به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد اگر بیماران مبتلا به بیماری های روانی خاص همزمان با مصرف داروهایشان از رژیم غذایی کتوژنیک تبعیت کنند، نه تنها موجب افزایش سلامت متابولیک شان می شود، بلکه بیماری شان هم بهتر می شود.

یافته های به دست آمده از این مقاله نشان می دهد که رژیم غذایی حکم یک ابزار قدرتمند در درمان بیماری های روانی را دارد.

رژیم غذایی کتوژنیک و درمان بیماری های روحی و روانی؛ پیش زمینه

روش های استاندارد درمان با کمک داروهای ضدروان پریشی برای درمان بیماری های روانی خاص مثل اسکیزوفرنی یا اختلال دو قطبی، حکم یک شمشیر دولبه را بازی می کنند.

این داروها با این که به تنظیم وضعیت شیمیایی مغز کمک می کنند اما اغلب باعث بروز یک سری اختلال های متابولیک، مثل مقاومت نسبت به انسولین و چاقی مفرط می شوند. بیمار هم زمانی که با این عوارض جانبی مواجه می شود، متاسفانه دارو را کنار می گذارد.

رژیم غذایی کتوژنیک و درمان بیماری های روحی و روانی

گوشت و سبزیجات؛ درباره مطالعه

اعضای این تیم تحقیقاتی برای مدت چهار ماه شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند. 21 شرکت کننده این مطالعه دچار بیماری شیزوفرنی یا اختلال دو قطبی بودند، داروهای ضدروان پریشی را مصرف می کردند و دچار اختلال متابولیک – مثل افزایش وزن، مقاومت در برابر انسولین، هیپر تری‌ گلیسرید یا دیس‌ لیپیدمی – بودند.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا از رژیم کتوژنیک تبعیت کنند. تقریبا 10 درصد از کالری مورد نیاز آن ها از کربوهیدرات، 30 درصد از پروتئین و 60 درصد هم از چربی تامین میشد.

به گفته یکی از محققان، “تمرکز اصلی ما بر خوراکی های فراوری نشده مثل پروتئین، سبزیجات و چربی های مجاز بود.”

محققان برای این که پایبندی شرکت کنندگان به دستورات غذایی را بررسی کنند، میزان کتون خون آن ها را اندازه گیری می کردند. اسید کتون زمانی در بدن تولید می شود که بدن برای تامین انرژی به جای گلوکوز از چربی استفاده کند.

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “نتایج خارق العاده بودند؛ حتی اگر بیمار به مصرف داروهای ضد روان پریشی ادامه دهد، باز هم با تبعیت از رژیم غذایی کتوژنیک می توان روند چاقی مفرط، سندرم متابولیک و مقاومت در برابر انسولین را معکوس کرد.”

قبل از شروع آزمایش، نشانه های سندرم متابولیک در 29 درصد از شرکت کنندگان وجود داشت. جالب است که بعد از پایان دوره چهار ماهه، این نشانه ها در هیچ شرکت کننده ای دیده نشد.

به طور متوسط، وزن بدن آن ها 10 درصد و اندازه دور کمرشان 11 درصد کم شده بود. میزان فشار خون، شاخص توده بدنی، تری گلیسیریدها و قند خون هم کم شده بود.

علاوه بر این، وضعیت روحی و روانی شرکت کنندگان هم 31 درصد بهتر شد. حتی کیفیت خواب و میزان رضایت از زندگی هم بیشتر شده بود.

به گفته محققان، کیفیت زندگی، سطح انرژی و خواب شرکت کنندگانی که کاملا پایبند به رژیم غذایی بودند، بهتر از افرادی شده بود که کاملا از برنامه تبعیت نمی کردند.