سردرد یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها است؛ اکثر ما سردرد را تا به حال تجربه کرده‌ایم و حتی شاید بارها دچار آن شده باشیم. اما آیا می‌دانستید که سردرد انواع مختلفی دارد که هر کدام علل احتمالی و علائم خاص خود را دارد؟

بهترین متخصص سردرد اصفهان شایع‌ترین انواع سردرد و تفاوت‌های بین آنها را توضیح می‌دهد و دربارۀ موثرترین روش‌های درمان انواع سردرد راهنمایی می‌کند.

سردردهای تنشی

سردرد تنشی نوع شایع و روزمره‌ای از سردرد است که 33% آقایان و 50% بانوان دچار آن می‌شوند.

اغلب بیماران سردردهای تنشی را به صورت محکم بسته شدن باندی دور سر توصیف می‌کنند که باعث ایجاد احساس دردی سنگین و مداوم در دو طرف سر می‌شود. سردردهای تنشی گاهی اوقات با احساس درد یا گرفتگی و خشکی شانه و گردن نیز همراه است. سردردهای تنشی می‌تواند “اپیزودیک” یا هر از گاه باشد، یعنی این که بیمار کمتر از 15 روز در ماه سردرد دارد یا این که مزمن باشد ـ سردرد تنشی زمانی مزمن شناخته می‌شود که بیمار حداقل سه ماه متوالی، هر ماه 15 روز یا بیشتر سردرد داشته باشد. سردرد تنشی ممکن است فقط 30 دقیقه طول بکشد یا چند روز ادامه داشته باشد.

سردردهای میگرنی

میگرن نوع دردناک و شدیدی از سردرد است. میگرن باعث سردردی شدید می‌شود که غالباً فقط یک سمت سر را درگیر می‌کند. البته درد میگرن فقط محدود به یک نقطه نیست و می‌تواند از سر در صورت، سینوس‌ها، فک و گردن منتشر شود.

بسیار شایع است که میگرن با حالت تهوع و یا استفراغ، افزایش حساسیت به نور یا صدا و چند علامت ناخوشایند دیگر همراه باشد. این علائم می‌تواند از یک ساعت تا سه روز کامل طول بکشد و زندگی روزمره بیمار را کاملاً مختل می‌کند.

تقریباً 10 ـ 30 درصد بیماران دچار “میگرن همراه با اورا” می‌شوند؛ مجموعه‌ای از نشانه‌های هشدار جسمی و بینایی جدی در طول این مرحله پیش‌درآمد، 5 ـ 20 دقیقه قبل از شروع حمله میگرن بروز می‌یابد.

بهترین متخصص میگرن اصفهان جدیدترین راه های پیشگیری و درمان را برای شما شرح خواهند داد.

سردردهای خوشه‌ای

 

سردرد خوشه‌ای یکی از دردناک‌ترین انواع سردرد است. سردرد خوشه‌ای درد شدید و طاقت‌فرسایی را در یک سمت سر، غالباً دور چشم تولید می‌کند. البته درد سردرد خوشه‌ای نیز مانند میگرن ممکن است در ناحیه‌های مجاور منتشر شود و گاهی اوقات بینی و دیگر اجزای صورت را نیز درگیر می‌کند.

سردرد خوشه‌ای ناگهان شروع می‌شود و از 15 دقیقه تا 3 ساعت طول می‌کشد. حمله‌های این نوع سردرد به صورت “خوشه‌ها” یا دسته‌هایی از روزها، هفته‌ها یا حتی ماه‌ها رخ می‌دهد ـ  به همین دلیل سردرد خوشه‌ای گفته می‌شود ـ و سپس وارد یک دوره طولانی خاموشی و بهبود می‌شود. درصد شیوع سردرد خوشه‌ای کمتر از دیگر گونه‌های سردرد است و از هر هزار بزرگسال تقریباً یک نفر دچار آن می‌شود. اکثر بیماران در دهه سوم زندگی یا سنین بالاتر دچار نخستین سردرد تنشی می‌شوند.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2021/04/image_99a5e0cb3c3077c5b982f78d0fee82ad7c7f0eaf.jpg

سردردهای سینوسی

 

سردرد سینوسی کمی با انواع دیگر سردرد تفاوت دارد. سردرد سینوسی پیامد التهاب سینوس‌ها در اثر آلوده شدن به ویروس، عفونت یا آلرژی است ـ سینوس فضای مملو از هوایی است که پشت پیشانی، استخوان‌های بینی، گونه‌ها و چشم‌ها قرار دارد.

سردرد سینوسی با احساس درد فشار مانند عمیق و مداومی در استخوان گونه، پیشانی یا پل بینی توصیف می‌شود که در اثر حرکت دادن ناگهانی سر یا تقلا و زور زدن تشدید می‌شود. این نوع سردرد گاهی با علائم دیگری مانند خروج ترشحات از بینی، گرفتگی گوش، تب و ورم صورت نیز همراه است ـ نوع علائم به علت اصلی سردرد سینوسی بستگی دارد.

سردردهای یخ‌شکن

سردرد یخ‌شکن که سردرد خنجری اولیه نیز گفته می‌شود، یکی از دردناک‌ترین و آزاردهنده‌ترین انواع سردرد است. سردرد یخ‌شکن ناگهان و بدون هشدار شروع می‌شود و به احساس دردی تیز و تیر کشنده دور یک چشم یا گیجگاه دامن می‌زند. البته ممکن است موقعیت درد ناشی از سردرد یخ‌شکن تغییر کند، چون درد غالباً بین دو حمله به صورت زیگزاگی از یک سمت سر به سمت دیگر می‌رود ـ حملات سردرد می‌تواند چند بار در روز عود کند.

خبر خوشی که درباره سردرد یخ‌شکن برای‌تان داریم، این است که این نوع سردرد معمولاً بسیار کوتاه است، عموماً کمتر از سه ثانیه طول می‌کشد و همان‌طور که ناگهانی شروع شده بود، در چشم بر هم زدنی نیز تمام می‌شود.

سردرد ناشی از کم‌آبی

سردرد ناشی از کم‌آبی یا دهیدراتاسیون نوع شایعی از سردرد است که اگر مدتی طولانی در طول روز آب مصرف نکنید، دچارش می‌شوید. سردرد ناشی از کم‌آبی همان‌طور که از نام‌اش برمی‌آید، پیامد کمبود مایعات در بدن است.

بدن برای حفظ تعادل مناسب آب و الکترولیت‌ها و اطمینان یافتن از عملکرد مناسب در نبردی مداوم است. ما دائماً مایعات را در طول روز از طریق ترشحات عادی بدن مانند ادرار، عرق و بزاق از دست می‌دهیم، به همین دلیل بسیار مهم است که مایعات از دست رفته را به طور مداوم جایگزین کنیم. زمانی که مایعات از دست رفته بیشتر از مایعات باقی مانده شود، بدن دچار کم‌آبی می‌شود. سردرد یکی از علائم شایع کم‌آبی بدن است.

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2021/04/image_10c746c25ae808c75a61fa0ba95c8c416c49c6e3.jpg

درمان انواع سردرد

درمان فیزیوتراپی برای سردردهای تنشی و سردرد با منشأ گردنی بر اصلاح حالت اندامی و حرکت، کنترل عضلانی و افزایش قدرت متمرکز است. درمان‌های معمول شامل درمان دستی از قبیل موبیلیزاسیون (متحرک‌سازی) بافت نرم، متحرک‌سازی مفصل مهره و تکنیک‌های دستکاری ستون فقرات می‌شود. تمرین‌های کنترل عضله نیز با هدف افزایش پایداری گردن و بالاتنه و به کار گرفتن عضلات به روشی درست انجام می‌شود.

متخصص درد در اصفهان حالت اندامی صحیح، اصول ارگونومی، مکانیک بدن، تمرین‌های تن‌آرامی و مدیریت استرس را نیز به بیماران آموزش می‌دهد. حرکات تقویتی بالاتنه، گردن و شانه‌ها بخش مهمی از طرح درمان اکثر بیماران است.

اکثر اوقات درمان سریعی برای سردرد وجود ندارد. تحریک الکتریکی و گرما و سرما درمانی گاهی اوقات برای تنظیم سیستم درد به کار برده می‌شود. از آن‌جا که سردرد عامل‌های متعددی دارد، طرح درمان موفق سردرد با توجه به نوع سردرد و شرایط هر بیمار باید شامل مداخله‌های گوناگون باشد.