در مطالعه ای که به تازگی منتشر شده است، محققان به بررسی تنظیم ژنتیکی میزان استرون خون در خانم های یائسه می پردازند. هدف آن ها، ارزیابی رابطه میان جایگاه ژنتیکی و ابتلا به سرطان آندومتر یا سرطان پوشش داخلی رحم است.

نقش استروژن در سرطان آندومتر

بعد از این که خانم وارد مرحله یائسگی می شود، تخمدان هایش دیگر استروژن تولید نمی کنند. به طبع آن، میزان استرادیول سرم او بسیار کم می شود.

در نوع یک سرطان آندومتر حساس نسبت به استروژن، استرون که یکی از هورمون های جنسی در گروه استروژن است، در بافت های غیر از تخمدان همانند بافت چربی ترکیب و ته نشین می شود. همزمان که استرون در این بافت ها تولید می شود، این هورمون به استرادیول، یعنی یک نمونه قدرتمندتر از استروژن تبدیل می شود.

بر اساس مطالعات قبلی، چاقی مفرط یکی از فاکتورهای خطرناک در ابتلا به سرطان آندومتر نوع یک است. همین امر باعث افزایش تولید استرون می شود.

علاوه بر این، بعد از یائسگی هم فاکتورهای ژنتیکی زیادی باعث افزایش تولید استرون می شوند. از همین رو، ریسک ابتلا به سرطان آندومتر در این دسته از خانم ها حسابی زیاد می شود.

یک متغیر در ژن CYP19A1 رابطه ای مثبت با میزان استرادیول و ابتلا به سرطان آندومتر بعد از یائسگی دارد. این ژن در تبدیل تستوسترون به استرادیول نقش دارد.

استروژن در سرطان آندومتر

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه، میزان استرون خون، استروژن و دی‌ هیدرو اپی‌ آندروسترون را بررسی کردند. هدف آن ها، شناسایی چندریختی های تک‌ نوکلئوتید بود که با میزان هورمون های جنسی رابطه دارند.

این مطالعه بر روی 205.427 خانم انگلیسی سفید پوست انجام شد. سن آن ها بین 39 تا 71 بود. 0.9 درصد از آن ها به سرطان آندومتر مبتلا بودند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که هیچ سیگنال ژنومی مرتبط با تستوسترون یا دی‌ هیدرو اپی‌ آندروسترون وجود ندارد. دی‌ هیدرو اپی‌ آندروسترون، پیش ماده استرون و تستوسترون است.

علاوه بر این، بعد از در نظر گرفتن سن و شاخص توده بدنی، محققان توانستند چهار چندریختی تک‌ نوکلئوتید شناسایی کنند که به میزان استرون ارتباط دارد.

سرطان آندومتر؛ نتیجه گیری

در مطالعات قبلی که در زمینه سرطان آندومتر انجام شده بود، محققان عمدتا بر میزان استرادیول تمرکز کرده بودند. این در حالی است که میزان این هورمون در بدن خانم های یائسه را نمی توان به طور دقیق اندازه گیری کرد.

اما در این مطالعه، محققان میزان استرون را در نظر گرفتند. بررسی های آن ها نشان داد که میان چندریختی های تک‌ نوکلئوتید و میزان استرون رابطه وجود دارد.

محققان در پایان به این نکته هم اشاره می کنند که برای تعیین ریسک ابتلا به سرطان در خانم های یائسه، باید میزان استرون در کنار سایر هورمون های جنسی هم اندازه گیری شود.