بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، یک نوع رایج از خونریزی مغزی در سالمندان که با عنوان خون مردگی زیر سخت شامه شناخته می شود، با وجود توده های آمیلوئید در رگ های خونی مغزی ارتباط دارد.

این اولین مطالعه ای است که ادعا می کند آمیلوئید موجود در رگ های خونی به خون مردگی زیر سخت شامه ارتباط دارد.

خونریزی مغزی و انباشته شدن آمیلوئید در رگ های مغزی؛ پیش زمینه

خون مردگی زیر سخت شامه، در اصل خون های مربوط به رگ های خونی در سطح خارجی مغز و زیر بزرگ ترین غشاء پوشش دهنده به نام سخت شامه می باشد.

وقتی این خون یکجا جمع شود، فرد دچار خون مردگی زیر سخت شامه شده است که به طبع آن، فشار قابل توحهی به مغز وارد می شود. معمولا برای درمان این عارضه، باید عمل جراحی انجام شود تا خون مردگی خارج شود.

سالانه نزدیک به 125.000 نفر در آمریکا دچار این عارضه می شوند.

نشانه بروز آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی، انباشته شدن پروتئین آمیلوئید بتا در دیواره های رگ های خونی داخل و بالای مغز است.

بروز آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی در کهنسالان و میانسالان بسیار رایج است؛ به ویژه در بیماران مبتلا به آلزایمر که آمیلوئید در بافت مغزی شان انباشته شده است.

این در حالی است که آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی باعث تحریک خونریزی از هر کدام از رگ های دیگر هم می شود.

یک بیمار از هر پنج بیماری که دچار آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی می شود، همزمان دچار خونریزی مغزی از نوع خون مردگی زیر سخت شامه هم می شود. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد مبنی بر این که احتمال خون مردگی زیر سخت شامه زمانی بیشتر می شود که نشانه های آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی در اسکن های ام آر آی از مغز بیشتر دیده شوند.

خونریزی مغزی و انباشته شدن آمیلوئید در رگ های مغزی

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، اطلاعات مربوط به بیش از 600.000 نفر در انگلیس و آمریکا را بررسی کردند.

به گفته نویسنده مشترک این مطالعه، “در حال حاضر، پزشکان در هنگام بررسی آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی، عامل خون مردگی زیر سخت شامه را در نظر نمی گیرند. پس اگر این رابطه تایید شود، پس پزشکان از این پس به این مسئله هم توجه می کنند. به طبع آن، شاهد بهبود نتایج درمان خواهیم بود.”

یافته های مطالعه

بر اساس یافته های آن ها، بیمارانی که آمیلوئید در رگ های مغزی شان انباشته شده است – عارضه ای که به آن آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی گفته می شود – احتمال بروز خون مردگی زیر سخت شامه حداقل تا پنج برابر در آن ها بیشتر است.

محققان می گویند با این که این رابطه وجود دارد اما به این معنی نیست که آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی باعث خون مردگی زیر سخت شامه می شود و باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود.

در حال حاضر، هیچ راهی برای درمان آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی وجود ندارد. امروزه از روش های درمانی ضدآمیلوئید برای درمان بیماران مبتلا به آلزایمر استفاده می شود. شاید در آینده برای درمان آنژیوپاتی آمیلوئید مغزی هم از این روش ها استفاده شود.