به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد یک نوع باکتری روده در ابتلا به بیماری قلبی عروقی و کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی نقش دارد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که گونه های باکتریایی خاص، با مصرف کلسترول موجود در روده میزان این ماده را در بدن و همزمان ریسک ابتلا به بیماری قلبی را کم می کنند.

باکتری روده، میکروبیوم روده و کاهش ریسک بیماری قلبی؛ پیش زمینه

زمانی که میکروبیوم روده تغییر می کند، زمینه برای ابتلا به بیماری های مختلف مثل دیابت نوع دو، چاقی مفرط و بیماری التهاب روده فراهم می شود.

بررسی های قبلی محققان هم نشان داده بود که بین ترکیب میکروبیوتای روده و فاکتورهای بیماری قلبی عروقی، مثل میزان تری گلیسیرید و قند خون بعد از غذا یک رابطه وجود دارد.

اما به این خاطر که آن ها اطلاعات زیادی درباره مسیرهای متابولیک در روده نداشتند، نمی توانستند در جهت درمان بیماری ها قدم بردارند.

باکتری روده، میکروبیوم روده و کاهش ریسک بیماری قلبی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، متابولیت ها و ژنوم های میکروبی متعلق به بیش از 1.400 شرکت کننده که در یک مطالعه دیگر حضور داشتند را بررسی کردند.

آن ها توانستند به بیش از 16.000 ارتباط بین متابولیت ها و ویژگی های متابولیک پی ببرند.

در قدم بعد، محققان قصد داشتند مسیر بیوشیمی که میکروب ها برای سوخت و ساز کلسترول استفاده می کنند را پیدا کنند. به همین منظور، آن ها باید باکتری مورد نظرشان را در محیط آزمایشگاه کشت می دادند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که یک نوع باکتری به نام اوسیلی باکتر مسئول جمع آوری و سوخت و ساز کلسترول از محیط اطراف خودش است. به همین خاطر هم افرادی که تعداد بیشتری از این گونه باکتری در روده شان وجود دارد، میزان کلسترول خون شان کمتر است.

آن ها بررسی های خود را ادامه داده و مکانیسمی که باکتری برای سوخت و ساز کلسترول استفاده می کند را هم پیدا کردند. در اصل اوسیلی باکتر، کلسترول را به ترکیبات دیگر تبدیل کرده و سایر باکتری ها آن ها را تجزیه و از بدن دفع می کنند.

علاوه بر این، محققان می گویند که یک گونه باکتری دیگر به اسم یوباکتریوم هم در فرایند کاهش میزان کلسترول نقش دارد. این گونه باکتری مسئول حمل یک نوع ژن می باشد. بررسی های قبلی آن ها نشان داده بود که این ژن در فرایند سوخت و ساز کلسترول نقش دارد.

به گفته محققان، با استفاده از روش هایی که تعداد یک میکروب را به شیوه های خاص زیاد می کنند، با افزایش تعداد این گونه باکتری خاص می توان میزان کلسترول در بدن انسان ها را کم کرد.

البته آن ها در پایان می گویند، “به این خاطر که ژن های زیادی در میکروبیوم روده وجود دارند و ما از وظیفه شان بی خبر هستیم، نمی توانیم نقش آن ها در فرایند متابولیک را به طور دقیق پیش بینی کنیم.”