدتاً روی لپ‌تاپ کار می‌کنید، در صورت امکان از یک مانیتور ثانویه استفاده کنید.

 

کیبورد را به اندازه کافی نزدیک خود قرار دهید تا هنگام تایپ، آرنج‌های شما تقریباً ۹۰ درجه خم شوند. صفحه کلید را به اندازه کافی بالا قرار دهید تا مجبور نشوید برای لمس کلیدها زاویه آرنج‌های خود را بیشتر کنید. ماوس را در همان سطح صفحه کلید قرار دهید.

4. بیشتر بایستید

نشستن روی صندلی اداری ساده به نظر می‌رسد، اما می‌تواند خسته کننده باشد. هر چه مدت طولانی‌تری بنشینید، حفظ وضعیت مناسب سخت‌تر می‌شود. سعی کنید هر روز حداقل یک یا دو ساعت از روی صندلی بلند شوید.

5. استفاده از صفحه نمایش گوشی را محدود کنید

مردم هنگام نگاه کردن به تلفن‌ها و تبلت‌ها، مخصوصاً وقتی از صفحه لمسی برای ارسال پیامک یا ایمیل استفاده می‌کنند، تمایل دارند سر خود را بیشتر به جلو خم کنند. نگه داشتن حالت سر به جلو برای نگاه کردن به دستگاه برای مدت طولانی می‌تواند در کوتاه مدت باعث کشیدگی دردناک عضلانی شود و در درازمدت به دیسک یا مفاصل آسیب برساند.

هر زمان که می‌توانید، به جای تلفن همراه، از طریق یک رایانه رومیزی به پیام‌ها پاسخ دهید، زیرا در این روش، وضعیت بدنی شما در حالت مناسب‌تری قرار می‌گیرد.

6. راه بروید

هر نیم ساعت در محل کار قدم بزنید تا خطر ابتلا به درد کمر، گردن و/یا شانه ناشی از نشستن را کاهش دهید. همچنین در صورت احساس خستگی یا درد در عضلات، بهترین روش این است که چندین دقیقه قدم بزنید.

یک راهکار آسان برای انجام این کار این است که یک زنگ هشدار را در تلفن هوشمند خود تنظیم کنید تا هر ۳۰ دقیقه یکبار روشن شود. ممکن است هر بار که زنگ ساعت به صدا در می‌آید بلند شدن امکان‌پذیر نباشد، اما می‌تواند یادآوری خوبی باشد که مدت زیادی نشسته‌اید، به خصوص اگر چند بار متوالی زنگ را رد کنید.

 

اگر یک یا چند مورد از این نکات را امتحان کنید، ممکن است کارایی بیشتری را تجربه کنید.

حفظ وضعیت صحیح بدن در هنگام نشستن پشت میز

وضعیت بدن بر سلامتی شما تأثیر می‌گذارد، خواه از آن آگاه باشید یا خیر. وضعیت نامناسب می‌تواند باعث درد، افسردگی، بیماری جسمی و انحنای نامناسب ستون فقرات شود که می‌تواند باعث قوز شود. همچنین می‌تواند عملکرد کاری شما را کاهش دهد. استفاده از قوزبند می‌تواند به حفظ وضعیت درست بدن هنگام نشستن پشت میز کمک کند. اتخاذ این رویکرد پیشگیرانه برای حفظ وضعیت بدن می‌تواند در زمان، هزینه و درد صرفه جویی کند.

فواید حفظ وضعیت صحیح بدن در هنگام نشستن پشت میز

– دیگر از کمردرد خبری نیست: قوز کردن می‌تواند به ستون فقرات فشار وارد کند که باعث ایجاد درد در ناحیه کمر، شانه و گردن می‌شود. افرادی که از کمردرد رنج می‌برند با اصلاح قوز بهبود می‌یابند. ماهیچه‌های بدون فشار عضلات سالمی هستند و ماهیچه‌های سالم دردناک نمی‌شوند. قوزبند پروانه ای می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت پشت گرد را اصلاح کنید. این بریس به گونه‌ای طراحی شده است تا شما بتوانید زیر لباس و در محیط کار به راحتی از آن استفاده کنید.

– تنفس شما را بهبود می‌بخشد: حفظ وضعیت عمودی به شما امکان می‌دهد نفس‌های عمیق‌تر و کامل‌تری بکشید. تنفس بهتر شما را آرام نگه می‌دارد و اکسیژن مورد نیاز را به اندام‌های شما می‌رساند. بنابراین وضعیت بهتر به کاهش استرس کمک می‌کند، تمرکز شما را بهتر می‌کند و عملکرد صحیح بدن را افزایش می‌دهد.

– اخلاق شما را بهبود می‌بخشد: وضعیت بدنی مناسب اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و در همین راستا، اخلاق شما را نیز بهبود می‌دهد. مطالعات نشان داده است که افرادی که در وضعیت بدنی مناسب قرار دارند در مقایسه با افرادی که قوز دارند اغلب پرانرژی، مشتاق، شاد و خوشبین هستند.

– بهره‌وری بیشتری خواهید داشت: وضعیت نامناسب در واقع به بهره‌وری شما آسیب می‌رساند، زیرا درد و ناراحتی سرعت شما را در کار کمتر می‌کند. صاف نشستن شما را هوشیارتر و متمرکزتر می‌کند که منجر به بهره‌وری بهتر می‌شود.

فواید حفظ وضعیت صحیح بدن در هنگام نشستن پشت میز

استفاده از گردن بند طبی و قوزبند به حفظ وضعیت صحیح بدن شما هنگام نشستن و ایستادن کمک می‌کنند. فراموش نکنید که در طول روز حرکات کششی را انجام دهید، هنگام تایپ دست‌های خود را روی میز بگذارید، سعی کنید خم نشوید و به یاد داشته باشید که از ساپورت‌های ارتوپدی مناسب استفاده کنید. هنگام کار با کامپیوتر گردن خود را خم نکنید و از گردنبند طبی استفاده کنید تا از درد و ناراحتی در این قسمت جلوگیری کنید.

کمربند طبی

وقتی اکثر مردم عبارت «کمربند طبی» را می‌شنوند، معمولاً آن را با درد و آسیب مرتبط می‌دانند، اما زمان آن رسیده است که این مفهوم منفی پایان یابد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند فقط پس از آسیب‎های شدید باید از کمربند طبی استفاده کنند. اما استفاده از کمربند طبی در موقعیت‌های خاص روزمره می‌تواند از بروز آسیب جلوگیری کند و شما را از تبدیل شدن به یکی از افراد بی‌شماری که کمردرد را تجربه می‌کنند، نجات دهد. زمانی که مجبور هستید طولانی مدت پشت میز بنشینید، استفاده از بریس‌های ارتوپدی می‌توانند از بروز آسیب و درد جلوگیری کنند.

استفاده از کمربند طبی برای اصلاح وضعیت بدن برای افراد پشت میز نشین

درد عضلانی اغلب در اثر حرکات تکراری ایجاد می‌شود و برای اکثر کارمندان، یکی از این اعمال تکراری نشستن پشت میز به مدت هفت تا نه ساعت در روز است. گذراندن بیشتر روز روی صندلی می‌تواند تجربه‌ای بسیار ناراحت‌کننده باشد و باعث وارد شدن آسیب به کمرتان می‌شود. حتی اگر در حال حاضر بعد از یک روز کاری طولانی کمردرد را تجربه نکنید، احتمال دارد که در مقطعی از زمان دچار کمردرد شوید. با گذشت هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها، حفظ وضعیت بدنی صحیح و حمایت کافی از کمر به جلوگیری از کمردرد کمک زیادی می‌کند. یک کمربند طبی می‌تواند تمام این نیازها را برآورده کند، می‌تواند از کمر شما حمایت کند و به شما کمک کند تا وضعیت مناسب بدن خود را حفظ کنید. همچنین می‌تواند درد را کاهش دهد.

استفاده از قوزبند طبی برای حفظ وضعیت بدنی صحیح

حفظ وضعیت بدنی صحیح، یکی از ضروری ترین اما اغلب یکی از سخت‌ترین عناصر هنگام نشستن پشت میز در بیشتر ساعات روز است. استفاده از بریس کمر برای وضعیت بدنی می‌تواند دردهای کوچکی را که ممکن است در طول روز کاری تجربه کنید بهبود دهد و از تبدیل شدن آن‌ها به دردهای بزرگ جلوگیری کند. قوزبند که به دور شانه‌های شما بسته می‌شود (تقریباً مانند کوله‌پشتی) و یا کمربند که عضلات کمر را پوشش می‌دهد، می‌توانند به شما کمک کنند تا وضعیت بدن خود را در حالت درست قرار دهید و از قوز کردن روی کیبورد خود جلوگیری کنید. قوزبند پروانه ‌ای، راند شولدر (پشت گرد) و ضعف عضلات کتف را اصلاح می‌کند و کمردرد را از بین می‌برد.

جمع‌بندی

در این مطلب، نحوه پیشگیری از آسیب‌های پشت میز نشستن را بررسی کردیم. استفاده از ساپورت‌های ارتوپدی مناسب مانند گردن بند طبی و کمر بند طبی به شما کمک می‌کند تا از آسیب در این قسمت‌ها پیشگیری کنید. امیدواریم با رعایت این نکات، بهره‌وری بیشتری را در عین حفظ سلامتی بدن خود تجربه کنید.