در مقاله ای که به تازگی منتشر شده است، محققان ریسک ابتلا به افسردگی در نتیجه ابتلا به روماتیسم مفصلی را بررسی کرده اند.

افسردگی و روماتیسم مفصلی؛ پیش زمینه

رماتیسم مفصلی یکی از بیماری های خودایمنی شایع است که نشانه آن التهاب سیستماتیک می باشد.

از آن جایی که این عارضه ماهیت مزمن دارد، بیمار معمولا باید تا پایان عمر تحت درمان قرار بگیرد. این دوره درمانی بلند مدت باعث می شود تا فرد همزمان به چندین بیماری، از جمله افسردگی مبتلا شود.

نرخ ابتلا به افسردگی در میان این دسته از بیماران بسیار بیشتر از عموم مردم است. علاوه بر این، افسردگی میزان فعالیت این بیماری، احساس درد در بیمار، ریسک بروز سکته قلبی، کاهش کیفیت زندگی و بروز مشکلات دیگر را هم زیاد می کند.

به همین خاطر هم برای بهبود کیفیت زندگی و سلامت بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی، حتما افسردگی باید کنترل و درمان شود.

افسردگی و روماتیسم مفصلی

درباره مطالعه

در این مطالعه، محققان احتمال ابتلا به افسردگی در نتیجه ابتلا به بیماری روماتیسم مفصلی را در مردم کره جنوبی بررسی کرده اند. افرادی که بین سال های 2010 تا 2017 به این بیماری مبتلا شده بودند، در مطالعه حضور داشتند.

افرادی که کمتر از 20 سال سن داشتند، در گذشته به افسردگی مبتلا بودند یا اطلاعات شان کامل نبود، از این مطالعه حذف شدند.

یک گروه از افراد سالم با سن و جنسیت یکسان برای مقایسه با بیماران انتخاب شدند. زمان پایان مطالعه بر روی فرد، زمان تشخیص ابتلا به افسردگی بودند.

فاکتورهای سن، جنسیت، سیگار کشیدن یا نکشیدن، مصرف مشروبات الکلی، سطح درآمد، شاخص توده بدنی، تحرک بدنی، ابتلا به دیابت، بیماری مزمن کلیوی، چربی خون بالا و فشار خون بالا هم در نظر گرفته شدند.

یافته های مطالعه

به طور کلی، 230.922 نفر با میانگین سن 54.6 سال در این مطالعه حضور داشتند. 38.487 نفر آن ها به روماتیسم مفصلی مبتلا بودند و 192.435 نفر هم فقط برای کنترل حضور داشتند. اکثر شرکت کنندگان خانم بودند. 11.645 نفر سرم منفی و 26.842 نفر سرم مثبت بودند.

شرکت کنندگان مبتلا به روماتیسم مفصلی اکثرا مشروبات الکلی مصرف نمی کردند و به چاقی مفرط مبتلا نبودند. بیماران سرم مثبت بیشتر خانم و کهنسال بودند و در مقایسه با بیماران سرم منفی، لاغرتر بودند.

به طور متوسط محققان تا 4.1 سال وضعیت شرکت کنندگان را زیر نظر داشتند. در این بازه زمانی، 6.422 بیمار و 20.641 فرد سالم به افسردگی مبتلا شدند. ریسک ابتلا به افسردگی در بیماران بیشتر از افراد سالم بودند.

علاوه بر این، ریسک ابتلا به افسردگی در بیماران سرم مثبت و سرم منفی بسیار بیشتر از افراد سالم بود.

روماتیسم مفصلی؛ نتیجه گیری

به طور کلی، ریسک ابتلا به افسردگی در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی تا 1.66 برابر بیشتر از افراد سالم است. مبتلایان سرم منفی و سرم مثبت هر دو به یک اندازه در خطر بودند.

بیمارانی که برایشان داروهای ضد روماتوئید و اصلاح‌ کننده بیماری تجویز شده بود، در مقایسه با آن هایی که این داروها را مصرف نمی کردند، ریسک افسردگی کمتر آن ها را تهدید می کرد.