انجمن پزشکی هسته ای و تصویر برداری مولکولی و انجمن اروپایی پزشکی هسته ای، یک دستورالعمل استاندارد جدید برای تصویر برداری از گیرنده استروژن در بیماران مبتلا به سرطان پستان با روش رادیو دارو F-18 فلوئورو استرادیول پت (FES PET) ارائه کردند.

هدف از انتشار این دستورالعمل، کمک به پزشکان در راستای توصیه، اجرا، تفسیر و گزارش نتایج بررسی های رادیو دارو F-18 فلوئورو استرادیول پت بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه می باشد.

دستورالعمل های جدید برای تصویر برداری از گیرنده استروژن؛ پیش زمینه

سالانه بیش از دو میلیون خانم در سراسر جهان به سرطان سینه مبتلا می شوند. گیرنده استروژن نقش مهمی در شکل گیری و پیشرفت سرطان سینه دارد. به همین خاطر هم یک هدف درمانی مهم محسوب می شود.

این گیرنده در نزدیک به 70 درصد از بیماران مبتلا به سرطان سینه دیده می شود. در راستای محافظت از بیمارانی که به تازگی به این سرطان مبتلا می شوند هم باید در هنگام تحلیل بافت، مشخص شوند که این گیرنده ها در بدن بیمار تشکیل شده اند یا نه.

بر اساس یافته های چندین مطالعه، روش رادیو دارو F-18 فلوئورو استرادیول پت – که برای استفاده  بالینی در فرانسه و آمریکا تایید شده است – می تواند بیان گیرنده استروژن را تشخیص داده، نحوه واکنش بدن به روش های درمانی که گیرنده استروژن را هدف قرار می دهند پیش بینی و مرحله ای که این بیمار (فردی که گیرنده استروژن در او بیان شده است) در آن قرار دارد را مشخص کند.

در بعضی از موارد، همین تشخیص جایگزین بافت برداری می شود و دیگر نیازی به بافت برداری نخواهد بود.

دستورالعمل های جدید برای تصویر برداری از گیرنده استروژن

درباره دستورالعمل

به گفته نویسندگان این دستورالعمل، “دقت، صحت، قابلیت تکرار و قابلیت ساخت، از مولفه های مهم در مدیریت بالینی بیماران و استفاده از روش رادیو دارو F-18 فلوئورو استرادیول پت در آزمایش های چندمرکزی می باشد. وقتی پزشکان به یک دستورالعمل استاندارد برای تصویر برداری دسترسی داشته باشند، می توانند به طور مطلوب از روش رادیو دارو F-18 فلوئورو استرادیول پت استفاده کنند. علاوه بر این، زمینه برای انجام مطالعات بعدی هم هموار می شود.”

در این دستورالعمل به اطلاعاتی درباره نشانه های بالینی رایج، خصوصیات روش، انتخاب و آماده سازی بیمار، تصویر برداری و تفسیر و گزارش نتایج آزمایش تصویر برداری اشاره شده است.

علاوه بر این، روش های استانداردی برای کنترل کیفی، تضمین کیفیت و تصویر برداری با روش رادیو دارو F-18 فلوئورو استرادیول پت نیز ارائه شده است.