خارش سینه و نوک سینه ها در بارداری به دلایل حساسیت پوستی یا تغییرات هورمونی مربوط می شود که این خارش معمولا موقتی و گذراست؛ اما در صورتی که با گذشت زمان علائم و نشانه ها بهبود نیافتند و همچنان احساس ناراحتی می کردید، باید به پزشک مراجعه کنید.

آیا خارش سینه ها از نشانه اولیه گویای بارداری است؟

شاید برایتان سوال باشد که خارش نوك سينه نشانه چيست ؟ دو هفته بعد از لقاح تخمک و شروع رشد جنین، تغییرات پستان ها نیز شروع می شوند که در این حالت، پستان ها حساس، سوزن سوزن یا دردناک و بزرگ می شوند و نوک آن ها هم ملتهب و حساس شده و ترک می خورد و باعث خارش سينه در اوايل بارداري می شود.

با وجود این، باید بگوییم که خارش سینه و نوک سینه ها تنها نشانه بارداری خانم ها نیست؛ بلکه اگر این علامت را همراه با سایر نشانه ها مشاهده کنید، آن زمان است که می توانید از بارداری خود مطمئن شوید.

چه زمانی پستان خانم های باردار شروع به خارش می کند؟

تنها یک یا دو هفته بعد از لقاح تخمک و شروع رشد جنین، احتمالا دچار خارش سینه هایشان می شوید. خارش نوک پستان ها هم که به دلیل ترک های پوستی اطراف این ناحیه است، بعد از هفته ۲۴ بارداری شروع می شود.

معمولا در سه ماهه اول و دوم بارداری، خارش آن ها به علت  اگزما (یکی از رایج ترین مشکلات پوستی در دوران بارداری) می باشد که مادر را اذیت می کند؛  این شرایط در حالی است که خارش ناشی از پاپول و پلاک های کهیری خارش دار حاملگی (PUPP) در سه ماهه سوم اتفاق می افتد.

علت خارش نوک سینه و پستان در بارداری

علت خارش نوک سينه زنان تغییرات فیزیولوژی است. بعضی از این تغییرات عبارت اند از:

  • تغییرات هورمونی: علت بروز بیشتر تغییرات پوستی در طول دوران بارداری، کم و زیاد شدن میزان هورمون های پروژسترون و استروژن است؛ البته هورمون های دیگر هم در این تغییرات نقش دارند.
  • ترک برداشتن پوست: مادامی که جنین رشد می کند، پوست شما کش می آید و پستان های تان خشک می شود و احساس ناراحتی می کنید. به این حالت ترک پوست یا کش آمدن پوست می گویند که باعث خارش می شود.

حتما بخوانید: 5 دلیل برای استفاده از فولیک اسید در بارداری

  • پلاک های کهیری خارش دار حاملگی (PUPP): احتمالا با ظهور برآمدگی یا کهیرهای کوچک روی پوست تان احساس خارش می کنید. این جوش ها ابتدا روی شکم ظاهر می شوند و سپس به مناطق دیگر از جمله پستان ها، باسن و کشاله ران هم می رسند.
  • فوران آتوپیک بارداری (AEP): افرادی که در گذشته سابقه ابتلا به درماتیت آتوپیک را داشته اند، امکان ظهور جوش های قرمز و فلس مانند خارش آور، بر روی پستان ها، گردن و سایر نقاط خشک پوست آن ها بیشتر است. این شرایط عموما باعث فوران جوش و برآمدگی هایی بر روی پوست می شود که با خارش همراه هستند.

علت خارش سينه در بارداری دکتر چک

از دیگر بیماری هایی که باعث خارش و سوزش نوك سينه در بارداري می شوند می توان به عفونت های قارچی، کلستازیس بارداری (مشکلات کبدی که باعث خارش شدید دست و پاها می شود) و بیماری پگت پستان (نوعی سرطان نادر پوستی) اشاره کرد.

درمان خارش پستان و نوک آن ها در بارداری

با وجود این که خارش سینه و نوک سینه ها در بارداری به مشکلات پزشکی اصلی و پایه ای مربوط می شود، این شرایط را با چندین راهکار خانگی می توان درمان کرد.

توصیه می کنیم که به نکته های زیر توجه کنید تا همواره در دوران بارداری پوستتان را نرم و انعطاف پذیر نگه دارید و از  خشکی و خارش پوست، رهایی یابید.

  1. از لوسیون استفاده کنید: بهتر است که از یک لوسیون و مرطوب کننده مناسب برای مرطوب کردن سینه ها و نوکشان استفاده کنید. برای رفع خارش پوست، لوسیون های حاوی پودر کاکائو، روغن ویتامین E، آلوئه ورا، لانونیل (چربی پشم گوسفند) یا وازلین و لوسیون کالامین استفاده کنید. یادتان باشد که نباید از لوسیون های حاوی الکل یا لوسیون های معطر استفاده کنید؛ زیرا خود باعث خشک شدن بیشتر پوست می شوند. فراموش نکنید که قبل از استفاده دائم از یک لوسیون، باید ابتدا آن را روی پوستتان امتحان  کنید.
  2. لباس های مناسب بپوشید: توصیه می کنیم که لباس های نخی گشاد که اجازه رد شدن هوا را می دهند، بر تن کنید؛ زیرا برخلاف لباس های از جنس پلاستیک، این لباس ها عرق را به دام نمی اندازند. سوتین های بارداری مناسب که باعث اذیت و خارش نمی شوند را انتخاب کنید.
  3.  از استفاده صابون زننده و معطر بپرهیزید: از صابون های ملایم که مواد معطر ندارند، استفاده کنید و حواستان باشد که عطر یا لوسیون های معطر باعث خارش و تحریک سینه ها می شوند، پس استفاده از آن ها توصیه نمی شود. علاوه بر این، برای شستشو لباس های تان هم از مواد شوینده فاقد مواد معطر استفاده کنید.
  4. دوش آب گرم ممنوع: حمام با آب گرم باعث خشک شدن پوست تان می شود؛ پس بهتر است که دوش آب سرد یا ولرم بگیرید. درضمن زمان استحمام خود را روی 5 تا 10 دقیقه تنظیم کنید؛ زیرا بیشتر شدن این زمان، مساوی با خشکی پوست تان است.
  5.  از دستگاه بخار ساز یا پارچه نمدار استفاده کنید: با قرار دادن دستگاه مرطوب کننده در حمام از خشک شدن پوست خود جلوگیری می کنید. علاوه بر این می توانید پارچه نمدار را هم روی نوک پستان هایتان قرار دهید تا خارش آن کم شود.
  6. بیشتر آب بخورید: به طور ایده آل باید روزانه بین 6 تا 8 انس (170.09 گرم) آب بنوشید تا از مشکلاتی مثل یبوست و از دست دادن آب بدن در امان باشید. زمانی که آب به پوست می رسد، باعث مرطوب و سالم شدن آن می شود؛ زیرا خشکی و در نتیجه خارش را از بین می برد.

آیا خارش سینه نشانه بارداری است؟

اگر موارد بالا را رعایت کردید، اما همچنان این مسئله آزارتان می دهد، توصیه می کنیم تا با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا او با تجویز داروهای موضعی به درمان خارش سینه و نوک سینه ها در بارداری به شما کمک خواهد کرد.

حتما بخوانید: علت استفراغ خونی در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟

در برخی از موارد ممکن است که درد پستان ها و خارش نوکشان  به عفونت های قارچی یا سائیده شدن پوست مربوط باشد. زمانی که روش های خانگی موثر نیستند، باید به پزشک مراجعه کنید.

خارش پستان ها مسئله ناراحت کننده است که گاهی اوقات تشخیص آن سخت است. بیشتر دلایل این عارضه خطرناک نیستند و با انجام دادن روش های خانگی و مصرف دارو، کنترل شدنی هستند.

از آن جایی که علائم خارش سینه ها مشابه علائم مشکلات پوستی دیگر یا بیماری های قارچی است، بسیار مهم است که حتما به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کنید.

 

تهیه و ترجمه شده توسط تیم تحریریه دکترچک