محققان راهی جدید برای تامین انسولین مورد نیاز بدن پیدا کرده اند. این روش جدید بر روی بوزینه ها تست شده است و بدون این که موجب افت قند خون بیماران دیابتی شود، می تواند میزان قند خون را کم کند.

به گفته محققان، این دارو تا سال 2025 برای آزمایش روی انسان ها آماده خواهد شد. اگر همه چیز خوب پیش برود، بیماران دیابتی یک زندگی جدید بدون سوزن را تجربه خواهند کرد.

کشف روش جدید مخصوص دیابت؛ پیش زمینه

تقریبا 425 میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند. حدود 75 میلیون نفر از آن ها هر روز باید انسولین تزریق کنند.

اکنون محققان یک راه هوشمندانه برای تامین انسولین مورد نیاز بدن پیدا کرده اند. انسولین جدید را از طریق کپسول دارو یا حتی روشی بهتر، در قالب یک تکه شکلات می توان وارد بدن کرد.

در درون این ذرات، حامل های نانو قرار گرفته اند که انسولین در درون این حامل ها جاسازی شده است. این ذرات به حدی کوچک هستند که حتی زیر میکروسکوپ های معمولی هم قابل مشاهده نیستند.

به گفته یکی از محققان این مطالعه، “این روش جدید بسیار موثر است زیرا ما دقیقا انسولین را به نقطه ای از بدن منتقل می کنیم که بیشتر به انسولین نیاز دارد. وقتی انسولین از تزریق سرنگ به بدن تزریق می شود، در سراسر بدن پراکنده شده و باعث بروز یک سری عوارض جانبی ناخوشایند می شود.”

کشف روش جدید مخصوص بیماران دیابتی

انتقال انسولین به کبد

بسیاری از دارو را می توان به صورت دهانی مصرف کرد اما درباره انسولین قضیه فرق می کند: انسولین حتما باید به بدن تزریق شود. یکی از محققان می گوید، اگر انسولین به صورت قرص و دارو مصرف شود، در معده به ذرات کوچک تر تجزیه شده و به قسمت مورد نیاز بدن نمی رسد.

اما محققان این مشکل را برطرف کرده اند.

به گفته یکی دیگر از محققان، “ما لایه ای ساخته ایم که از انسولین محافظت کرده و اجازه نمی دهد توسط اسید معده و آنزیم های گوارشی تجزیه شود و به همین خاطر هم تا زمانی که به مقصد خودش یعنی کبد برسد، هیچ اتفاقی برای انسولین نمی افتد.”

وقتی انسولین به کبد رسید، آنزیم های کبد لایه محافظتی آن را تجزیه می کنند. این آنزیم ها فقط در صورتی فعال می شوند که میزان قند خون زیاد شود. سپس انسولین در کبد، ماهیچه و بافت چربی آزاد شده تا قند را از خون حذف کند.

وی در ادامه می گوید، “وقتی قند خون زیاد می شود، انسولین به سرعت آزاد شده و مهم تر از آن، وقتی قند خون کم باشد هم انسولین آزاد نمی شود.”

عوارض جانبی کم تر برای بیماران دیابتی

طرز کار روش جدید درست مانند نحوه کار انسولین در بدن افراد سالم است. انسولین توسط پانکراس تولید شده و سپس به کبد می رسد. بخش قابل توجهی از انسولین در این ارگان جذب شده و میزان قند خون را ثابت نگه می دارد.

در روش جدید، حامل های نانو انسولین را در کبد آزاد می کنند؛ سپس کبد این انسولین را جذب یا وارد جریان خون می کند. روش کنونی عوارض جانبی زیادی دارد؛ مثل انباشته شدن بافت های چربی و افت قند خون.