مطالعه ای به تازگی در ژورنال انجمن آمریکایی قلب منتشر شده است که نشان می دهد ابتلا به فشار خون بالا در میان زوج های میانسال ساکن انگلیس، آمریکا، هند و چین بیشتر است.

فشار خون بالا و زوج های میانسال؛ پیش زمینه

هایپرتنشن، پرفشاری خون یا فشار خون بالا، یک مسئله جهانی به ویژه در میان افرادی است که درآمد کم یا متوسط دارند. با تشخیص و درمان زودهنگام این عارضه می توان پیامدهای این بیماری را کاهش داد.

فشار خون بالا و زوج های میانسال

درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این مطالعه، بررسی احتمال ابتلا به پرفشاری خون در میان زوج های میانسال در کشورهای انگلیس، آمریکا، هند و چین می باشد.

علاوه بر این، آن ها نقاط قوت هر کدام از این اجتماعات را در نظر گرفته و ویژگی های هر کدام از زوج ها با هم مقایسه کردند.

شرکت کنندگان این مطالعه را 3.989 زوج آمریکایی با سن بیش از 18 سال، 1.086 زوج انگلیسی، 6.514 زوج چینی (سن مرد بیشتر از 22 سال و سن خانم بیشتر از 20 سال) و 22.389 زوج هندی (سن مرد بیشتر از 21 سال و سن خانم بیشتر از 18 سال) تشکیل می دادند.

این شرکت کنندگان در مطالعات دیگری حضور داشتند و اکنون محققان داده های به دست آمده از آن مطالعات را بررسی می کنند.

روش انجام این مطالعات به این صورت بود که اول شرکت کنندگان واجد صلاحیت در مطالعه شرکت کرده و سپس از همسران آن ها خواسته شده در مطالعه شرکت کنند.

شرکت کنندگانی که پرفشاری خون داشتند، فشار خون سیستولیک آن ها 140 میلی متر جیوه یا بیشتر یا فشار خون دیاستولیک آن ها 90 میلی متر جیوه یا بیشتر بود. بعلاوه، یا سابقه ابتلا به فشار خون داشتند یا داروهای ضدفشار خون مصرف می کردند.

محققان بر روی مشخصات اجتماعی و شناختی شرکت کنندگان هم تحقیق کردند؛ مثل سن، میزان تحصیلات و وضعیت اشتغال که فاکتورهای قدیمی در ابتلا به این عارضه محسوب می شوند.

بعلاوه، درباره زیاده روی در مصرف مشروبات الکلی، میزان انجام حرکات ورزشی و شاخص توده بدنی آن ها هم تحقیق کردند.

یافته های مطالعه

متوسط سن خانم ها بین 51 سال (هند) تا 73 سال (انگلیس) و متوسط سن آقایان بین 57 سال (هند) تا 74 سال (انگلیس) بود.

محققان با بررسی داده ها به این نتیجه رسیدند که آقایان بیشتر از خانم ها دچار این عارضه می شوند (بیشترین تفاوت مربوط به زوج های آمریکایی بود که احتمال ابتلای خانم ها 55 درصد و احتمال ابتلای آقایان 65 درصد بود).

میزان ابتلای همزمان زن و مرد به فشار خون بالا در کشورهای آمریکا، انگلیس، چین و هند به ترتیب برابر با 38 درصد، 47 درصد، 21 درصد و 20 درصد می باشد.

در مقایسه با خانم هایی که شوهرشان فشار خون نداشت، احتمال افزایش ابتلا به این عارضه در میان خانم هایی که شوهرشان فشار خون داشت در هر چهار کشور بسیار بیشتر بود.

در مقایسه با آقایانی که خانم شان فشار خون نداشت، احتمال افزایش ابتلا به این عارضه در میان آقایانی که خانم شان فشار خون داشت در هر چهار کشور بسیار بیشتر بود.