در حالی که در هفته هشتم بارداری هنوز ظاهرتان هیچ تغییری نکرده، بالاخره باردار بودن را مانند بیشتر خانم های باردار احساس خواهید کرد. احتمالا این هفته باید در اولین قرار ملاقات پیش از تولد با پزشکتان حضور پیدا کنید و آزمایش فراصوت را انجام دهید. ممکن است این هفته صدای ضربان قلب بچه خود را بشنوید. جالب نیست؟

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته هشتم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته هشتم بارداری

جنین در هفته 8 حاملگی

در  هفته هشتم ممکن است یا با هیچ نشانه ای مواجه نمی شوید یا همه نوع علائمی را مشاهده کنید. این هفته هورمون ها رفتاری عجیب دارند به نحوی که قدرت بویایی تان به شدت زیاد می شود و مدام معده تان را به هم می ریزد. خود را برای مواجه با یک سری علائم در هفته هشتم بارداری آماده کنید. از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس درد در سینه ها: در این هفته احساس می کنید که سایز سینه هایتان بیشتر و سنگین تر شده است. از آن جایی که اندازه لوبول های تولید کننده شیر که در سینه ها قرار دارند، کم کم بیشتر می شود و  احساس درد هم می کنید. همه این فعالیت ها یک دلیل دارد: آماده کرده بدن برای شیر دهی به نوزاد.

حتما بخوانید: علت خارش سینه و نوک سینه ها در بارداری چیست؟

خستگی مفرط: در این هفته همش دل تان می خواهد چرت بزنید، به نظرتان چه دلیلی دارد؟ همان طور که می دانید مقدار هورمون هایتان کم و زیاد می شود و بدن میزان بیشتری خون برای جنین تولید می کند و مقادیر قند خون و فشار خون تان در مقایسه با قبل از بارداری کم تر می شود. بدنتان برای رشد رویان از انرژی استفاده می کند؛ پس بهترین کاری که می توانید انجام دهید، خوابیدن و استراحت کردن است.

حالت تهوع صبحگاهی: حالت تهوع در هفته هشتم بارداری بسیار شدیدتر می شود و کم و زیاد شدن میزان هورمون های بارداری عامل بروز این حالت است. سعی کنید در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید و میان وعده های سالم و مقوی مصرف کنید. اگر این هفته به شدت حالت تهوع داشتید، خوراکی هایی مصرف کنید که وضعیت معده تان را آرام می کنند. بعضی از مادرها ادعا می کنند که خوردن زنجبیل و ویتامین B6 و استفاده از دستبندهای طب فشاری تاثیر مثبتی بر وضعیت معده شان می گذارد.

بالا رفتن قدرت بویایی: یکی دیگر از علائمی که با حالت تهوع صبحگاهی همراه است، زیاد شدن قدرت بویایی است. در این حالت چیزهایی اذیت تان می کند و حالت تهوع را تحریک می کند که قبلا آزار دهنده نبوده یا کاملا بی ضرر هستند و سلامتی را به خطر نمی اندازند. پس بهترین کاری که از دست تان برمی آید، این است که دور از چیزهایی باشید که بوی شان اذیت تان می کند.

انقباض و گرفتگی: گرفتگی عضلات در هفته هشتم بارداری یک علامت کاملا عادی است که به علت کش آمدن رباط های موجود در شکم به دلیل بزرگ شدن رحم، ایجاد می شود. گرفتگی های شدید یا عجیب را باید حتما به پزشکتان اطلاع دهید.

یبوست در هفته هشتم بارداری: فقط شما نیستید که این دوران، به یبوست دچار می شوید. تقریبا 50 درصد از خانم های باردار با این مسئله درگیر هستند. با خوردن مایعات فراوان، سبزیجات و میوه های غنی از فیبر و امتناع کردن از خوردن برنج و دانه های محصولات ( ذرت، گندم یا برنج) و پیاده روی های طولانی می توان این شرایط را تحت کنترل درآورد. اگر این اصول را رعایت کردید، اما باز هم مشکل یبوست تان برطرف نشد، از پزشک بخواهید تا راهکارهای دیگری را به شما پیشنهاد دهد.

حتما بخوانید: درمان یبوست در بارداری با تعذیه و انجام چند روش ساده

دیدن خواب های عجیب و غریب: اگر این روزها خواب های عجیب و غریب می بینید،باید بگوییم که کاملا طبیعی است. دلیل اصلی که دیدن این خواب ها، نامشخص است اما احتمالا از اضطراب و تفکرات روزانه ناشی می شود. بی شک این روزها خیلی فکرتان مشغول است.

لکه بینی در هفته هشتم بارداری: بکه بینی در هفته هشتم یک نشانه هشدار آمیز است که باید به آن توجه کنید؛ لکه های خون یکی از نشانه های سقط جنین است. در عین حال دلایل دیگری هم باعث دیدن لکه های خون در سه ماهه اول بارداری می شود، مثل داشتن رابطه جنسی ( رحمتان حساس شده است). حتما این مورد را به پزشکتان اطلاع دهید تا هر گونه مشکلی شناسایی و برطرف شود.

اگر هفته هشتم بارداری تان است و دو قلو باردار هستید، احتمالا خیلی بیشتر احساس خستگی می کنید و حالت تهوع دارید. میزان هورمون های بارداری در بدن تان خیلی بیشتر است؛ به نحوی که برای تولید دو نوزاد کافی باشد.

به یاد داشته باشید: خستگی یا گرسنگی بیش از حد و حالت تهوع همه به خاطر رشد جنین است و از طرفی بدن هنوز در حال تنظیم خود با این تغییرات هورمونی است. به خود یاد آوری کنید که بارداری ارزش تجربه تمام این علائم را دارد؛ خصوصا در سه ماهه دوم بارداری  انرژی تان بیش تر می شود و احساس بهتری خواهید داشت.

باید به این مورد هم توجه کنید که نداشتن هیچ گونه نشانه ای در هفته هشتم بارداری کاملا عادی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. طولی نمی کشد که آن ها را تجربه می کنید!

نشانه های هفته 8 بارداری تا کی ادامه خواهد داشت؟

بگذارید با شما صادق باشیم؛ در تمام طول دوره بارداری با این نشانه ها روبرو خواهید شد. و خبر خوب این که مادامی که روزهای بیشتری از بارداری تان بگذرد و شکم و جنین به رشد کردن ادامه دهند، این علائم و نشانه ها هم تغییر می کنند.  در سه ماهه دوم بارداری از حالت تهوع خلاص می شوید و تا روزهای پایانی بارداری، انرژی خود را دوباره به دست می آورید. اگر هفته هشتم بارداری تان است و هنوز با هیچ نشانه ای مواجه نشدید، خود را برای تجربه علائم زیادی آماده کنید.

اندازه جنین در هفته هشتم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته هشتم بارداری

اندازه جنین در طول این هفته به بزرگی یک دانه تمشک است که حدود 1.85 سانتی متر می شود و حدود 11.3 گرم وزن دارد. هر روز که می گذرد اندازه رویان یک میلی متر بیشتر می شود.

تغییرات شکم در هفته هشتم بارداری

کاملا طبیعی است که در هفته هشتم بارداری کمی شکم تان جلو بیاید یا اصلا باردار بودن تان مشخص نشود؛ زیرا وضعیت نوزادها و مادران با هم متفاوت است. در هفته هشتم، رحم در حال بزرگ شدن است اما زمان بیشتری لازم است تا دیگران هم متوجه بارداری تان شوند. اگر هفته هشتم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، در مقایسه با مادری که یک جنین دارد، راحت تر می توان بارداری تان را در این هفته تشخیص داد.

حتما بخوانید: علت های درد شکم در بارداری و راه های درمان آنها

در آغاز ماه دوم بارداری، متخصص زنان بررسی شکم را شروع می کند؛ اما در این هفته، اندازه شکم زیاد مهم نیست. در طول سه ماهه اول بارداری باید در کل 453 گرم تا 2.5 کیلوگرم وزن تان زیاد شود {این حد از افزایش وزن کاملا سالم و مطلوب است}، بنابراین در هفته هشتم بارداری در حال حاضر مقداری به وزن تان اضافه شده است. اگر حالت تهوع دارید، این روند ادامه خواهد داشت. رژیم و عادت های غذایی در سه ماهه اول بارداری می تواند کمک زیادی به برطرف کردن حالت تهوع تان کند. رژیم غذایی تاثیر بسزایی در کم یا زیاد شدن وزن دارد. پزشک وزن تان را زیر نظر دارد و در طولانی مدت بر روی روند اضافه کردن وزن نظارت دارد. بهتر است درباره هر گونه نگرانی که در رابطه با سایز شکم یا زیاد شدن وزن دارید، حتما با دکترتان صحبت کنید.

هفته هشتم بارداری برابر با ماه چندم است؟

هفته هشتم بارداری برابر با ماه دوم است. البته فراموش نکنید که مقیاس پزشکان برای محاسبه تعداد روزهای بارداری، به صورت هفتگی است و نه روزانه.

در هفته هشتم بارداری باید منتظر چه چیزهایی باشم؟

با خستگی و حالت تهوع های دائم، دردهای شکمی و تغییر خلق و خوی که به این زودی ها برطرف نمی شود، می توان درک کرد که از همین الان از بارداری خسته شده اید و حتما تعجب می کنید که چطور می توانید هشت ماه آینده را تحمل کند. اصلا نگران نباشید! در عرض یک ماه دیگر، وقتی که سه ماهه دوم شروع شود، این علائم و نشانه ها بهتر خواهند شد. پس تا رسیدن آن روز، آرامش خود را حفظ کنید و با خود مهربان باشید. بزرگ کردن یک انسان کار سختی است.

آزمایش امواج فراصوت {سونوگرافی} در هفته هشتم بارداری

احتمالا این هفته باید اولین قرار ملاقات پیش از تولد نوزاد را تنظیم کرده باشید، در این صورت، با انجام سونوگرافی می توانید جنین هشت هفته ای خود را ببینید. بی شک خیلی خوشحال و شگفت زده خواهید شد: از دیدن دست ها و پاهای جنین که با حالت های جالبی تکان می خورد، خیلی هیجان زده می شود.

در هفته هشتم بارداری، دم جنین از بین می رود و وجود پرده در میان انگشتان دست ها و پاهایش کاملا مشخص است. بد نیست بدانید که در این هفته مجراهای چشایی جنین در حال شکل گیری است. در آخر اولین جلسه، عکس هایی از جنین تان دریافت خواهید کرد.

در اولین قرار ملاقات پیش از تولد، باید آزمایش خون دهید تا پزشک نوع گروه خونی تان  و مثبت یا منفی بودن Rh را تشخیص دهد ؛ اگر Rh خون شما منفی و خون جنین مثبت باشد، برای پیشگیری از بروز هر گونه عارضه جانبی باید دارو مصرف کنید. علاوه بر این، میزان هورمون ها، گلبول های سفید و قرمز خون بررسی می کنند تا از طبیعی بودن روند اطمینان پیدا کنند. هدف از بررسی خون تشخیص مواردی مثل: هپاتیت B، بیماری های مقاربتی، HIV و مصونیت های خاص است.

حتما بخوانید: آیا مصرف دارچین در بارداری خطرناک است؟ فواید و عوارض

برای تشخیص وجود عفونت و هر گونه اختلال، آزمایش پاپ اسمیر هم انجام می شود. البته آزمایش ادرار را هم باید به آزمایش های قبلی اضافه کنید. در آزمایش ادرار می توان وجود هر نشانه در رابطه با عفونت های ادراری را شناسایی کرد و سطح پروتئین موجود در ادرار را بررسی کرد و خطر رشد پری کلامپسیا را تخمین زد.

در هفته هشتم بارداری ظاهر جنین چگونه است؟

در این هفته ظاهر جنین مثل یک دانه نخود فرنگی کوچولو و بامزه است. احتمالا همین هفته یا هفته آینده در حین انجام تست فراصوت می توانید ظاهر فرزندتان را ببینید. در این هفته دست ها، پاها، انگشتان دست و پاها واضح تر شده، خمیدگی جنین کمتر شده و از این رو می توانید انقباض و کشش آمدن های بچه تان را از نزدیک ببینید. بینی و پشت لب، پلک ها و چشم های کوچک تا حدودی مشخص شده اند. این هفته اتفاقات زیادی افتاده است.

نکاتی برای هفته هشتم بارداری

از گرسنگی نهایت استفاده را ببرید

طولی نمی کشد که هفته دیگر بارداری تان می رسد و توانایی این را دارید که یخچال و کل چیزهای داخلش را ببلعید! زمان هایی که گرسنه هستید، خوراکی های غنی از مواد مغذی و سالم بخورید.

شروع سر دردها

به دلیل این که حجم خون بیشتر شده، احتمالا سردرد هایتان شروع خواهند شد. سعی کنید بیشتر استراحت کنید و مایعات بیشتری بخورید. اگر سر دردتان به حدی شدید است که حتما باید قرص بخورید، با پزشک تان درباره مصرف قرص استامینوفن که در دوران بارداری بی خطرتر از ایبوپروفن است، مشورت کنید.

ضد آفتاب بزنید

روزها بیرون بروید و حداقل 30 دقیقه قدم بزنید؛ قدم زدن و به طور کلی انجام حرکات ورزشی سبک، اهرمی مناسب برای کنترل علائم ناشی از بارداری است. اگر به عارضه هایی مثل کلوآسما یا ملاسما دچار شدید، باید بگوییم که نور خوشید باعث تیره تر شدن لکه های تیره تان می شود. در این صورت باید هر روز ضد آفتاب SPF 30+ بزنید و کلاه بگذارید تا به پوست تان آسیبی نرسد و وضعیت این لکه ها بدتر نشود.

ادرارتان را نگه ندارید

این هفته بیشتر باید دستشویی بروید که کاملا طبیعی است. اصلا ادرارتان را نگه ندارید؛ زیرا خطر ابتلا به عفونت مجرای ادراری در این دوران در شما بیشتر است؛ پس باید مثانه تان را کاملا تخلیه کنید و برای پیشگیری از عفونت، حتما خودتان را به خوبی خشک کنید.

حتما بخوانید: علت کم آبی بدن در بارداری و روش های جلوگیری از آن

چک لیست هفته هشتم بارداری

نکته هایی که در هفته هشتم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • قرار ملاقات هفته 12ام بارداری تان را تنظیم کنید.
  • درباره تست غیرتهاجمی پیش از تولد اطلاعات خود را زیاد کنید.
  • به راه های خلاق و جالبی برای اطلاع بارداری تان به بقیه فکر کنید.