محققان در نتیجه جدیدترین بررسی های خود ادعا کردند که با آزمایش خون می توانیم ابتلا به اختلال دو قطبی را تشخیص دهیم. آن ها می گویند یک نوع آزمایش خون طراحی کرده اند که از طریق آن می توان نشانگرهای زیستی مرتبط با اختلال دو قطبی را شناسایی کرد.

محققان انگلیسی به منظور انجام این آزمایش از تست ارزیابی روانشناختی آنلاین و آزمایش خون برای شناسایی ابتلا به اختلال دو قطبی استفاده کردند. قبلا به بسیاری از شرکت کنندگان در این مطالعه گفته شده بود که به اختلال افسردگی مبتلا هستند.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، جکوب توماسیک، “افراد مبتلا به اختلال دو قطبی گاهی اوقات حسابی پرانرژی و گاهی اوقات بی حوصله می شوند. اما بیماران معمولا با مشاهده بی حالی و بی حوصلگی به پزشک مراجعه می کنند. به همین خاطر است که اکثر اوقات، پزشک تشخیص اشتباه داده و مشکل را به اختلال افسردگی ارتباط می دهد.”

اختلال دو قطبی؛ درباره مطالعه

محققان اطلاعات بیش از 3.000 نفر که در سال های 2018 تا 2020 در یک مطالعه دیگر حضور داشتند را بررسی کردند.

از شرکت کنندگان آن مطالعه خواسته شده بود که یک تست درباره سلامت روان که بیش از 600 سوال داشت را تکمیل کنند. سوال های این تست مربوط به دوره های افسردگی، اضطراب، علائم دوره های جنون، سوابق خانوادگی و مصرف مواد مخدر بود.

از نوک انگشت 1.000 نفر از آن ها نمونه خون گرفته شد. محققان یک نشانگر زیستی مهم مربوط به این اختلال را مشاهده کردند. این نشانگر عمدتا مربوط به دوره های جنون است.

تشخیص اختلال دو قطبی با آزمایش خون

یافته های مطالعه

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “در مجموع، تست آنلاین خیلی مفید و موثر است اما با آزمایش خون خیلی سریع تر و راحت تر می توانیم این عارضه را تشخیص دهیم. این دو روش تکمیل کننده یکدیگر هستند.”

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که بعضی از بیماران آزمایش خون را ترجیح می دادند زیرا احساسات در این تست نقش ندارد.

وی می گوید، “بیماری های روانی یک اساس بیولوژیکی دارند و بیماران باید این را بدانند که مشکل از مغز نیست. این بیماری ها هم شبیه بیماری های دیگر بوده و بدن را تحت تاثیر قرار می دهند.”

وی می گوید که پزشکان بعد از مشخص شدن نتیجه آزمایش خون، می توانند داروی بهتری برای این بیماری ها تجویز کنند.

محققان می گویند فقط با کمک این نوع آزمایش خون می توان تا 30 درصد از بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی را شناسایی کرد. وقتی این تست همراه با تست دیجیتال ارزیابی سلامت همراه شود، نتیجه ای خارق العاده خواهد داشت.

محققان می گویند حتی با کمک این آزمایش می توان منشا بیولوژیکی بیماری های روانی را هم شناسایی کرد.

به گفته یکی دیگر از محققان، “روش های درمان این دو عارضه بسیار متفاوت هستند: اگر برای فرد مبتلا به اختلال دو قطبی قرص های ضدافسردگی تجویز شود اما در کنار آن داروهای تثبیت کننده خلق و خوی تجویز نشود، فرد بیشتر دوره های جنون را تجربه می کند.”

تخمین زده می شود که یک درصد از مردم جهان این اختلال را داشته باشند.