در این مقاله از سایت دکتر چک، می خواهیم به بررسی قرص لوراتادین بپردازیم، و درباره مزایا، عوارض جانبی، موارد منع مصرف و تداخلات دارویی آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید…

قرص لوراتادین برای چیست؟

به طور کلی، از لوراتادین برای درمان علائم زیر استفاده می شود:

  • تب یونجه؛
  • ورم پرده ملتحمه چشم که باعث قرمزی و خارش چشم می شود؛
  • اگزما؛
  • کهیر؛
  • خارش و سوزش در اثر نیش حشرات؛
  • برخی از انواع آلرژی های غذایی.

لوراتادین نوعی آنتی هیستامین است که مانند سایر آنتی هیستامین‌ ها، خواب آور نیست. با مصرف این دارو، به ندرت احساس خواب آلودگی و خستگی می کنید.

می توانید این قرص را با نسخه یا بدون نسخه پزشک و به شکل قرص یا شربت، از داروخانه ها تهیه کنید.

نکاتی که باید در هنگام مصرف قرص لوراتادین به خاطر داشته باشید:

  • بهتر است از این قرص فقط یک بار در روز استفاده کنید.
  • لوراتادین به عنوان آنتی هیستامین غیر خواب آور شناخته شده است؛ اما برخی از افراد پس از مصرف آن، احساس خواب آلودگی می‌ کنند. بنابراین اگر قبلا از این دارو استفاده نکرده اید، از مصرف آن قبل از رانندگی یا انجام کارهای حساس خودداری کنید!
  • گزارشاتی ثبت شده که نشان داده است، برخی از کودکان بعد از مصرف لوراتادین دچار سردرد و احساس خستگی یا آشفتگی شده اند. بنابراین اگر این دارو را به کودکتان می دهید، مراقب او باشید و پس از مشاهده علائم، بهتر است با پزشک تماس بگیرید.
  • در زمان مصرف لوراتادین از نوشیدن الکل خودداری کنید؛ زیرا باعث خواب آلودگی و احساس خستگی می شود.
  • یکی از نام های تجاری داروی لوراتادین، کلارین است که نسبت به انواع دیگر این دارو اثر بلند مدت تری دارد.

موارد مصرف و منع لوراتادین برای افراد مختلف

بزرگسالان و کودکان 2 سال به بالا، می توانند داروی لوراتادین را مصرف کنند. مصرف این دارو برای برخی از افراد مناسب نیست.

چه کسانی می توانند لوراتادین مصرف کنند و چه کسانی نمی توانند؟

اگر در گذشته سابقه ابتلا به یکی از مشکلات یا بیماری های زیر را داشته اید،  بهتر است در هنگام مراجعه به پزشک یا خرید دارو از داروخانه، آن را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید:

  • در گذشته نسبت به لوراتادین یا هر داروی دیگری، حساسیت داشته اید؛
  • نارسایی شدید کبدی؛
  • عدم تحمل یا جذب برخی از قندها مانند: لاکتوز یا ساکارز؛
  • صرع یا بیماری دیگری که خطر آفرین است؛
  • ابتلا به بیماری نادری به نام «پورفیری»؛
  • قرار است آزمایش آلرژی انجام بدهید: مصرف قرص لوراتادین می تواند نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین بهتر است چند روز قبل از آزمایش، مصرف آن را متوقف کنید.

لوراتادین را چگونه و چه موقع مصرف كنیم؟

اگر پزشکتان این دارو را تجویز کرده، بهتر است دارویتان را طبق دستورالعمل او مصرف کنید. اما اگر این قرص را بدون نسخه پزشک تهیه کرده اید، بهتر است دستورالعمل درون جعبه آن را بخوانید، یا می توانید از پزشک داروساز درباره نحوه و چگونگی مصرف آن سوال کنید.

مقدار مجاز مصرف این دارو چقدر است؟

این دارو به صورت قرص های 10 میلی گرمی و شربت تولید و عرضه می شود. می توانید این دارو را با به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

حتما بخوانید: آیا قرص آسپرین برای افسردگی خوب است؟

دوز معمول این دارو در بزرگسالان، 10 میلی گرم در روز است. این دوزها برای افرادی که مشکل کبدی دارند، کمتر است.

برای تعیین دوز مناسب در کودکان، پزشک پس از مشخص کردن وزن یا سن کودک، دوز مناسب را تخمین می زند.

لوراتادین را چگونه مصرف کنیم؟

قرص لوراتادین در دو شکل تولید می شود: قرص های معمولی و قرص هایی که در دهان حل می شوند.

قرص های معمولی آن را می توانید با آب، شیر یا آبمیوه میل کنید. اگر بلعیدن قرص برایتان سخت است، می توانید آن را نصف کنید و کم کم ببلعید. حواستان باشد که نباید این قرص را بجوید!

شکل دیگر این قرص ها، به محض ورود به دهانتان حل می شوند و نیازی به نوشیدن آب ندارید. در هنگام بیرون آوردن این قرص ها بهتر است مراقب باشید که نترکند.

مصرف شربت آن برای کودکان راحت تر است. معمولا در بسته شربت، یک قطره چکان یا قاشق پلاستیکی قرار دارد که می توانید از آن برای اندازه گیری دوز تعیین شده، استفاده کنید.

اگر قطره چکان یا قاشق مخصوص ندارید، بهتر است آن را از داروخانه تهیه کنید؛ زیرا قاشق چای خوری آشپزخانه مقدار مناسب را به شما نشان نخواهد داد.

لوراتادین را چگونه مصرف کنیم؟

کودکان بین 2 تا 12 سال که وزنشان بیشتر از 30 کیلوگرم است، باید قرص های معمولی و قرص های حل شونده را مصرف کنند. اگر وزن آنها کمتر از این میزان باشد، بهتر است این دارو را به صورت شربت به آنها بدهید.

قرص لوراتادین را باید چه زمانی مصرف کنیم؟

فقط در مواقعی که علائم آلرژی مشاهده کردید، می توانید این آنتی هیستامین مصرف کنید. مثلا اگر به موی حیوان آلرژی دارید و در معرض آن قرار گرفتید، به مصرف این دارو نیاز دارید.

ممکن است به مدت خاصی به طور مدائم این دارو را مصرف کنید: مثلا، افرادی که در بهار یا تابستان به تب یونجه دچار می شوند، باید در این دو فصل، از داروهای ضد آلرژی استفاده کنند.

اگر مصرف لوراتادین را فراموش کردیم، چه کار کنیم؟

به محض یادآوری، دوز فراموش شده را میل کنید؛ مگر اینکه تا موعد مصرف بعدی، زمان کمی باقی مانده باشد. بهتر است در طول روز، بیشتر از میزانی که پزشکتان توصیه کرده، مصرف نکنید!

اگر همیشه یادتان می رود که دارویتان را سر وقت مصرف کنید، می توانید از زنگ هشدار موبایل یا یادآور های دیگری استفاده کنید.

اگر بیشتر از حد از قرص لوراتادین مصرف کرده باشیم، باید چکار کنیم؟

به طور کلی، این آنتی هیستامین بی خطر است. بعید است که با مصرف بیش از حد آن، به شما یا فرزندتان آسیبی برسد.

حتما بخوانید: آیا مصرف ایبوپروفن در بارداری بی خطر است؟

اگر به اشتباه یک دوز اضافی مصرف کرده اید، ممکن است دچار سردرد، ضربان قلب تند یا خواب آلودگی شوید. اگر نگران عوارض این دارو هستید، می توانید به پزشک مراجعه کنید یا از یک داروساز بخواهید شما را در این مواقع راهنمایی کند.

عوارض جانبی لوراتادین 

همه داروها عوارض جانبی خاص خودشان را دارند و داروی لوراتادین مستثنی نیست. ممکن است به برخی یا همه این عوارض دچار شوید. در ادامه به معرفی این عوارض می پردازیم…

عوارض جانبی داروی لوراتادین

عوارض جانبی شایع

شایع ترین عارضه جانبی که ممکن است پس از مصرف لوراتادین با آن مواجه شوید، احساس خواب آلودگی است. از هر 100 نفر، حداقل 1 نفر به این مشکل دچار می شوند.

عوارض جانبی که پس از مصرف این آنتی هیستامین در کودکان دیده می شود؛ عبارتند از:

  • سردرد؛
  • احساس خستگی؛
  • احساس آشفتگی.

عوارض جانبی خطرناک

در موارد نادر، مصرف داروی لوراتادین می تواند یک واکنش آلرژیک خطرناک به نام «آنافیلاکسی» ایجاد کند. علائم این واکنش، معمولا پس از ۵ تا ۳۰ دقیقه بعد از مصرف دارو ظاهر می‌شوند. پس از دیدن هر کدام از علائم زیر، هر چه سریع تر به اورژانس مراجعه کنید:

  • ظاهر شدن علائم پوستی که گاهی با خارش، قرمزی یا تورم همراه هستند و ممکن است به صورت جوش، تاول یا پوست ریزی ظاهر شوند؛
  • نفس کشیدن به سختی و با خس خس ؛
  • احساس سفتی در قفسه سینه یا گلو؛
  • مشکل در تنفس یا صحبت کردن؛
  • تورم در دهان، صورت، لب، زبان یا گلو.

برای معالجه هر چه سریع تر این واکنش آلرژیک، باید به بیمارستان مراجعه کنید.

مواردی که در بالا معرفی کردیم، تمام عوارض جانبی این دارو نیستند. اگر می خواهید با تمام عوارض جانبی آن آشنا شوید، بروشور درون بسته دارو را مطالعه کنید.

اگر به عوارض جانبی آن دچار شدیم، چه کار کنیم؟

اگر به عوارض زیر دچار شدید، مطابق دستورالعمل زیر عمل کنید:

  • احساس خواب آلودگی: می توانید از نوع دیگری از داروی آنتی هیستامین که باعث ایجاد خواب آلودگی نمی شود، استفاده کنید. اگر داروهای دیگر را امتحان کردید و همچنان دچار خواب آلودگی می شوید، می توانید با پزشکتان مشورت کنید تا داروی بهتری را تجویز کند.
  • سردرد: پس از دچار شدن به سردرد، استراحت کنید و در طول روز مایعات زیادی بنوشید. می توانید از پزشک داروساز بخواهید داروی مسکن مناسبی را به شما معرفی کند. معمولا پس از یک هفته بعد از مصرف لوراتادین، سردردتان از بین می رود؛ اما اگر بیشتر از یک هفته طول کشید یا به قدری شدید شد که کار و زندگیتان را مختل کرد، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا داروی دیگری را تجویز کند.
  • احساس خستگی یا آشفتگی: اگر پس از مدت کوتاهی همچنان این احساس را داشتید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید تا آنتی هیستامین دیگری را به شما معرفی کند.

مصرف لوراتادین در دوران بارداری و شیردهی

به طور کلی، مصرف این دارو در دوران بارداری و هنگام شیردهی بی خطر است.

اگر زایمان سالمی داشتید و کودکتان مشکل خاصی ندارد، می توانید بدون نگرانی قرص لوراتادین را مصرف کنید؛ زیرا فقط مقادیر کمی از این دارو از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود.

اما اگر کودکتان نارس به دنیا آمده یا مشکلات سلامتی دارد و از شیر شما تغذیه می کند، قبل از مصرف لوراتادین حتما با پزشکتان مشورت کنید.

تداخلات داروی لوراتادین با داروهای دیگر

تداخلات داروی لوراتادین با داروهای دیگر

مصرف برخی از داروها، همزمان با مصرف این آنتی هیستامین، می تواند احتمال دچار شدن به عوارض جانبی را افزایش دهد. اگر از داروهای زیر استفاده می کنید، بهتر است قبل از این که لوراتادین را مصرف کنید، به پزشکتان درباره مصرف این داروها اطلاع دهید:

  • آمیودارون: دارویی برای درمان ضربان قلب نامنظم؛
  • سایمتیدین: ​​داروی سوء هاضمه؛
  • آزیترومایسین: یک نوع آنتی بیوتیک؛
  • کتوکونازول: دارویی برای درمان عفونت های قارچی؛
  • میدودرین: دارویی برای درمان فشار خون پایین؛
  • ریتوناویر: دارویی برای درمان عفونت HIV.

باید بدانید که اگر دارویی استفاده می کنید که باعث خواب آلودگی، خشک شدن دهان یا لک شدن پوست می شود، با مصرف این دارو احتمال بدتر شدن این عوارض وجود دارد.

مصرف لوراتادین با داروها و مکمل های گیاهی

در برخی مواقع، مصرف همزمان این آنتی هیستامین در کنار مصرف داروها و مکمل های گیاهی، باعث به وجود آمدن مشکلات و عوارض خاصی می شود؛ مخصوصا اگر این داروهای گیاهی، با عوارضی مانند: خواب آلودگی، خشکی دهان یا لکه های پوستی همراه باشند.

حتما بخوانید: سروتونین چیست و چه کارهایی انجام میدهد؟

هشدار: اگر قصد بارداری دارید، باردار هستید یا به نوزادتان شیر می دهید، در هنگام مراجعه به پزشک حتما این موضوع را عنوان کنید؛ زیرا داروهایی که پزشکتان برای شما تجویز می کند، به شرایطتتان بستگی دارد و بسیاری از داروها، برای سلامت مادر و نوزاد خطرناک هستند!

سوالات متداول

لوراتادین چگونه تاثیر می گذارد؟

لوراتادین جزو داروهای آنتی هیستامین است. زمانی که با چیزی که به آن حساسیت دارید (گرد و خاک، مو یا خز حیوانات، گرد گل ها، نیش حشرات و …) تماس پیدا کنید، بدن شما ماده ای شیمیایی به نام هیستامین تولید می کند.

وجود هیستامین برای بدن ضروری و مفید است؛ اما زمانی که مقدار زیادی از آن در بدن تولید شود، باعث ایجاد علائم ناخوشایندی مانند: خارش، آبریزش چشم، آبریزش یا انسداد بینی، عطسه و جوش های پوستی می شود. این دارو با بی اثر کردن هیستامین، این علائم را کاهش می دهد.

چه زمانی پس از مصرف این دارو، حالمان بهتر می شود؟

یک ساعت  بعد از مصرف لوراتادین، باید نسبت به قبل بهبود یافته باشید و علائمتان کمتر شوند.

تا چه مدت باید لوراتادین را مصرف کنیم؟

مدت زمان مصرف این دارو، به علت مصرف آن بستگی دارد. در برخی مواقع فقط کافی است یک بار آن را مصرف کنید. اگر به نیش حشرات حساسیت دارید، کافی است یک یا دو روز آن را مصرف کنید.

برای از بین بردن علائم تب یونجه، ممکن است برای مدت زمان بیشتری نیاز به مصرف کردن آن داشته باشید.

اگر نمی دانید برای چه مدت باید این دارو را مصرف کنید یا یادتان رفته، می توانید از پزشک یا دکتر داروساز سوال کنید.

آیا مصرف طولانی مدت این آنتی هیستامین بی خطر است؟

پس از مصرف طولانی این دارو، بعید است که صدمه ای به شما وارد شود. با این حال، بهتر است فقط زمانی که به لوراتادین نیاز دارید آن را مصرف کنید.

آیا می توانم در زمان مصرف لوراتادین، الکل بنوشیم؟

بهتر است در هنگام مصرف این دارو از نوشیدن الکل خودداری کنید، زیرا باعث بیشتر شدن خواب آلودگی می شود.

آیا در زمان مصرف این آنتی هیستامین باید از مصرف برخی از غذا یا نوشیدنی ها پرهیز کنیم؟

خیر. در زمان مصرف لوراتادین می توانید همچنان رژیم غذایی سابقتان را ادامه دهید.

آیا می توانیم پس از مصرف قرص لوراتادین، دوچرخه یا ماشین برانیم؟

لوراتادین مانند سایر آنتی هیستامین ها، خواب آور نیست؛ اما برخی از افراد پس از مصرف آن دچار حس خستگی و خواب آلودگی می شوند.

اگر پس از خوردن آن احساس خواب آلودگی می کنید، تا زمانی که این حس از بین نرفته، از راندن دوچرخه یا ماشین پرهیز کنید.

لوراتادین چه تفاوتی با سایر آنتی هیستامین ها دارد؟

پس از مصرف لوراتادین کمتر از زمانی که آنتی هیستامین های دیگر را مصرف کرده اید، احساس خواب آلودگی خواهید داشت.

بیشتر افراد ترجیح می دهند از داروهای غیر خواب آور استفاده کنند. اگر پوستتان می خارد و این خارش خوابتان را به هم می زند، می توانید از آنتی هیستامین های خواب آور استفاده کنید تا راحت تر بخوابید.

بین لوراتادین و سایر آنتی هیستامین های غیر خواب آور، چه تفاوتی وجود دارد؟

آنتی هیستامین های غیر خواب آور مانند: ستیریزین، فکسوفنادین، دسلوراتادین، لووستیریزین و لوراتادین تقریبا به یک اندازه در از بین بردن علائم حساسیت موثر هستند.

با این حال، به نظر می رسد که داروهای لوراتادین، دسلوراتادین و فکسوفنادین، خواب آلودگی کمتری نسبت به ستیریزین دارند.

آیا می توانیم لوراتادین را با مسکن مصرف کنیم؟

بله. در صورت نیاز می توانید داروی لوراتادین را همراه پاراستامول یا ایبوپروفن مصرف کنید.

آیا می توانیم در روز بیشتر از یک آنتی هیستامین مصرف کنیم؟

در صورتی که فردی  حساسیت و خارش شدید پوستی داشته باشد، پزشک به او توصیه می کند که برای مدت چند روز، روزانه 2 نوع آنتی هیستامین مختلف را مصرف کنند.

ممکن است پزشک در طول روز آنتی هیستامین غیر خواب آور و در شب، آنتی هیستامین خواب آور را تجویز کند.

یادتان باشد که تا زمانی که پزشکتان اجازه نداده، 2 نوع آنتی هیستامین مختلف را با هم مصرف نکنید!

آیا می توانیم برای درمان های تب یونجه، لوراتادین را با سایر داروها مصرف کنیم؟

بله، خوب است که لوراتادین را به همراه سایر درمان تب تب یونجه، مانند اسپری بینی یا قطره چشمی مصرف کنید. مصرف این دارو ها باعث کمتر شدن علائم تب یونجه می شوند.

آیا می توانیم لوراتادین را با دوزهای بیشتر مصرف کنیم؟

ممکن است پزشک تشخیص دهد که بیمار برای درمان خارش یا تورم پوستی، باید دوز بیشتری از لوراتادین (حداکثر 4 برابر دوز معمول) را مصرف کند. تا زمانی که پزشکتان دوز دارو را زیاد نکرده، از مصرف دوزهای بیشتر این دارو خودداری کنید!

مصرف دوز زیاد این آنتی هیستامین برای همه افراد مناسب نیست و می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی شود.

اگر مصرف این دارو برای درمان علائم شما مؤثر نبوده، با پزشکتان مشورت کنید تا داروی دیگری را معرفی کند.

آیا مصرف این دارو بر باروری تأثیر می گذارد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مصرف لوراتادین باعث کاهش قدرت باروری در مردان یا زنان می شود. با این حال، اگر قصد بچه دار شدن دارید، بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارویی، با داروساز یا پزشک مشورت کنید.

آیا مصرف این آنتی هیستامین بر داروهای ضد بارداری تأثیر می گذارد؟

این دارو بر قرص های ضد بارداری یا قرص های اورژانسی پیشگیری از بارداری تأثیر نمی گذارد.

آیا تغییر در سبک زندگی، می تواند علائم تب یونجه را کمتر کند؟

اگر در خارج از خانه وقت زیادی را صرف نمی کنید، گرده افشانی گیاهان و عواملی که باعث ایجاد تب یونجه می شوند، تاثیر زیادی بر روی شما نخواهند گذاشت.

زمانی که خارج از خانه هستید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • چمن را نکنید و بر روی آن راه نروید.
  • برای جلوگیری از ورود گرده گیاهان به چشم، از عینک های آفتابی بزرگ استفاده کنید.
  • در اطراف بینی تان وازلین بمالید تا گرده ها به آن بچسبند و وارد بینی تان نشوند.
  • بعد از برگشتن به خانه، لباستان را عوض کنید و لباس های قبلی تان را بشویید.

زمانی که در خانه هستید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • پنجره ها و درها را بسته نگه دارید.
  • به طور مرتب، گرد و غبار را با پارچه مرطوب تمیز کنید و از جارو برقی استفاده کنید.
  • از نگه داشتن گل هایی که گرده دارند، خودداری کنید.
  • سیگار نکشید و در معرض افرادی که سیگار می کشند، قرار نگیرید، زیرا دود سیگار علائم تب یونجه را بیشتر می کند.

 

 

منبع