به تازگی مطالعه ای منتشر شده است و در آن محققان تاثیر مصرف روزانه مکمل روغن کنجد بر پیشگیری از پوکی استخوان را بر روی موش ها بررسی کرده اند.

روغن کنجد و پیشگیری از پوکی استخوان؛ پیش زمینه

وقتی که میزان استروژن در بدن خانم های یائسه کم می شود، آن ها در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند. در نتیجه ابتلا به این عارضه، غلظت مواد معدنی استخوان کم شده و تاثیر منفی بر کیفیت زندگی بیمار می گذارد.

میلیون ها نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند. پوکی استخوان ریسک شکستگی استخوان را زیاد می کند. معمولا پوکی استخوان با روش هورمون درمانی جایگزینی درمان می شود. اما متاسفانه این روش هم باعث خونریزی از واژن و ابتلا به سرطان سینه می شود.

به همین خاطر هم به روش های درمانی موثرتر و بی خطر برای درمان پوکی استخوان نیاز است. روغن کنجد سرشار از آنتی اکسیدان، لیگنین و اسیدهای چرب است.

در مطالعات قبلی هم محققان به اثرات این روغن در پیشگیری از پوکی استخوان پی برده بودند اما هنوز مکانیسم های اصلی مشخص نشده اند.

روغن کنجد و پیشگیری از پوکی استخوان

درباره مطالعه

محققان برای انجام این مطالعه، تاثیر مصرف روزانه مکمل حاوی روغن کنجد بر موش های آزمایشگاهی را بررسی کردند. تخمدان این موش ها با جراحی از بدن خارج شده بود و بعد از یائسگی دچار پوکی استخوان شده بودند.

محققان از موش ها نمونه خون گرفتند. آن ها غلظت مواد معدنی استخوان و استئوکلسین و چندین مولفه دیگر را اندازه گیری کردند.

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که با مصرف روزانه مکمل حاوی روغن کنجد، غلظت مواد معدنی استخوان، استئوکلسین سرم و چندین مولفه دیگر به طور چشمگیری در موش هایی که تخمدان ندارند، بیشتر می شود. تعداد مناطق اسفنجی در این موش ها کم شده بود.

اما موش هایی که دوز کم و زیاد از روغن کنجد به آن ها داده شده بود، تعداد مناطق اسنفجی شان بیشتر بود. به طور کلی، در موش هایی که تخمدان نداشتند، میزان غلظت مواد معدنی استخوان در آن ها کمتر بود.

از آن جایی که روغن کنجد سرشار از ترکیبات فیتو استروژن مثل ایزوفلانوییدها است، میزان استرادیول در موش هایی که تخمدان ندارند را زیاد می کند. از این رو، مکمل حاوی این روغن را می توان جایگزین روش هورمون درمانی جایگزینی کرد زیرا عوارض جانبی ندارد.

دانه های کنجد خاصیت ضدالتهابی و پیشگیری از پوکی استخوان داشته و استرس اکسیداتیو را کم می کنند.

مکمل روغن کنجد؛ نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان می دهد که مصرف روزانه مکمل حاوی روغن کنجد مانع از ابتلای موش ها (که تخمدان ندارند) به پوکی استخوان می شود. این روغن باعث ساخت استخوان شده، میزان نشانگرهای بازجذب استخوان را کم و میزان استرادیول را زیاد می کند.