به گفته محققان، رژیم غذایی ژاپنی تاثیر خارق العاده ای در حفظ سلامت مغز خانم ها دارد.

در حال حاضر بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان دچار زوال عقل هستند و قدرت شناختی در آن ها کاهش یافته است. همزمان با افزایش جمعیت کهنسالان در جهان، انتظار می رود که این آمار بیشتر شود.

زوال عقل و افت قدرت شناختی چندین فاکتور خطرناک دارند که نمی توان آن ها را تغییر داد؛ مثل داشتن زمینه ژنتیکی در ابتلا به این بیماری ها.

اما چندین فاکتور دیگر وجود دارد که بیشتر تحت کنترل مان هستند؛ مثل عادت های مرتبط با سبک زندگی، سیگار کشیدن، چاقی مفرط و نداشتن تحرک بدنی.

در مطالعات قبلی به مزایای رژیم غذایی مدیترانه ای در این زمینه اشاره شده بود. اما در این مطالعه محققان به مزایای رژیم غذایی ژاپنی برای سلامت مغز اشاره می کنند.

رژیم غذایی سنتی ژاپنی

رژیم غذایی معمولی ژاپنی ها از خوراکی هایی مثل برنج، ماهی، صدف و میوه ها (علی الخصوص مرکبات) تشکیل شده است.

اما فاکتوری که این رژیم را منحصر به فرد کرده است، خوراکی های اصیل ژاپنی مثل میسو، جلبک دریایی، خیارشور، چای سبز، سویا و قارچ است. میزان مصرف گوشت قرمز و قهوه هم در این رژیم زیاد نیست.

رژیم غذایی ژاپنی

درباره مطالعه؛ سلامت مغز

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به 1.636 بزرگسال ژاپنی بین سنین 40 تا 89 سال را بررسی کردند.

محققان از شرکت کنندگان خواستند تا تمام غذاهایی که در طول سه روز می خورند را یادداشت کنند. سپس متوسط غذای مصرفی هر شرکت کننده اندازه گیری شد. داشتن سابقه سکته قلبی یا ابتلا به دیابت هم در نظر گرفته شد.

589 شرکت کننده کاملا از رژیم غذایی سنتی ژاپنی تبعیت می کردند. اما 697 نفر بیشتر پیرو رژیم غذایی غربی بودند؛ یعنی بیشتر کربوهیدرات های فراوری شده، خوراکی های چرب، نوشابه و مشروبات الکلی مصرف می کردند.

350 شرکت کننده بیشتر سبزیجات (حبوبات و غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات) و لبنیات مصرف می کردند.

یافته های مطالعه

محققان برای مدت دو سال، میزان پیشرفت آتروفی مغز یا نابودی نورون ها در شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند. آتروفی مغز همزمان با بالا رفتن سن، نشانه رایج در افت قدرت شناختی و ابتلا به زوال عقل است.

بررسی های محققان نشان داد که در بازه دو ساله، خانم هایی که از رژیم غذایی ژاپنی تبعیت می کنند، در مقایسه با آن هایی که عمدتا پیرو رژیم غربی هستند، نابودی نورون ها در آن ها کمتر اتفاق افتاده است.

جالب است که نابودی نورون ها در خانم ها کمتر از آقایان بود. در رابطه با آقایان، تفاوت چشمگیری در میان افرادی مشاهده نشد که از رژیم غذایی ژاپنی یا سایر رژیم ها تبعیت می کردند. به گفته محققان، احتمالا تفاوت های بیولوژیکی بین مردان و زنان دلیل این امر باشد. مثلا یک سری از مواد مغذی – مانند منیزیم و استروژن های گیاهی موجود در ماهی، قارچ و حبوبات – تاثیر بیشتری در محافظت از مغز خانم ها دارند تا آقایان.

به گفته محققان، تاثیر رژیم غذایی سوم (یعنی مصرف لبنیات، سبزیجات و میوه) در پیشگیری از ابتلا به زوال عقل دقیقا مشخص نیست. احتمالا به خاطر کم بودن تعداد شرکت کنندگان (350 نفر) باشد.