مطالعه ای جدید انجام شده است که نشان می دهد میانسال هایی که چربی احشایی قابل توجهی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

این چربی پنهان – که به آن چربی اطراف اعضای داخلی بدن می گویند – باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود؛ جالب این است که این تغییرات حدود 15 سال زودتر از علائم اولیه بیماری آلزایمر دیده می شوند.

چربی احشایی و بیماری آلزایمر؛ درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اسکن های مغزی 54 نفر که بین سنین 40 تا 60 سال بودند را جمع آوری کردند. سپس این اسکن های مغزی را با میزان چربی شکم، شاخص توده بدنی، چاقی مفرط شرکت کننده و مقاومت نسبت به انسولین مقایسه کردند.

در اسکن های مغزی، سایر بخش های مغز و همین طور، میزان پروتئین های آمیلوئید بنا و تائو بررسی شدند. مطالعات قبلی نشان داده بود که این دو پروتئین به آلزایمر ارتباط دارند.

به گفته یکی از محققان این مطالعه، “در مطالعات قبلی به این نکته اشاره شده بود که شاخص توده بدنی با آتروفی مغزی یا حتی افزایش ریسک زوال عقل ارتباط دارد؛ اما تاکنون در هیچ مطالعه ای گفته نشده است که یک نوع رابطه خاص میان چربی احشایی و پروتئین اصلی بیماری آلزایمر وجود دارد.”

چربی احشایی و بیماری آلزایمر

یافته های مطالعه

محققان پس از بررسی به این نتیجه رسیدند که افرادی که چربی بیشتری اطراف ارگان های داخلی بدن شان را احاطه کرده است، در مقایسه با افرادی که فقط یک لایه چربی زیر پوست شان وجود دارد، میزان پروتئین آمیلوئید بتا در قشر پری کونئوس آن ها بیشتر است. بر اساس ادعاهای محققان، در بیماری آلزایمر، این پروتئین از همان ابتدا بر این قسمت از مغز تاثیر می گذارد.

به گفته محققان، این رابطه در آقایان در مقایسه با خانم ها جدی تر است. علاوه بر این، هر چقدر چربی اطراف ارگان های داخلی بدن بیشتر باشد، میزان التهاب در مغز هم بیشتر می شود.

به گفته یکی دیگر از محققان، “مسیرهای زیادی در شکل گیری این رابطه نقش دارند. ترشحات التهابی از چربی های احشایی بدن منجر به التهاب در مغز می شود؛ التهاب، یکی از اصلی ترین مکانیسم های دخیل در شروع بیماری آلزایمر است.”

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “پزشکان با کمک این یافته ها می توانند افرادی که در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند را شناسایی و درمان کنند. این مطالعه به یک مکانیسم مهم اشاره می کند؛ در این مکانیسم، چربی مخفی بدن که اطراف ارگان های داخلی را گرفته است، ریسک ابتلا به آلزایمر را بیشتر می کند. یافته های ما نشان می دهد که این تغییرات از سن 50 سالگی – یا به طور متوسط، 15 سال زودتر از بروز علائم این بیماری – در مغز ایجاد می شوند.”

پزشکان با کاهش میزان چربی احشایی بدن، می توانند میزان التهاب مغز را کم کرده و به طبع آن، از ابتلا به آلزایمر یا زوال عقل جلوگیری کنند.