به تازگی مطالعه ای بر روی بیش از 13.000 نفر انجام شده است که نشان می دهد تغییراتی در مغز افرادی ایجاد می شود که به انواع مشکلات قلبی دچار هستند.

به گفته محققان، تغییراتی در رگ های خونی موجود در مغز این گروه از بیماران ایجاد شده و به طبع آن، ریسک سکته مغزی و زوال عقل در آن ها بیشتر می شود.

این مطالعه جامع ترین ارزیابی سیستماتیک است که تغییرات مغزی “غیرآشکار” در افراد مبتلا به بیماری های قلبی را بررسی کرده است.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “تشخیص این تغییرات در انتخاب روش درمان اهمیت بسیاری دارد. با این که ریسک بروز تغییرات در سیستم گردش خون مغز بیماران مبتلا به بیماری های قلبی دو تا سه برابر بیشتر از عموم مردم است، اما معمولا به این مسئله توجه نمی شود؛ به این خاطر که تصویر برداری از مغز این گروه از بیماران فقط در صورتی انجام می شود که دچار سکته مغزی شوند. این بیماران به خاطر داروهایی که معمولا برای درمان یا پیشگیری از ایجاد لخته خون مصرف می کنند، بیشتر مستعد خونریزی مغزی هستند.”

تغییرات مغزی و مشکلات قلبی

تغییرات مغزی و مشکلات قلبی؛ پیش زمینه

در حال حاضر، فقط با تصویر برداری از مغز می توان بروز تغییرات در رگ های خونی مغز را مشاهده کرد. مثلا برای بررسی سکته مغزی خاموش و بیماری عروق کوچک مغزی، حتما باید تصویر برداری از مغز انجام شود.

معمولا این موارد بیشتر در افراد مسن یا مبتلا به فشار خون بالا دیده می شود. تغییراتی که در رگ های خونی مغز ایجاد می شود، آنقدر زیاد و چشمگیر نیست که منجر به بروز علائم نورولوژیکی شود. با این حال، پیامدهایی به همراه داشته و در بلند مدت منجر به سکته مغزی یا زوال عقل می شود.

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، 221 مقاله که بین سال های 1988 تا 2022 منتشر شده بود را بررسی کردند.

آن ها قصد داشتند میزان بروز این تغییرات مربوط به مغز و رگ را در بزرگسالان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری کرونری قلب، نارسایی قلب یا کاردیومیوپاتی، بیماری دریچه قلب و دارای مجرای بین دهلیزی باز (وجود سوراخ در قلب) بررسی کنند.

یافته های مطالعه

محققان در نتیجه بررسی بیماران مبتلا به بیماری های قلبی به این شواهد دست پیدا کردند:

  • تقریبا یک سوم از آن ها سکته مغزی خاموش را تجربه کرده بودند.
  • در یک چهارم از آن ها حفره های کوچکی مشاهده شد؛ به این صورت که خروج مواد از شریان های کوچک یا مسدود شدن آن ها، باعث مرگ بافت عصبی شده بود.
  • در حدود دو سوم از بیماران، لایه محافظتی اطراف فیبرهای عصب آسیب دیده بود.
  • در یک چهارم از آن ها شواهدی دال بر خونریزی های اندک در بافت مغز مشاهده شد.
  • وضعیت آتروفی مغزی در بیش از نیمی از آن ها مشاهده شد.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، بیماری قلبی یکی از اصلی ترین دلایل بروز این تغییرات در مغز است.