به تازگی مطالعه ای منتشر شده است که نشان می دهد دو داروی مخصوص کاهش لیپید خون به نام های ازتیمایب و بمپدوئیک اسید در بیمارانی که به استاتین حساسیت داشته و به هیپرکلسترولمی مبتلا هستند، باعث کاهش میزان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم می شوند.

میزان کلسترول بد خون با مصرف این دو دارو به میزان توصیه شده می رسد. محققان در این مطالعه اطلاعات بیش از دو میلیون بیمار سرپایی را بررسی کردند.

 داروی کاهش لیپید خون و کاهش کلسترول خون؛ پیش زمینه

استاتین ها، یک دسته از داروهای مخصوص کاهش میزان لیپید هستند که می توانند میزان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم را کاهش داده و سلامت قلبی عروقی در بیماران مبتلا به هیپرکلسترولمی را تضمین کنند.

وقتی بیماران نسبت به دوزهای مشخصی از داروهای استاتین حساسیت داشته باشند، میزان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم بیشتر از مقدار توصیه شده می شود.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که این بیماران در معرض ابتلا به بیماری قلبی عروقی قرار دارند.

اکثر بیمارانی که به استاتین حساسیت دارند، معمولا درد عضلانی را تجربه می کنند؛ یعنی رایج ترین نشانه مربوط به درمان با استاتین.

 داروی کاهش لیپید خون و کاهش کلسترول خون

درباره مطالعه

محققان در این مطالعه، دو داروی مخصوص کاهش لیپید به نام های ازتیمایب و بمپدوئیک اسید را در بیمارانی که نسبت به استاتین حساسیت داشتند امتحان کردند. البته این بیماران در معرض ریسک زیاد یا بسیار زیاد مشکلات قلبی عروقی قرار داشتند.

در این مطالعه، داده های مربوط به 2.06 میلیون بیمار سرپایی در آلمان بررسی شد. 130.778 نفر آن ها مبتلا به هیپرکلسترولمی بودند. بعلاوه، ریسک بروز مشکلات قلبی عروقی نیز در آن ها زیاد یا بسیار زیاد بود.

از این تعداد، 11.286 نفر نسبت به استاتین حساسیت داشته و وارد مطالعه شبیه سازی شدند.

در مطالعه شبیه سازی شده به بیمارانی که نسبت به استاتین حساسیت داشتند، این دو دارو داده شد.

در اولین دور از مطالعه، داروی ازتیمایب به بیمارانی داده شد که میزان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم در آن ها طبق استاندارد نبود.

در دومین دور، بمپدوئیک اسید به بیمارانی داده شد که داروی اول را هم مصرف کرده بودند یا با وجود مصرف داروی اول، همچنان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم به مقدار تعیین شده نرسیده بود. مبنای کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، 103.6 میلی گرم بر دسی لیتر بود.

یافته های مطالعه

بیمارانی که ریسک بیماری های قلبی عروقی در آن ها خیلی زیاد بود، در مقایسه با آن هایی که این ریسک در آن ها زیاد بود، بیشتر نسبت به استاتین حساسیت داشتند.

در میان تمام شرکت کنندگان، فشار خون بالا رایج ترین فاکتور خطرناک در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بود.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که اگر بیمارانی که نسبت به استاتین حساسیت دارند دو داروی ازتیمایب و بمپدوئیک اسید که مخصوص کاهش میزان لیپید است را مصرف کنند، میزان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم خون آن ها کم می شود.

بیمارانی که به استاتین حساسیت دارند، با شایع ترین عارضه جانبی این روش که درد عضلانی است، دست و پنجه نرم می کنند. اما این دو دارو باعث بروز علائم شدید عضلانی نمی شوند.