آیا مصرف استاتین ها علاوه بر این که برای شریان ها مفید است، در تامین سلامت دهان هم نقش دارد؟ به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد مصرف قرص هایی که کلسترول خون را کم می کنند، همزمان با ایجاد تغییراتی در رفتار ماکروفاژها، التهاب ناشی از بیماری پریودنتال را هم کاهش می دهند.

نقش استاتین ها در کاهش التهاب در بیماری پریودنتال؛ پیش زمینه

ماکروفاژ، یک نوع سلول ایمنی در بدن است. نقش این سلول ها در کمک به بدن برای مبارزه با عفونت ها را نمی توان نادیده گرفت؛ با این حال، این سلول ها میزان التهاب را بیشتر می کنند.

استاتین ها، رایج ترین داروهای تجویزی در آمریکا هستند. در حال حاضر، بیش از 40 میلیون آمریکایی برای کاهش کلسترول خون این داروها را مصرف می کنند.

زمانی فرد به بیماری پریودنتال مبتلا می شود که در نتیجه رشد باکتری در لثه، سیستم ایمنی بدن وادار به بروز واکنش التهابی شود. به طبع آن، شدت علائم این بیماری مثل التهاب و خونریزی لثه زیاد و تراکم استخوان کم می شود.  اگر این بیماری درمان نشود، دندان از دست می رود.

بر اساس آمار منتشر شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، تقریبا نیمی از بزرگسالان 30 ساله به این بیماری مبتلا هستند.

روش هایی که در حال حاضر برای درمان موارد پیشرفته این بیماری وجود دارد، شامل تجویز داروهای آنتی بیوتیک، تمیز کردن عمیق دندان و سطوح دندان و جراحی است. با این حال، محققان به دنبال روش هایی هستند که کمتر تهاجمی باشند.

به گفته دستیار نویسنده این مطالعه، “شرایط خاص در بیماری پریودنتال را در محیط آزمایشگاه ایجاد کردیم. سپس با تزریق استاتین به مدل های آزمایشگاهی، متوجه شدیم که این دارو عکس العمل ماکروفاژها را تغییر می دهد. بنابراین، به این نتیجه می رسیم که از داروهایی مثل استاتین می توانیم برای درمان بیماری های التهابی مثل پریودنتال استفاده کنیم.”

به گفته این محققان، مصرف این داروها مساوی با افزایش سلامت لثه و کاهش ریسک بروز بیماری قلبی است.

نقش استاتین ها در کاهش التهاب در بیماری پریودنتال

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند مسیرهای بیوشیمی که از طریق آن ها داروهای استاتین باعث کاهش التهاب در بیماری پریودنتال می شود را مشخص کنند.

یافته های به دست آمده از مطالعات قبلی نشان داده بود که مصرف داروهای استاتین موجب کاهش علائم بیماری پریودنتال می شود.

به منظور انجام این مطالعه، آن ها ماکروفاژها و سلول های لثه را در محیط آزمایشگاه رشد داده و سپس در شرایط مختلف قرار دادند.

به گفته یکی از محققان، “در مطالعات قبلی هم به تاثیرات خارق العاده این داروها در کاهش التهاب اشاره شده بود اما ما اولین گروهی هستیم که به طور خاص به تاثیر این داروها بر ماکروفاژها اشاره می کنیم. در حقیقت بیماری پریودنتال با این مکانیسم است که درمان می شود.”

نتیجه گیری

به گفته محققان، داروی سیمواستاتین که یک نوع استاتین است، جلوی واکنش التهابی ماکروفاژها را می گیرد.

به طور کلی، یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که استاتین ها با کاهش التهاب در بیماری پریودنتال یا به عبارت دیگر، کاهش التهاب لثه، شدت علائم دیگر این عارضه را هم کمتر می کنند.