یافته های یک مطالعه بالینی در ژورنال استخوان و مفصل منتشر شده که نشان می دهد با دیوسمین – یک نوع مکمل فلاونوئید که از میوه های مرکبات به دست می آید – می توان التهاب زانو و پا درد در بیمارانی که تحت جراحی تعویض مفصل زانو (TKA) قرار گرفته اند را کم کرد.

به گفته محققان، “با استفاده از دیوسمین بعد از جراحی تعویض مفصل زانو می توان التهاب و درد در هنگام حرکت را به طور قابل توجهی کم کرد. بعلاوه، این روش هیچ گونه عارضه جانبی کوتاه مدت هم ندارد.”

روشی جدید برای تسکین درد و التهاب بعد از جراحی تعویض مفصل زانو؛ پیش زمینه

معمولا بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند، التهاب را تجربه می کنند؛ عاملی که به افزایش درد و ناراحتی این بیماران دامن می زند.

در حال حاضر، هیچ روش موثری برای تسکین التهاب بعد از انجام این جراحی وجود ندارد. البته پزشکان روش هایی مثل استراحت کردن، قرار دادن کمپرس سرد و استفاده از بانداژهای فشاری را توصیه می کردند که روش های خیلی موثری نبودند.

در حال حاضر، از دیوسمین – اغلب در ترکیب با یک فلاونوئید دیگر به نام هسپریدین – برای تسکین التهاب دست و پا در بیمارانی استفاده می شود که دچار اختلال های سیاهرگی هستند. با این که دیازمین به عنوان یک داروی تجویزی در آمریکا و اروپا تایید نشده است اما بررسی ها نشان داده اند که این ماده سمی نیست.

تعویض مفصل زانو؛ تسکین زانو درد و التهاب بعد از جراحی با دیوسمین

درباره مطالعه

بر اساس همین بررسی ها، حالا این گروه از محققان دست به کار شده و درباره اثرگذاری و بی خطر بودن استفاده از دیوسمین در بیمارانی تحقیق کرده اند که عمل تعویض مفصل زانو را انجام داده اند.

330 بیمار که این عمل را انجام داده بودند، در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند.

به گروه اول، از روز اول بعد از عمل تا 14 روز دیوسمین داده شد.

به گروه دوم از این ترکیب داده نشد. البته به هر دو گروه داروهای مسکن استاندارد داده میشد.

سپس محققان میزان التهاب در قسمت های مشخص در بیماران هر دو گروه را در روزهای اول، دوم، سوم و چهاردهم بعد از جراحی اندازه گیری کرده و سپس با یکدیگر مقایسه کردند.

یافته های مطالعه

محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی 14 روز به این بیماران دیوسمین داده شود، میزان التهاب در زانو، ماهیچه ساق پا و ران کم می شود. این کاهش التهاب با کاهش درد ناشی از حرکت بدن همراه بود.

از طرف مقابل، میزان درد گروه دوم به اندازه گروه اول کم نشده بود.

این روش هیچ عارضه جانبی به همراه نداشت و نشان می دهد که از دیازمین برای تسکین درد و التهاب در این بیماران می توان استفاده کرد. علاوه بر این، حالت تهوع و استفراغ شرکت کنندگان گروه اول هم کمتر شده بود.

البته یک مورد دیگر هم باقی می ماند: میزان نشانگرهای زیستی مربوط به التهاب در هر دو گروه ثابت باقی مانده بود. به گفته محققان، این مشاهده نشان می دهد که سایر داروهای ضدالتهابی تجویز شده به این بیماران هم مفید و کارآمد است.