تغذیه نقش بسزائی در داشتن بدنی سالم و افزایش شانس بارداری و باروری ایفا می کند. مصرف برخی غذاها سوخت و ساز بدن رو افزایش می دهند، بر ترشح هورمون های بدن تاثیر می گذارند و بر اساس مطالعات محققان، مصرف برخی غذاها و پرهیز از برخی از عادات غلط غذایی، شانس باروری زن و مرد را افزایش می دهد.

در این مقاله از دکتر چک ۱۷ روش طبیعی برای باردار شدن سریع به شما معرفی می کنیم، با ما همراه باشید.

غدا هایی که باعث افزایش شانس بارداری و باروری می شوند

مشکلات بارداری مشکل ۱۵ درصد زوج هاست؛ خوشبختانه، چند راه طبیعی برای افزایش شانس بارداری و قدرت باروری سلول‌ های جنسی زن و مرد (تخمک ، اسپرم) وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم:

۱. غذاهایی را بخورید که آنتی اکسیدان زیادی دارند.

آنتی اکسیدان هایی مانند: فولات و زینک قدرت باروری مردان و زنان را بیشتر می کند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد بدن شما را که بر اسپرم و تخمک ها اثر منفی می گذارند، از بین می برد.

آنتی اکسیدان برای افزایش شانس بارداری

مطالعه ای که بر مردان جوان در این مورد انجام شده، نشان داده است که گردو سرشار از آنتی اکسیدان است و خوردن ۷۰ گرم گردو در روز، باعث تقویت اسپرم می شود.

تحقیق دیگری که در زمینه باروری روی ۶۰ درصد زوج ها انجام شده، نشان داده است که مصرف داروی آنتی اکسیدان شانس باردار شدن آنها را تا ۲۳ درصد افزایش داده است.

میوه ها، سبزیجات، آجیل و دانه های گیاهی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند: ویتامین C و E، فولات، بتاکاروتن و لوتئین هستند.

۲. صبحانه مفصل میل کنید

برای افزایش شانس بارداری صبحانه را فراموش نکنید! خوردن یک صبحانه کامل برای باردار شدن خانم ها مفید است. البته مطالعه دیگری در این زمینه وجود دارد که براساس آن، خوردن صبحانه مفصل بر هورمون هایی که موجب بارداری می شوند، تأثیر منفی می گذارد.

خانم هایی که وزن مناسبی دارند، باید وعده صبحانه شان پرکالری باشد؛ زیرا انسولین بدن تا ۸ درصد و سطح تستسترون ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند. مقدار زیاد این دو هورمون، باعث ناباروری در خانم ها می شود.

علاوه بر این، این خانم ها ۳۰ درصد بیشتر از خانم هایی که صبحانه کمتر و شام بیشتری می خورند، تخمک گذاری دارند. با وجود این، افزایش مقدار صبحانه بدون کم کردن وعده شام، باعث اضافه وزن می شود.

۳. چربی ترانس مصرف نکنید

مصرف چربی سالم هر روز برای افزایش قدرت باروری مهم است؛ اما چربی های ترانس ناسالم هستند و ناباروری را افزایش می دهند؛ چون تأثیرات منفی بر انسولین می گذارند.

چربی های ترانس در روغن های گیاهی هیدروژنه، کره، غذاهای سرخ کردنی، محصولات فرآوری شده و غذاهای پخته شده، وجود دارد.

مطالعه وسیعی در این مورد نشان داده است که یک رژیم غذایی سرشار از چربی های ترانس و اشباع نشده، کمتر باعث ناباروری می شود.

مصرف چربی های ترانس به جای چربی های اشباع نشده ناباروری تخمک ها را تا ۳۱ درصد و مصرف آن ها به جای کربوهیدرات ها، احتمالا این خطر را تا ۷۳ درصد افزایش می دهد.

۴. کربوهیدرات کمتری مصرف کنید

خانم هایی که باردار نمی شوند، به آنها توصیه می شود که از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات پیروی کنند.

رژیم های غذایی که کربوهیدرات کمی دارند، به شما کمک می کنند تا وزن تان را به شکل مناسب و سالم افزایش دهید. همچنین باعث می شود تا میزان انسولین و چربی هایتان کاهش پیدا کند و در کنار همه این ویژگی ها، قاعدگی تان را منظم تر می کند.

مطالعه وسیعی که در این مورد انجام شده، نشان داده است که افزایش کربوهیدرات خطر ناباروری را افزایش می دهد. براساس این مطالعه، خانم هایی که کربوهیدرات بیشتری مصرف می کنند، ۷۸ درصد بیشتر از کسانی که کربوهیدرات کمتری مصرف می کنند، در معرض ناباروری هستند.

کاهش وزن سریع با رژیم کربوهیدرات ها

در تحقیقی دیگر، تعدادی از خانم های چاق در یک آزمایش شرکت کردند و به آنها یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات داده شد؛ بعد از مدتی، انسولین و تستسترون آنها که هر دو باعث ناباروری می شوند، کاهش پیدا کرد.

۵. کربوهیدرات تصفیه شده کمتری مصرف کنید

فقط مصرف مقدار زیاد کربوهیدرات، مضر نیست، بلکه نوع آن هم اهمیت دارد.

کربوهیدرات تصفیه شده خیلی دردسرساز است. کربوهیدرات تصفیه شده در غذاهای حاوی شکر، نوشیدنی ها و دانه های فرآوری شده مثل: پاستای سفید، نان و برنج یافت می شود.

این کربوهیدرات ها خیلی سریع جذب بدن می شوند و باعث افزایش قند خون و میزان انسولین بدن می شوند. کربوهیدرات تصفیه شده نیز گلیسیرید زیادی دارد.

مطالعه ای در این خصوص گزارش داده که غذاهایی که گلیسیرید زیادی دارند، خطر ابتلا به ناباروری را زیاد می کنند. این غذاها انسولین زیاد و کربوهیدرات تصفیه شده دارند که ضرر مصرف آنها را بیشتر می کند.

۶. فیبر بیشتری مصرف کنید

مصرف فیبر با افزایش شانس بارداری رابطه مستقیمی دارد. فیبر به بدن شما کمک می کند تا هورمون های اضافه را از درون خود خارج کند و میزان قند خون را در سطح متعادلی نگه دارد.

تمام دانه های گیاهی، میوه ها، سبزیجات و لوبیاها فیبر فراوانی دارند.

انواع خاصی از فیبر باعث می شوند که استروژن اضافی از معده دفع شود.

مطالعه ای نشان داده است که مصرف ۱۰ گرم غلات فیبردار در روز، ۴۴ درصد خطر ناباروری تخمک ها را در میان زنان بالای ۳۲ سال، کاهش می دهد؛ با این حال، این مسئله درباره فیبر هنوز به اثبات نرسیده است.

در مطالعه ای دیگر که طی آن، روی ۲۵۰ زن بین ۱۸ تا ۴۴ سال آزمایش کردند، نشان داده است که مصرف ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز، تا 10برابر خطر تخمک گذاری غیرطبیعی را افزایش می دهد.

۷. پروتئین مصرف کنید

جایگزین کردن بعضی از پروتئین های حیوانی مانند: گوشت، ماهی و تخم مرغ با پروتئین گیاهی، مانند: لوبیا، آجیل و تخمه خطر ناباروری را کاهش می دهد.

ماهی

در تحقیقی گزارش داده شده است که مصرف پروتئین زیاد گوشت، باعث افزایش ناباروری تخمک ها تا ۳۲ درصد می شود.

از طرفی دیگر، پروتئین فراوان در سبزیجات باعث بیشتر شدن باروری می شود.

مطالعه ای نشان داده است که ۵ درصد از کالری هایی که از پروتئین گیاهی به دست می آیند، نسبت به کالری های حیوانی، تا ۵۰ درصد خطر ناباروری تخمک ها را کاهش می دهد؛ بنابراین، پروتئین گیاهی(لوبیا، عدس و آجیل) را در رژیم غذایی خود جایگزین پروتئین حیوانی کنید.

۸. لبنیات پرچرب مصرف کنید

مصرف زیاد لبنیات کم چرب باعث افزایش ناباروری می شود؛ در حالی که لبنیات پرچرب درصد ناباروری را کاهش می دهد.

مطالعه ای مهم درباره تأثیرات لبنیات پرچرب نشان داده است که خوردن بیش از یک وعده لبنیات در روز یا کمتر از یک بار در هفته، ۲۷ درصد احتمال ناباروری را در خانم ها بیشتر می کند.

شما می توانید به جای آنکه هر روز یک وعده لبنیات کم چرب بخورید، یک لیوان شیر پرچرب مصرف کنید.

۹. مصرف مولتی ویتامین را امتحان کنید

خانم هایی که مولتی ویتامین مصرف می کنند، کمتر دچار ناباروری تخمک ها می شوند.

در واقع، اگر خانم ها هفته ای ۳ عدد یا بیشتر از ۳ مولتی ویتامین مصرف کنند، تا ۲۰ درصد احتمال ناباروری تخمک هایشان کاهش پیدا می کند.

مطالعه دیگری نیز به این مسئله اشاره می کند که خانم هایی که مولتی ویتامین مصرف می کنند، ۴۱ درصد کمتر دچار ناباروری می شوند. خانم هایی که قصد بچه دار شدن دارند، باید مولتی ویتامینی مصرف کنند که حاوی فولات باشد. این مولتی ویتامین برای آنها فایده زیادی دارد.

در تحقیق دیگری مشخص شده است که توت، چای سبز، ویتامین E و B6، احتمال لقاح و بارداری را افزایش می دهند.

سه ماه پس از مصرف داروهای رژیمی، ۲۶ درصد از خانم ها، در مقایسه با ۱۰ درصد دیگر آن ها که دارو مصرف نکردند، باردار شدند.

۱۰. فعال باشید

ورزش کردن برای سلامتی فایده زیادی دارد و احتمال بارداری را زیاد می کند.

در واقع، زندگی ساکن و بدون فعالیت فیزیکی باعث بیشتر شدن احتمال ناباروری می شود. هفته ای یک ساعت ورزش کردن، ۵ درصد احتمال ناباروری را کاهش می دهد.

خانم های چاق باید کمی ورزش کنند. ورزش متعادل و سنگین هر دو مفید هستند؛ چون هم باعث کاهش وزن می شوند و هم تأثیر مثبتی بر بارداری می گذارند.

با وجود این، اعتدال یک اصل است. ورزش سنگین احتمال باروری را در بعضی از خانم ها کاهش می دهد. ورزش سنگین تعادل انرژی را در بدن به هم می ریزد و بر سیستم باروری تأثیر منفی می گذارد.

در مطالعه ای مشخص شده است که احتمال ناباروری در خانم هایی که هر روز ورزش سنگین انجام می دهند، در مقایسه با خانم های بدون فعالیت فیزیکی، دو تا سه برابر بیشتر می شود.

۱۱. زمان زیادی برای استراحت تان صرف کنید

زمانی که استرس زیادی داشته باشید، شانس باردار شدن تان کاهش پیدا می کند؛ به دلیل اینکه هنگام استرس، بدن تان دچار تغییرات هورمونی می شود.

افزایش راه های باروری

داشتن یک شغل استرس زا و ساعت های طولانی کار کردن، باعث می شود که زمان بیشتری طول بکشد تا باردار شوید. در واقع، استرس، خشم و افسردگی، حدود ۳۰ درصد بر بارداری خانم ها تأثیر منفی می گذارد.

حمایت و مشورت کردن، خشم و افسردگی را کمتر می کند و در نتیجه، شانس بارداری تان را افزایش می دهد.

۱۲. مصرف کافئین را قطع کنید

کافئین بر بارداری خانم ها تأثیر منفی می گذارد.

تحقیقی نشان داده است که خانم هایی که بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز کافئین به بدن شان می رسد، ۹/۵ ماه بیشتر طول می کشد تا باردار شوند.

مصرف زیاد کافئین قبل از بارداری، نیز احتمال سقط جنین را بیشتر می کند.

با وجود این، مطالعات دیگری هستند که نشان داده، ارتباط زیادی بین مصرف کافئین و افزایش ناباروری وجود دارد.

۱۳. وزن تان را سالم و از روی اصول افزایش دهید

وزن تأثیر زیادی بر باردار شدن دارد. در واقع، لاغری یا چاقی بیش از حد، ناباروری را بیشتر می کند.

مطالعه ای گزارش داده است که در آمریکا ۱۲ درصد ناباروری تخمک ها، به علت لاغری زیاد و ۲۵ درصد آن به خاطر اضافه وزن است. این مسئله نشان می دهد که چربی جمع شده در بدن شما، بر سیستم قاعدگی تان نیز تأثیر می گذارد.

خانم هایی که دچار کمبود وزن یا اضافه وزن هستند، زمان زیادی طول می کشد تا باردار شوند.

برای افزایش شانس باردار شدن، سعی کنید در صورت داشتن اضافه وزن، وزن تان را کم کنید یا اگر کمبود وزن دارید، آن را افزایش دهید.

۱۴. مقدار آهن بدن تان را افزایش دهید

آهن به افزایش شانس بارداری کمک خواهد کرد. اگر آهن بدنتان از طریق غذای گیاهی تأمین شود، خطر ناباروری تخمک هایتان کاهش پیدا می کند.

در طی تحقیقی، ۴۳۸ زن آزمایش شدند. این آزمایش نشان داده که مصرف آهن، ۴۰ درصد ناباروری تخمک ها را کاهش می دهد.

آهن بدون Heme ( هم) نیز احتمال ناباروری را کم می کند. آهن بدن یا هم که از غذاهای حیوانی به دست می آید، بر میزان باردار شدن تأثیر می گذارد.

به هر حال، برای اطمینان از فواید مصرف آن ها برای تمام خانم ها، به شواهد بیشتری نیاز داریم؛ به ویژه اینکه باید بدانیم در ابتدا چه میزان آهن مصرف کنیم تا برای سلامتی مان خوب باشد. با وجود این، ممکن است مصرف زیاد غذاهای سرشار از آهن کمک کننده باشند.

بدن منابع آهن بدون Heme را به سختی جذب می کند؛ به همین دلیل، در کنار آنها غذاها و نوشیدنی های سرشار از ویتامین C مصرف کنید تا جذب آهن راحت تر انجام شود.

۱۵. از مصرف زیاد الکل پرهیز کنید

مصرف الکل در بارداری اثر منفی می گذارد و هنوز مشخص نیست که مصرف آن، تا چه حدی می تواند باعث ناباروری شود.

مطالعه گسترده ای نشان داده است که نوشیدن بیش از ۸ بار الکل در هفته، باعث می شود مدت زمان بیشتری طول بکشد تا باردار شوید.

قطع مصرف الکل

در طی مطالعه دیگری که ۷۳۹۳ زن شرکت کردند؛ مشخص شد که مصرف زیاد الکل باعث افزایش ناباروریشان شده است.

با وجود این، همه تحقیقات نتایج مشابهی ندارند و بعضی از مطالعات گزارش داده اند که الکل بر بارداری اثر خیلی بدی نمی گذارد.

در تحقیقی نشان داده شده که هیچ ارتباطی میان مصرف به اندازه الکل و ناباروری وجود ندارد؛ در حالی که مطالعات دیگری گزارش داده اند که مصرف متعادل الکل، ممکن است بر بارداری مؤثر باشد.

برای مثال: در طی مطالعه ای که بر ۴۳۰ زوج انجام گرفت، گزارش داده شده که کسانی که هفته ای ۵ بار یا کمتر، نوشیدنی الکلی مصرف می کنند، احتمال بارداری شان کاهش پیدا می کند.

۱۶. از چاشنی های تخمیرنشده استفاده نکنید

بعضی از منابع گزارش داده اند که فیتواستروژن موجود در چاشنی ها، باعث می شود که سطح هورمون های بدن بالا و پایین بروند و مشکلات بارداری را به وجود آورد.

چندین مطالعه بر حیوانات انجام شده است که براساس آنها، موش های نر که این چاشنی ها را مصرف کرده بودند، اسپرم ضعیف تری داشتند و بارداری را در موش های ماده کاهش دادند.

در این مورد، یک مطالعه دیگر نشان داده که حتی میزان کمی از محصولات غیر تخمیرشده باعث تغییر رفتار جنسی در زاد و ولد حیوانات نر شده است.

با وجود این، مطالعات کمی هم هستند که تأثیرات سبوس را بر انسان ها نشان می دهند؛ پس ما برای اظهار نتایج قطعی به شواهد بیشتری نیاز داریم.

به علاوه، این تأثیرات منفی تنها با خوردن این چاشنی های تخمیر نشده به وجود می آیند. مصرف چاشنی تخمیر شده، مناسب است و ضرری ندارد.

۱۷. داروهای گیاهی برای افزایش شانس بارداری

داروهای طبیعی خاصی هستند که باروری شما را افزایش می دهند. این داروها عبارتند از:

  • Maca: ماکا از گیاهی به دست می آید که در پرو مرکزی رشد می کند. در آزمایش هایی که بر بعضی از حیوانات انجام شده، آمار باروری با مصرف ماکا افزایش یافته است؛ اما نتایج مطالعات انسانی به این قاطعیت نیست.

بعضی از تحقیقات نشان داده است که پس از مصرف ماکا، اسپرم تقویت شده است؛ در حالی که بر بعضی از افراد تأثیری نگذاشته است.

  • گرده زنبور عسل (Bee Pollen): گرده زنبور عسل سیستم ایمنی بدن، باروری و مواد مغذی بدن را تقویت می کند.

در طی یک آزمایش حیوانی، مشخص شده است که مصرف گرده زنبور عسل، اسپرم را قوی و باروری نرها را بیشتر می کند.

  • موم زنبور عسل (Bee Propolis): مصرف این گیاه به صورت دو بار در روز، باعث می شود که ۴۰ درصد خانم ها بعد از ۹۰ روز باردار شوند.
  • Royal jelly: این گیاه نیز توسط زنبورها درست می شود و حاوی آمینو اسیدها، لیپیدها، قندها ، ویتامین ها، اسیدهای چرب، آهن و کلسیم است.

در مطالعه ای حیوانی نشان داده شده که این ماده زاد و ولد موش ها را افزایش می دهد.

تغذیه مناسب کلید اساسی برای داشتن بدن و سیستم تولید مثل سالم است.

در واقع، مطالعات نشان داده اند که پیروی از یک رژیم غذایی سالم، سبک زندگی تان را سالم تر می کند و در نتیجه، باروری تان افزایش می یابد و بدن تان برای بارداری، آماده تر می شود.

نحوه زندگی شما و غذایی که می خورید، اسپرم و سلامت تخمک ها را در عرض ۹۰ روز، تحت تأثیر قرار می دهد و باعث افزایش شانس بارداری می شوند. اگر از الآن سبک زندگی و رژیم غذایی تان را تغییر دهید، ۹۰ روز بعد نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد.

اگر قصد بارداری دارید، از همین امروز تغذیه و سبک زندگی تان را تغییر دهید!

منبع: healthline