رژیم غذایی مدیترانه ای، یک رژیم محبوب است که به کنترل وزن و افزایش سلامت فرد کمک می کند. با این حال، تاکنون مشخص نشده بود که این رژیم غذایی چه تاثیری بر سلامت روان می گذارد.

مطالعه ای به تازگی انجام شده است که ادعا می کند یک رابطه مثبت بین رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش علائم افسردگی در خانم ها و آقایان بزرگسال وجود دارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای و تسکین افسردگی؛ پیش زمینه

در حال حاضر تخمین زده می شود که حدود پنج درصد از جمعیت جهان از افسردگی رنج می برند. علاوه بر این، همزمان با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به این عارضه هم بیشتر می شود.

خانم ها بیشتر از آقایان در معرض خطر هستند؛ بعد از سن 60 سالگی، این ریسک در خانم ها هم بیشتر می شود.

فاکتورهای بیولوژیکی، روان شناختی، اجتماعی و محیطی در بروز این عارضه نقش دارند. به همین خاطر هم با رژیم غذایی می توان این ریسک را کم کرد. مطالعات قبلی نشان داده بودند که با تبعیت از این رژیم غذایی محبوب می توان ریسک بروز علائم افسردگی را کم کرد.

رژیم غذایی مدیترانه ای و تسکین افسردگی

درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این مطالعه، بررسی رابطه میان رژیم غذایی مدیترانه ای و کاهش علائم افسردگی بود. مهم تر از آن، محققان می خواستند وجود این رابطه را تایید کنند.

آن ها در قدم اول یک پرسشنامه تهیه کردند تا درباره غذاهای مصرفی و علائم افسردگی در شرکت کنندگان اطلاعاتی جمع آوری کنند.

شرکت کنندگان این مطالعه، بخشی از یک مطالعه دیگر بودند که در اکتبر سال 2019 تا ژانویه سال 2023 انجام شده بود.

یافته های مطالعه

در مجموع، 325 آقا و 473 خانم در این مطالعه حضور داشتند. سن 60 درصد از آن ها بین 65 تا 74 بود. متوسط سن آن ها حدود 73 سال بود، 66 درصد از آن ها متاهل بودند و با دیگران زندگی می کردند. 50 درصد هم وضع مالی خوبی نداشتند.

حدود 20 درصد از شرکت کنندگان دچار افسردگی بودند؛ هشت درصد از آن ها آقا و 28 درصد خانم بودند.

خانم هایی که مجرد بودند، تنها زندگی می کردند، چندین داروی ضدافسردگی و ماهی، سبزیجات و چربی های سالم کمتری مصرف می کردند، بیشتر این علائم را تجربه می کردند.

مصرف بالای ماهی تا 44 درصد ریسک بروز این علائم را در خانم ها و آقایان کم می کند. هر یک گرم ماهی تا دو درصد ریسک را در خانم ها کم می کند.

خانم هایی که نسبت اسیدهای چرب تک اشباع نشده به اسیدهای چرب اشباع شده در رژیم غذایی شان بیشتر بود، تا 44 درصد کمتر علائم را مشاهده می کردند. علاوه بر این، خوردن آجیل و میوه هم تا به ترتیب تا 82 درصد و 42 درصد این احتمال را کاهش می دهد.

خوردن ماهی روغنی تازه با کاهش التهاب کل بدن، تنظیم هورمون ها، کاهش استرس اکسیداتیو، بهبود میکروبیوم روده و تقویت مسیرهای متابولیک مرتبط با سلامت روان، باعث کاهش افسردگی می شود.

به طور کلی، یافته های این مطالعه نشان می دهد که هر چقدر ماهی، میوه و آجیل بیشتری مصرف کنید، ریسک ابتلا به افسردگی در شما کمتر می شود.