بر اساس مطالعه ای که به تازگی انجام شد و یافته های آن در ژورنال پیشروال علم غدد درون ریز به چاپ رسید، تعداد بالای یک سری از میکروب های خاص در روده با سلامت استخوان ها ارتباط مستقیم دارد.

در صورتی که مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده و صحت این یافته تایید شود، فرصتی فراهم شده تا با ایجاد تغییراتی در میکروبیوم های روده بتوان سلامت استخوان ها را افزایش داد.

سلامت استخوان ها؛ درباره مطالعه

سلامت استخوان ها اهمیت زیادی دارد زیرا کاهش حجم آن ها مساوی با افزایش خطر بروز پوکی استخوان است؛ امری که خطر شکستگی استخوان را بیشتر می کند.

تاکنون مطالعات انسانی در مقیاس گسترده بر روی میکروبیوم روده و سلامت استخوان انجام نشده است؛ به همین خاطر هم این دسته از محققان برای انجام مطالعه خود، یافته های دو مطالعه دیگر را بررسی کردند با این امید که بتوانند یک فاکتور حیاتی که در سلامت استخوان نقش دارد را پیدا کنند. در این مطالعه، تصاویر گرفته شده از آرنج و ساق پا بررسی شدند.

کشف اطلاعات جدید درباره استخوان

یافته های مطالعه

محققان در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که یک باکتری به نام آکرمانسیا در سلامت استخوان نقش دارد. این باکتری که در چاقی مفرط نیز نقش برجسته ای دارد، همراه با باکتری کلوستریدیوم DTU089 رابطه ای منفی با سلامت این بافت سخت در بزرگسالان دارد.

گفته می شود باکتری کلوستریدیوم DTU089 که در دسته کلوستریدیوم قرار دارد، به مقدار بیشتری در بدن انسان هایی پیدا می شود که فعالیت بدنی کمتری دارند و میزان پروتئین کمتری مصرف می کنند. این یافته اهمیت زیادی دارد زیرا در مطالعات قبل دانشمندان متوجه شده بودند که میزان پروتئین مصرفی و فعالیت بدنی مانند پیاده روی یک ارتباط قطعی با سلامت استخوان دارد.

به گفته دکتر داگلاس پی کیل، “ما به این نتیجه رسیده ایم که هر چقدر اجتماع این میکروارگانیسم ها بزرگ تر باشد، تراکم استخوان کمتر می شود. باکتری های خاصی وجود دارند که نحوه تغییر اندازه این بافت همزمان با بالا رفتن سن را تعیین می کنند. زود است که بگوییم یک سری از میکروارگانیسم های باکتریایی خودشان به تنهایی بر سلامت این جسم جامد تاثیر می گذارند. باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شده تا اطلاعات بیشتری به دست آوریم و مشخص شود که بین گونه های باکتریایی خاص در روده و تراکم استخوان رابطه ای وجود دارد یا نه.”

وی در ادامه خاطر نشان می کند، “بعلاوه، امیدواریم مسیرهای مشخصی که تحت تاثیر باکتری قرار گرفته و احتمالا بر سلامت استخوان تاثیر می گذارند را هم بتوانیم شناسایی کنیم. مثلا بعضی از باکتری ها میزان التهاب را کم می کنند؛ امری که سلامت این بافت های سخت را تحت تاثیر قرار می دهد. در نهایت نیز اگر بتوانیم صحت این یافته ها را تایید کنیم، می توانیم آن دسته از باکتری ها و میکروارگانیسم های موجود در روده که بر سلامت این بافت سخت تاثیر دارند را شناسایی کرده و هدف قرار دهیم.”