به گزارش گروهی از محققان در دانشگاه آلاباما، یک مدل وریدی سه بعدی و سه لایه جدید که ویژگی های متعدد بیماری تصلب شرایین را دارد، برای تولید و تست داروهای مخصوص این بیماری کشف شده است.

به گفته نویسنده مشترک این مطالعه، “مدل های درون وریدی فعلی مربوط به تصلب شرایین، محدودیت های چشمگیری دارند؛ از جمله این محدودیت ها می توان به نبود ساختار وریدی سه لایه و داشتن ویژگی های محدود اشاره کرد. علاوه بر این، تا به امروز هم هیچ مدل سه بعدی برای ارزیابی داروهای بالقوه وجود نداشته است.”

تست داروی تصلب شرایین به روشی جدید؛ پیش زمینه

بیماری قلبی عروقی – که عامل اصلی ابتلا به این بیماری، تصلب شرایین است – اصلی ترین دلیل مرگ و میر در آمریکا است.

در راستای کشف روش های مفید جهت درمان این عارضه، تا پیش از این از مدل های درون وریدی به طور گسترده برای سنجش کارایی و ایمنی روش های درمانی های احتمالی و جدید استفاده می شد. اگر این نتایج امیدوار کننده بود، محققان در قدم بعد مطالعات خود را بر روی جانداران زنده انجام داده و مطالعات بالینی را ادامه می دادند.

به تازگی، سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه داده تا به جای تست دارو بر روی جانداران و در صورت موفقیت آمیز بودن، تست دارو بر روی انسان ها، از روش های جایگزین استفاده کنند. به همین خاطر هم روش های جدیدی مثل ارزیابی های سلولی و مدل های مبتنی بر هوش مصنوعی جایگزین مدل های جانوری شد.

هدف از این کار این است که محققان در فرایند تولید دارو، با هزینه کمتر، به طور موثرتر و در صورت موفقیت آمیز بودن، تولید دارو را شروع کنند.

تست داروی تصلب شرایین به روشی جدید

درباره مطالعه

این مدل سه بعدی و سه لایه ای درون وریدی، ویژگی های بسیاری دارد؛ از جمله سنجش اختلال در سلول دیواره پوششی، استفاده از مونوسیت، حضور ماکروفاژها، ترشح التهابی ستوکین و موارد بسیار دیگر. پس به این نتیجه می رسیم که این مدل جایگزین تست جاندار، محیط انسانی برای تست داروی تصلب شرایین را ایجاد می کند.

سه لایه این مدل وریدی، متشکل از : 1) سلول های بافت پوششی آئورت انسان، 2) سلول های ماهیچه ای آئورت انسان و 3) لایه فیبروبلاست بیرونی آئورت انسان.

این لایه ها، دقیقا شبیه به دیواره سلولی انسان هستند. برای این که این مدل برای انجام آزمایش تصلب شرایین مناسب باشد، مونوسیت ها و سیتوکین های متعدد، فاکتورهای شبیه ساز کلنی و لیپوپروتئین کم غلظت را هم اضافه کردند.

به گفته یکی از محققان، “بازار داروهای تصلب شرایین بسیار گسترده بوده و یک صنعت در حال رشد تلقی می شود. به خاطر افزایش مبتلایان به بیماری های قلبی عروقی، این بازار هم به سرعت در حال رشد است. در حال حاضر، آمریکا 41 درصد از این بازار را در اختیار دارد. محققان با کمک مدل ما، می توانند داروهای تولید خودشان را مستقیما روی پلاگ انسانی و دیواره شریان آزمایش کنند. از همین رو، داده هایی درباره واکنش داروهایشان بر روی نمونه های انسانی به دست می آورند.”