محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند جواب این سوال را پیدا کنند: آیا روش انجماد باعث بروز تغییرات متابولیک در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی می شود یا خیر؟

یافته های این مطالعه در یک ژورنال پزشکی معتبر به نام نوآوری ها و کاربردهای قلبی عروقی منتشر شده است.

روش انجماد و فیبریلاسیون دهلیزی؛ پیش زمینه

روش انجماد، یک روش منحصر به فرد برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی است. اما تاکنون مشخص نشده بود که آیا این روش باعث بروز تغییرات متابولیک در بدن این بیماران می شود یا خیر.

اکنون این گروه از محققان دست به کار شدند تا جواب این سوال را پیدا کنند.

روش انجماد و فیبریلاسیون دهلیزی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، نمونه سرم بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی (n=10) را قبل و 24 ساعت بعد از انجام این روش جمع آوری کردند. آن ها از چندین روش دیگر برای شناسایی متابولیت های متفاوت در بین نمونه های شرکت کنندگان نیز استفاده کردند.

از دو روش تحلیلی دیگری برای شناسایی مسیرهای متابولیک و ارتباطات احتمالی آن ها نیز استفاده شد.

یافته های مطالعه

میزان 19 متابولیت در قبل از انجام و 24 ساعت بعد از انجام این روش، به طور قابل توجهی تغییر کرده بود. بررسی مسیرها نشان داد که میزان متابولیت ها در بیوسنتز اسید چرب اشباع نشده به طور قابل توجهی افزایش یافته است. علاوه بر این، سیگنال دهی اندوکانابینوئید و ارتباطات گیرنده لیگاند نورواکتیو نیز کاهش یافته بود.

محققان پس از بررسی یک دیگر از مولفه ها به این نتیجه رسیدند که رابطه ای قدرتمند میان متابولیت های متغیر، نشانگرهای بیوشیمی و نشانگرهای بالینی وجود دارد.

از این رو، روش انجماد باعث بروز تغییرات سیستماتیک در متابولوم سروم بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی می شود. علاوه بر این، روش انجماد یک سری مزایای متابولیک برای این بیماران هم به دنبال دارد.

به واسطه این یافته ها، اطلاعات پزشکان درباره فیزیولوژی آسیب شناسی و مکانیسم های متابولیک در روش انجماد بیشتر می شود.

نتیجه گیری

محققان در آخرین بررسی های خود به این نتیجه رسیدند که انجام روش انجماد در بیمارانی که به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا هستند، باعث بروز تغییرات متابولیک سیستماتیک در آن ها می شود.