به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد در ازای افزایش 10 درصدی تعداد باکتری تولید کننده بوتیرات در روده بیمار، ریسک بستری شدن در بیمارستان به خاطر ابتلا به هر نوع عفونت بین 14 تا 25 درصد کم می شود.

افزایش تعداد باکتری های تولید کننده بوتیرات و کاهش ریسک بستری شدن به خاطر عفونت؛ پیش زمینه

معمولا بیمارانی که به خاطر عفونت های شدید در بیمارستان بستری می شوند، تغییرات زیادی در میکروبیوتای روده شان انجام می شود.

مدل های پیش بالینی هم نشان داده اند که باکتری های تولید کننده بوتیرات که در روده مستقر هستند، از فرد در برابر ابتلا به عفونت های سیستماتیک محافظت می کنند.

علت این که محققان این گروه از باکتری ها را برای مطالعه انتخاب کرده اند، کم شدن تعدادشان در روده بیمارانی است که به خاطر ابتلا به عفونت های شدید در بیمارستان بستری شده اند.

افزایش تعداد باکتری های تولید کننده بوتیرات و کاهش ریسک بستری شدن به خاطر عفونت

درباره مطالعه

با این حال، تاکنون اطلاعات زیادی درباره بروز اختلال در میکروبیوم روده و افزایش احتمال ابتلا به عفونت های شدید در بدن انسان ها وجود نداشت.

محققان در این مطالعه رابطه بین میکروبیوم روده و ریسک بستری شدن در بیمارستان در آینده نزدیک به خاطر ابتلا به عفونت را بررسی کرده اند. به همین منظور، آن ها از داده های موجود در دو پایگاه داده در هلند و فنلاند استفاده کردند.

در قدم اول، محققان DNA باکتری را در محیط آزمایشگاه کشت دادند تا انواع مختلف باکتری موجود در نمونه های مدفوع شرکت کنندگان را شناسایی کنند.

آن ها ترکیب و میزان تنوع میکروبیوم و فراوانی نسبی باکتری تولید کننده بوتیرات را اندازه گیری کردند.

معمولا شرکت کنندگانی که نمونه مدفوع شان جمع آوری شده بود، بین پنج تا هفت سال بعد یا به خاطر ابتلا به هر نوع عفونتی در بیمارستان بستری می شدند یا جانشان را از دست می دادند. سبک زندگی و میزان مصرف داروهای آنتی بیوتیک هم در نظر گرفته شد.

به طور کلی، محققان میکروبیوم روده 10.699 شرکت کننده را بررسی کردند. در طول دوره بررسی، 602 نفر (152 نفر در هلند و 450 نفر در فنلاند) در نتیجه ابتلا به عفونت (معمولا ذات الریه) یا جانشان را از دست دادند یا در بیمارستان بستری شدند.

یافته های مطالعه

به گفته محققان، “ترکیب میکروبیوم روده، به ویژه تعداد باکتری تولید کننده بوتیرات، نمی گذارد که بیمار مبتلا به انواع عفونت ها در بیمارستان بستری شود. البته هنوز نمی دانیم که با تغییر ترکیب میکروبیوم روده بیماران می توانیم ریسک ابتلا به عفونت های حاد را کم کنیم یا نه. در این زمینه باید مطالعات بیشتری انجام شود.”

ترکیب میکروبیوتای روده بیمارانی که بستری شده بودند، با ترکیب میکروبیوتای روده بیمارانی که بستری نشده بودند متفاوت بود.

به طور کلی، بررسی های محققان نشان داد که در ازای افزایش 10 درصدی میزان باکتری تولید کننده بوتیرات در روده، ریسک بستری شدن در شرکت کنندگان هلندی تا 25 درصد و در شرکت کنندگان فنلاندی تا 14 درصد کمتر می شود.