مشکلات گوارشی مانند: یبوست و اسهال از شایع ترین علائم دوران بارداری هستند. به دلیل بالا و پایین شدن سطح هورمون ها، تغییر رژیم غذایی و زیاد شدن استرس مشکلات فراوان از جمله اسهال در بارداری به وجود می آیند.

واقعیت این است که زنان باردار به احتمال زیاد دچار اسهال خواهند شد؛ بنابراین، اگر درباره آن چیزی ندانید، با مشکل رو به رو می شوید. این مقاله را تا آخر بخوانید و اگر سوالی داشتید در قسمت نظرات بیان کنید. پزشک سایت مشکل شمارو بررسی کرده و بهترین راه درمان را ارائه خواهد داد.

چرا در دوران بارداری دچار اسهال می شویم؟

اگر روزی سه بار یا بیشتر بیرون روی دارید، احتمالا به اسهال دچار شده اید. اسهال در بارداری خیلی معمول است؛ اما به این معنا نیست که این مشکل حتما با بارداری شما ارتباط دارد.

دلایل دیگری نیز برای اسهال در دوران حاملگی وجود دارند که عبارتند از:

  • ویروس؛
  • باکتری؛
  • آنفولانزای معده؛
  • انگل روده؛
  • مسمومیت غذایی؛
  • داروها.

شرایط خاصی باعث می شوند که بیشتر دچار اسهال شوید؛ مانند: سندروم روده تحریک پذیر، بیماری کرون، سلیاک و کولیت اوسرایتو.

مسائلی که به اسهال در دوران بارداری منجر می شوند، عبارتند از:

تغییر رژیم غذایی

بسیاری از خانم ها زمانی که متوجه می شوند حامله شده اند، رژیم غذایی شان حسابی به هم می خورد. این تغییر ناگهانی در غذای شما به معده شوک وارد می کند و باعث می شود به اسهال مبتلا شوید.

حساسیت های جدید غذایی

حساسیت های غذایی می توانند باعث شوند تا بدنتان در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی شود. غذاهایی که تا قبل از دوران بارداری دوست داشتید، در این دوره در معده شما گاز تولید می کنند، معده تان را اذیت می کنند و در نتیجه شما اسهال می گیرید.

درمان اسهال در دوران بارداری

ویتامین های پیش از تولد نوزاد

شما باید بعضی از ویتامین هایی را که برای سلامتی جنین در حال رشدتان مفید هستند مصرف کنید. با وجود این، ممکن است این ویتامین ها معده تان را به هم بریزند و منجر به اسهال شوند.

حتما بخوانید: علائم زایمان زودرس ؛ چه خطراتی شما و نوزاد را تهدید می کند؟

اسهال در سه ماه سوم بارداری رایج است. هر چقدر که به زمان زایمان نزدیکتر شوید، احتمالا بیشتر دچار آن خواهید شد. این مسئله به علت آن است که بدن در حال آماده کردن خود برای زایمان است.

اسهال شدن ضرورتا به این معنا نیست که زایمان تان چند روز دیگر اتفاق می افتد؛ بنابراین، از زیاد شدن دفعات آن نگران نشوید.

بعضی از خانم ها در سه ماه سوم بارداری شان این مشکل را ندارند؛ ولی بعضی دچار آن می شوند. تجربه هر خانم بارداری با دیگری متفاوت است.

روش هایی برای درمان اسهال در دوران بارداری

اگر داروهای خوبی را در دوران بارداری مصرف می کنید، خیالت تان باید از این بابت راحت باشد؛ چون برای رفع اسهال به داروهای دیگری نیاز ندارید. در واقع، بیشتر مبتلایان به اسهال بدون دارو درمان می شوند؛ اما اگر به چیزهای دیگری احتیاج دارید، روش هایی برای درمان وجود دارند که در اینجا به آنها اشاره می کنیم…

به آن زمان بدهید

در بیشتر موارد، این مسئله فقط چند روز طول می کشد. اگر به دلایلی مانند: مسمویت غذایی، نیش، ویروس یا باکتری اسهال شده باشید، به زودی خوب می شوید.

به مصرف داروهای تان توجه کنید

اگر یک دارو باعث بیرون روی شود، احتمالا بدن تان خود را با آن دارو سازگار کند و اسهالتان رفع شود. در غیر این صورت، به پزشک مراجعه کنید.

به پزشک مراجعه کنید

در صورتی که اسهال بعد از دو یا سه روز خوب نشد، یک قرار با پزشک تان بگذارید. پزشک آزمایش فیزیکی و شاید آزمایش خون بگیرد تا دلایل آن را تشخیص دهد.

غذاهای محرک مصرف نکنید

بعضی از غذاها وضعیت را بدتر می کنند؛ مانند: غذاهای خیلی چرب، سرخ کردنی، تند، شیر و لبنیات با فیبر زیاد.

حتما بخوانید: دیابت بارداری چیست؟ علت، علائم، تشخیص و راه های درمان بی خطر

بدون مشورت با پزشک و خودسرانه داروی رفع اسهال مصرف نکنید

بعضی از مشکلات پزشکی با این نوع از داروها بدتر می شوند. به علاوه، این داروها برای هر کسی مناسب نیستند.

آب کافی بنوشید

اگر به اسهال مبتلا شده اید، آب زیادی بنوشید. در این زمان، بدن تان آب زیادی را از دست می دهد. کم آبی بدن به سرعت تاثیرات خود را نشان می دهد و این قضیه به ویژه باید برای خانم های باردار جدی گرفته شود.

اسهال بارداری

حتی زمانی که مشکلات گوارشی ندارید، باید بیشتر از دیگران آب بنوشید.

حتما بخوانید: علت وجود خون در ادرار زن باردار چیست؟ چگونه درمان می شود؟

آب بنوشید تا آب از دست رفته بدن تان را جبران کنید. آب میوه و سبزیجات بنوشید تا جایگزین بعضی از الکتیت ها، ویتامین ها و مواد معدنی از دست رفته بدنتان شوند.

چه زمانی به درمان بپردازیم؟

زمانی که اسهال طولانی شود، باعث کم آب شدن بدن می شود. اگر این مسئله بیش از دو یا سه روز طول کشید، به پزشک مراجعه کنید.

کم آبی شدید بدن باعث می شود یک بارداری سخت را پشت سر بگذارید. علائم کم آبی بدن عبارتند از:

در دوران بارداری روزی ۸۰ اونس آب بنوشید تا بدن تان دچار کم آبی نشود!

منبع: healthline