پوست زیر بغل بسیار نازک و حساس است. این قسمت از پوست غده های عرق و فولیکول های مویی زیادی را در خود جای داده است که ممکن است مسدود شوند. پس می توانیم نتیجه بگیریم که زیر بغل مستعد جوش زدن، التهاب و دیگر مشکلات پوستی آزار دهنده است. عوامل روزمره بسیاری باعث درآمدن جوش زیر پوست در زیر بغل می شوند که شامل اصطکاک، موهای زیر پوستی، استفاده از ژیلت و ابتلا به عفونت های باکتریایی می شود.

با وجود این که برآمدگی های قرمز رنگ و جوش های زیر پوستی تقریبا ظاهری شبیه به هم دارند اما چندین تفاوت عمده دارند که فقط پزشک می تواند آن ها را تشخیص داده و درمان کند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به بررسی علت های جوش زدن در زیر پوست زیر بغل و چندین نکته برای پیشگیری از این وضعیت می پردازیم.

علت های درآمدن جوش زیر پوست در زیر بغل

درآمدن جوش زیر پوست در زیر بغل نتیجه انباشته شدن باکتری در زیر پوست هستند. وقتی باکتری در مجراهای پوستی انباشته شده و آن را مسدود کنند، جوش می زنید.

با وجود این که این جوش های زیر پوستی معمولا بی خطر هستند اما گاهی اوقات دردناک هستند. احتمالا خارش، حساسیت و التهاب پوستی را تجربه می کنید.

با وجود این که برای جوش های زیر پوستی زیر بغل که درد نمی کنند نیازی نیست برای درمان اقدام کنید، اما برای درمان جوش هایی که درد می کنند باید حتما به دکتر بروید.

1. موهای زیر پوستی

موهای زیر پوستی به موهایی گفته می شود که از فولیکول مو خارج شده اما از سطح پوست خارج نمی شوند.

موهای زیر پوستی به خودی خود برطرف می شوند و نیازی به درمان نیست. علاوه بر این، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که نباید پوست روی این موها را خراش دهید زیرا باعث ورود باکتری شده و در نتیجه آن، با عارضه فولیکولیت مواجه می شوید.

2. فولیکولیت

فولیکولیت به عفونت فولیکول مو گفته می شود. در نتیجه بروز این عفونت، جوش های کوچکی در محل رشد مو یا نزدیک به آن ایجاد می شوند. ممکن است جوش ها حاوی چرک یا خون باشند.

در صورتی که ورود باکتری به فولیکول مو عامل ابتلا به این عارضه باشد، صرفا مصرف قرص های آنتی بیوتیک کافی است.

استفاده از صابون ضد باکتریایی مثل بنزول پروکسید، باعث نابودی باکتری های این قسمت می شود. البته این را هم باید به خاطر داشته باشید که ممکن است پوست همه با این صابون سازگاری نداشته باشد و باعث حساسیت شود.

توصیه می کنیم قبل از مصرف هر نوع داروی بدون نسخه، اول با پزشک پوست صحبت کنید زیرا این محصولات و داروها گاهی اوقات باعث بروز عکس العمل های آلرژیک پوست می شوند.

برای پیشگیری از بروز این عفونت، توصیه می کنیم از ژیلت جدید و تمیز استفاده کرده و محیط زیر بغل را تمیز و عاری از میکروب نگه دارید. در جهت رویش مو از ژیلت استفاده کنید تا به فولیکولیت مبتلا نشوید.

دلایل دیگری علاوه بر باکتری، در ابتلا به فولیکولیت نقش دارند که تشخیص آن ها بر عهده پزشک است.

3. درماتیت تماسی

درماتیت تماسی به یک عارضه پوستی گفته می شود که در نتیجه تماس با مواد آلرژی زا یا تحریک کننده، راش ها و برآمدگی هایی ایجاد می شود.

از جمله مواد آلرژی زا می توان به محصولات پاک کننده یا صابون استفاده کرد. پودر لباسشویی و مواد شوینده هم در این بین نقش بزرگی ایفا می کنند.

این جوش های زیر پوست باعث خارش می شوند و چرکی هستند. البته با راش های پوستی همراه بوده و باعث التهاب پوست هم می شوند.

درمان

پزشک متخصص پوست، دلیل اصلی ابتلا به این عارضه را مشخص می کند. عدم استفاده از ماده ای که به آن حساسیت دارید، راش و جوش را برطرف می کند.

البته گاهی اوقات باید آزمایش پوستی پچ را داده تا با قطعیت مشخص شود به یک شوینده حساسیت دارید و استفاده از آن باعث زدن جوش های زیر پوستی می شود.

با مصرف بعضی از داروها، درماتیت تماسی بهتر می شود. مصرف آنتی هیستامین های بدون نسخه هم باعث بهبود خارش می شوند.

اگر جوش های زیر پوستی وضعیت بدی ندارند، می توانید از کرم های موضعی استروئیدی استفاده کنید.

4. اصطکاک

ما بیشترین استفاده را از دست هایمان داریم و همیشه آن ها را به عقب و جلو حرکت می دهیم. به همین خاطر، پوست زیر بغل مدام با سایش یا اصطکاک مواجه می شود.

اصطکاک باعث التهاب پوست و ایجاد جوش های زیر پوستی می شود. از آن جایی که زیر بغل هم بیشتر از جاهای دیگر عرق می کند، رطوبت زیاد شده و به افزایش تعداد این جوش ها دامن می زند.

این جوش ها معمولا باعث احساس ناراحتی شده، قرمز رنگ هستند، درد دارند و پوست در این قسمت حساس می شود.

5. سوزش ناشی از استفاده از ژیلت

اگر موهای زائد زیر بغل را مدام با ژیلت بزنید، علاوه بر این که باعث ایجاد موهای زیر پوستی می شود، موجب التهاب پوستی هم می شود.

پوست زیر بغل بسیار حساس و نازک است و استفاده از ژیلت برای زدن موهای این موضع آن را حساس تر می کند.

به طور نرمال، وقتی دست ها را تکان می دهید هم باعث اصطکاک می شود، پس با استفاده از ژیلت این وضعیت را بدتر می کنید.

این جوش ها معمولا بعد از گذشت چند روز از بین می روند. علاوه بر این، اگر از ژیلت های قدیمی یا استفاده شده هم استفاده کنید یا پوست را مرطوب نکنید، با این جوش های زیر پوستی مواجه می شوید.

وقتی ژیلت های قدیمی یا استفاده شده مصرف می کنید، باکتری با شکاف های کوچک در پوست تماس پیدا کرده و در نهایت باعث بروز عفونت های پوستی می شود. نشانه ابتلا به این عفونت ها هم، بروز جوش های زیر پوستی، خارش و قرمز شدن است.

6. عرق کردن

یکی دیگر از دلایل بروز جوش زیر پوستی در زیر بغل، عرق کردن است. صرفا اگر زیاد عرق کنید، باید همیشه با این جوش ها سر و کله بزنید.

وقتی زیر بغل زیاد عرق می کند، غده های عرق مسدود شده و باعث جوش زدن می شود.

7. هیدرآدنیت چرکی

هیدرآدنیت چرکی، نوعی عارضه پوستی است که معمولا بیشتر در قسمت زیر بغل و کشاله ران دیده می شود البته ممکن است در هر قسمت از بدن ایجاد شود. این عارضه با ایجاد برآمدگی های قرمز رنگ و برجسته شروع می شود.

در صورتی که این عارضه درمان نشود، وضعیت آن بدتر می شود زیرا برآمدگی های ایجاد شده به دیگر قسمت های بدن سرایت کرده و بیشتر در پوست نفوذ می کنند. ابتلا به این عارضه با درد همراه است و ممکن است حتی حرکت دادن قسمت های بدن را هم سخت کند.

به مرور زمان، این برآمدگی ها باعث بروز خراش های شدیدی می شوند که ابتلا به عفونت مجرای سینوس و ترشحات از عوامل آن است.

درمان

پزشکان از روش های متفاوتی برای درمان هیدرآدنیت چرکی استفاده می کنند که شامل این موارد می شود:

  • داروها، مانند داروهای آنتی بیوتیک؛
  • تغییر در سبک زندگی، مثل کم کردن وزن و ترک مصرف سیگار؛
  • خارج کردن قسمت آسیب دیده با عمل جراحی؛
  • محلول های ضدباکتریایی مانند کلرهگزیدین 4% و بنزویل پروکسید 10%.

در بعضی از موارد، این روش های درمان فایده ای ندارند و پزشک باید یک داروی بیولوژیکی به نام هومیرا به موضع تزریق کند.

هر روشی که پزشک برای درمان این وضعیت پیشنهاد کرد را باید حتما به طور کامل و دقیق دنبال کنید.

8. عفونت قارچی

قسمت هایی از بدن که بیشتر مرطوب و خیس می شوند، بیشتر در معرض بروز عفونت های قارچی هستند. عامل ابتلا به عفونت های قارچی، کاندیدا است.

عفونت های قارچی معمولا باعث بروز برآمدگی قرمز و جوش زیر پوستی می شوند و این جوش ها از مواد مایع چرکی پر شده اند. علاوه بر جوش زیر پوستی، خارش دارید و موضع هم قرمز می شود.

درمان

معمولا با مصرف کرم های ضد قارچی بدون نسخه، عفونت های قارچی خوب می شوند. عفونت قارچی به عارضه های دیگر شباهت زیادی دارد، پس تشخیص آن را بر عهده پزشک بگذارید.

نکاتی برای پیشگیری از بروز جوش زیر پوستی در زیر بغل

1. بهداشت پوست را رعایت کنید.

زیر بغل هرگز نباید کثیف باقی بماند. بعد از یک روز کاری معمولی، ورزش، رقص، دویدن، شنا یا هر کار دیگری، باید بلافاصله بعد از رفتن به خانه دوش بگیرید. لباس ها را هر روز عوض کرده و بشویید.

2. با مواد آلرژی زا تماس نداشته باشید.

اگر به صابون یا مواد شوینده خاصی حساسیت دارید، باید آن ها را شناسایی کرده و دیگر از آن ها استفاده نکنید.

3. از محصولات متناسب با پوست استفاده کنید.

اگر معمولا جوش های زیر پوستی در زیر بغل می کنید، نباید محصولات بهداشتی را بدون نسخه خریداری کنید بلکه باید محصولات تجویزی را استفاده کنید. یا حداقل سعی کنید محصولاتی متناسب با تمام پوست ها خریداری کنید.

4. تیغ را کنار بگذارید.

از آن جایی که استفاده از تیغ و ژیلت باعث رشد موهای زیر پوستی می شود، بهتر است از روش های دیگری برای از بین موهای زائد استفاده کنید.