به تازگی مقاله ای منتشر شده است که ادعا می کند با کمک یک نوع آزمایش خون می توان اختلال کمبود خواب یا محرومیت از خواب را دقیقا تشخیص داد.

این سطح از بی خوابی و محرومیت از خواب، ریسک صدمه دیدن در شرایط پرخطر را زیاد می کند.

تشخیص مدت زمان دقیق کمبود خواب با آزمایش خون؛ پیش زمینه

با توجه به این که حدود 20 درصد از سوانح جاده ای به خاطر کمبود خواب راننده اتفاق می افتند، محققان امیدوار هستند که از این روش بتوانند با سادگی هر چه بیشتر و سریع تر، این دسته از رانندگان را شناسایی کنند.

از این نشانگر برای شرایط دیگر هم می توان استفاده کرد؛ شرایطی که کمبود خواب در آن ها پیامدهای فاجعه باری به همراه دارد، مثل ایمنی در محیط کار.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “شواهد محکمی در دست داریم مبنی بر این که اگر فرد روزانه کمتر از پنج ساعت بخوابد، در رانندگی به مشکل می خورد. اما تاکنون این مسئله بررسی نشده بود که آیا می توانیم مدت زمان خواب آلودگی به ویژه در رانندگی را تشخیص دهیم یا نه.”

محققان بر این باور هستند که در فروریزش راکتور هسته ای چرنوبیل هم خستگی مفرط و کمبود خواب هم دخیل بوده است.

تشخیص مدت زمان دقیق کمبود خواب

درباره مطالعه و مشاهدات مهم

این مقاله که در ژورنال پیشرفت های علمی منتشر شده است، تشخیص محرومیت از خواب را بررسی می کند. محققان چندین نشانگر در نمونه خون شرکت کنندگان سالم پیدا کرده اند. با کمک این نشانگرها می توان به طور دقیق پیش بینی کرد که شرکت کننده چندین ساعت می شود که نخوابیده است.

زمانی که این نشانگر با نمونه خون یک فرد که کاملا استراحت کرده است مقایسه شد، با دقت 99.2 درصدی و با قطعیت بالا مدت زمان بی خوابی را نشان داد.

حتی زمانی که این نشانگر با نمونه خون فردی که استراحت نکرده است هم مقایسه شد، باز هم با دقت 89.1 درصدی می توان این زمان را پیش بینی کرد. دقت تست کم می شود اما باز هم قابل توجه است.

این نشانگر نشان می دهد که فرد 24 ساعت یا بیشتر است که نخوابیده است. البته تا 18 ساعت بیداری را هم می توان پیش بینی کرد که البته دقت تست کم می شود.

از این تست خون در آینده در پزشکی قانونی هم می توان استفاده کرد اما تا آن زمان باید بررسی های بیشتری انجام شود. به گفته یکی از محققان، هنوز مشخص نیست که این تست چه زمانی برای استفاده بعد از بروز سوانح آماده می شود.

آن ها در پایان می گویند، “تست مصرف مشروبات الکلی توانست تعداد تصادفات و سوانح جاده ای را کم کند. حالا این تست تشخیص کمبود خواب هم قطعا نتایج خارق العاده ای به همراه دارد.”