یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد اگر به بیماران اسکیزوفرنی (یک نوع اختلال روانی) که بعد از یک دوره روان پریشی دوباره در بیمارستان بستری می شوند، داروهای تزریقی ضدروان پریش با اثرگذاری طولانی مدت داده شود، تاثیر بهتری دارد. علاوه بر این، احتمال بستری شدن دوباره بیمار هم خیلی کم می شود.

بررسی های آن ها نشان می دهد که داروهای تزریقی ضدروان پریشی – که فرد باید از دو هفته تا شش ماه این درمان را ادامه دهد – در مقایسه با بعضی از قرص ها، تا 75 درصد عملکرد بهتری در کاهش دوره بستری شدن در بیمارستان دارند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “بیمارانی که داروهای تزریقی با اثرگذاری طولانی مدت دریافت می کنند، نرخ بستری شدن دوباره شان در بیمارستان کمتر است. این در حالی است که افرادی که ملزم به مصرف قرص هستند، گاهی اوقات قرص هایشان را فراموش می کنند.”

داروهای ضدروان پریشی و بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی

داروهای ضدروان پریشی و بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، نرخ بستری شدن دوباره 343 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی یا اختلال اسکیزوافکتیو که یک بار از بیمارستان مرخص شده بودند را بررسی کردند.

از این تعداد، برای 240 بیمار قرص های ضدروان پریشی تجویز شده بود. 103 نفر دیگر هم مجبور به تزریق داروهای تزریقی با اثرگذاری طولانی مدت بودند.

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که اگر به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بلافاصله بعد از ترخیص از بیمارستان به جای قرص داروهای تزریقی ضدروان پریشی با دوره اثرگذاری طولانی تزریق شود، احتمال بستری شدن دوباره شان کمتر می شود.

این در حالی است که بسیاری از این بیماران باز هم مصرف قرص را ادامه می دهند؛ معلوم نیست که این انتخاب به خاطر ترس از سوزن است یا از بابت هزینه های بالا مشکل دارند.

یافته های این مطالعه نشان داد که بعد از گذشت 30 روز، فقط 1.9 درصد از افرادی که دارو تزریق کرده بودند، دوباره در بیمارستان بستری شده بودند. این در حالی است که 8.3 درصد از بیمارانی که قرص مصرف کرده بودند، باید در بیمارستان بستری می شدند.

بازه زمانی 30 روزه بسیار مهم است؛ به گفته محققان، اگر علائم این بیماری برای مدت 30 روز در بیمار سرکوب شود، احتمال بازگشت علائم بسیار کمتر می شود.

اما مشکلی که وجود دارد، هزینه بالای داروهای تزریقی در مقایسه با قرص است.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “ما با این مشکل جدی مواجه هستیم؛ در مطالعات دیگری که درباره مصرف داروهای ضدروان پریش انجام شده بود هم محققان به این نتیجه رسیده بودند که تقریبا سه بیمار از هر چهار بیمار، قرص های تجویزی را دقیقا طبق دستورالعمل مصرف نمی کند.”

وی در ادامه می گوید، “پس کاملا مشخص است که حتی با وجود نیاز به مراجعه حضوری به کلینیک دکتر، باز هم یک تزریق بعد از چند ماه بسیار آسان تر از مصرف روزانه قرص است.”