یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که افزایش میزان کلسترول خون در نوجوانان، باعث آسیب دیدگی زود هنگام قلب می شود.

به گفته یکی از محققان این مطالعه، “ما به این نتیجه رسیدیم که اگر فرد از دوران کودکی خیلی فعالیت بدنی نداشته باشد، میزان کلسترول خون او تا اواسط دهه بیست از عمرش، 70 درصد بیشتر می شود. اما حتی اگر فعالیت های بدنی سبک هم داشته باشد، کلسترول خون زیاد نمی شود.”

افزایش کلسترول خون در نوجوانان و آسیب دیدن قلب؛ پیش زمینه

بیماری قلبی، اولین قاتل در سراسر جهان است. افزایش کلسترول و اختلال چربی های خون (یا دیس‌ لیپیدمی) در کودکان و نوجوانان ریسک مرگ زود هنگام در اواسط چهل سالگی و ابتلا به تصلب شرایین در اواسط بیست سالگی را افزایش می دهد.

از میان نوجوانانی که علت افزایش کلسترول خون شان شرایط ژنتیکی نیست، ریسک افزایش کلسترول خون و اختلال چربی های خون برابر با 20 درصد است که تا اواسط بیست سالگی به 25 درصد هم می رسد.

افزایش کلسترول خون در نوجوانان و آسیب دیدن قلب

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، داده های موجود در یک پایگاه معتبر را جمع آوری و بررسی کردند. به طور کلی، این داده ها مربوط به 1.595 نوجوان بود که 640 نفر آن ها پسر و 955 نفر دختر بودند.

در هنگام شروع مطالعه، سن آن ها 17 سال بود و محققان تا سن 24 سالگی وضعیت آن ها را زیر نظر داشتند.

میزان کلسترول و احتمال آسیب دیدگی قلب در آن ها بررسی شد. علائمی که نشان می دادند ساختار قلب آسیب دیده است، شامل بزرگ شدن بیش از اندازه بطن چپ و افزایش نسبی ضخامت دیواره قلب بود. از طرف مقابل، علائمی که نشان می دادند در روند فعالیت قلب اختلال ایجاد شده است، شامل اختلال در دیاستولیک بطن چپ و افزایش فشار ورودی به بطن چپ بود.

محققان در این دوره، این موارد را زیر نظر داشتند:

یافته های مطالعه

محققان در نتیجه بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین، ریسک آسیب دیدگی زودهنگام قلب را بین 18 تا 20 درصد افزایش می دهد.

این در حالی است که در طول دوره هفت سال که محققان شرایط شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند، میزان تری گلیسیرید آن ها دو برابر شده بود و ریسک آسیب دیدگی ساختار و کارکرد قلب نیز سه برابر شده بود.

یافته های این مطالعه نشان داد که خانم ها و آقایان به یک اندازه تحت تاثیر قرار می گیرند. علاوه بر این، حتی وزن ایده آل و فشار خون نرمال هم نمی تواند از قلب در برابر پیامدهای ناشی از افزایش کلسترول خون محافظت کند.

افزایش میزان کلسترول خون تا 30 درصد خطر آسیب دیدگی مستقیم قلب را زیاد می کند. علاوه بر این، افزایش حجم توده چربی و فشار خون، مستقیما تا 40 درصد باعث افزایش آسیب دیدگی قلب می شوند.

30 درصد باقی مانده هم مربوط به عوامل ژنتیکی و مدت زمانی می شود که فرد فعالیت ندارد.