مقاله ای به تازگی منتشر شده است که نشان می دهد استروژن چگونه از خانم ها در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب محافظت می کند. به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به چاقی مفرط در سراسر جهان، موارد ابتلا به این عارضه هم زیاد شده است.

به گفته محققان، یک داروی جدید در حال تولید است که می تواند در آینده برای درمان کبد چرب و سرطان کبد استفاده شود.

بیماری کبد چرب در خانم ها؛ پیش زمینه

افزایش تعداد افراد مبتلا به چاقی مفرط در سراسر جهان به معنی افزایش تعداد مبتلایان به کبد چرب است. زمانی که چربی وارد سلول های چربی نشده و در عوض در سلول های کبد انباشته شود، فرد به این عارضه مبتلا می شود.

زمانی که فرد به خاطر چاقی مفرط (نه زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی) به کبد چرب مبتلا شود، گفته می شود بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک دارد.

بر اساس جدیدترین گزارش ها، از هر سه بزرگسال یک نفر به بیماری کبد چرب مرتبط با اختلال متابولیک مبتلا است. زمانی که این بیماری پیشرفت کند، فرد به سیروز کبدی و سرطان کبد مبتلا می شود.

بیماری کبد چرب در خانم ها

خانم ها تا زمان یائسگی در امان هستند

تعداد آقایان مبتلا به کبد چرب بسیار بیشتر از خانم ها است.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “بدن خانم ها به طور طبیعی و تا زمان یائسگی در برابر ابتلا به این عارضه مقاوم است. علت آن هم وجود هورمون استروژن است.”

با این که محققان از این مسئله مطلع بودند اما تاکنون موفق به جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره این مکانیسم نشده بودند. اکنون این گروه از محققان جواب را پیدا کردند.

درباره مطالعه

محققان به منظور کشف مکانیسم موجود، غذاهای سرشار از چربی به موش های آزمایشگاهی دادند. البته به بدن موش های نر هم هورمون استروژن تزریق کردند.

ارزیابی های ژنتیکی نشان داد که یک پروتئین مهم در ابتلا به کبد چرب نقش دارد. این پروتئین که TEAD1 نام دارد، نحوه جذب چربی در کبد را تنظیم می کند. به گفته محققان، زمانی که این پروتئین را مسدود کنیم، دیگر چربی در سلول های کبد انباشته نمی شوند.

علاوه بر این، میزان فعالیت این پروتئین در بدن موش هایی کمتر بود که استروژن به آن ها تزریق شده بود. از همین رو، چربی کمتری هم در کبد انباشته شد.

بیماری کبد چرب؛ تولید یک داروی جدید

در قدم بعد، محققان جلوی آزاد سازی پروتئین TEAD1 را در سلول های کبد انسان گرفتند. به طور کلی، مسدود سازی این پروتئین به معنای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب است.

به گفته محققان، یک شرکت داروسازی در حال تولید یک نوع داروی سرطان است که پروتئین TEAD1 را مسدود می کند. از آن جایی که در سرطان هم میزان فعالیت این پروتئین زیاد می شود، پس مسدود سازی آن به درمان بیماران سرطانی هم کمک می کند.

در حال حاضر، خیلی دیر مشخص می شود که بیمار به سرطان کبد مبتلا شده است. اگر برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب برای بیماران این دارو تجویز شود، همزمان جلوی ابتلا به سرطان کبد هم گرفته می شود.