به هفته بیست و هشتم بارداری یا هفته اول از سه ماهه سوم بارداری تان خوش آمدید. خانم هایی که این هفته از بارداری خود را سپری می کنند، معمولا دچار بی خوابی می شوند. اگر شب ها از خواب می پرید، باید یک کار آرامش بخش انجام دهید. این هفته اصلا زمان مناسبی برای خانه تکانی نیست. در عوض سعی کنید یک کتاب مفید بخوانید، چای بابونه بنوشید یا این که به یک موسیقی آرام و دلنشین گوش دهید. سپس دوباره به تخت تان بروید و سعی کنید بخوانید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی اشاره کردیم که در هفته بیست و هشتم بارداری لازم است بدانید.

علائم هفته بیست و هشتم بارداری

هر چقدر که اندازه جنین بیشتر می شود و بدن برای روز زایمان آماده می شود، با یک سری از علائم جدید بارداری مواجه می شوید.

علائم و نشانه هایی که این هفته با آن ها مواجه می شوید؛ عبارت اند از:

مشکل خواب: هر چه که به روز زایمان نزدیک تر می شوید، بیشتر با مشکل بی خوابی مواجه می شوید. علت این بی خوابی ممکن است هورمون ها یا اعصاب – یا هر دویشان – باشد.

تنگی نفس: جنین همچنان فضای بیشتری از ریه ها و دیافراگم را احاطه می کند و نفس کشیدن را سخت تر می کند. خیلی به خودتان فشار نیاورید و هر از گاهی استراحت کنید.

احساس درد: به دلیل کم و زیاد شدن میزان هورمون ها، سه ماهه سوم بارداری یک دوره واقعا ناخوشایند است که عوارض بارداری خود را نشان می دهند؛  خصوصا خانم هایی که هفته بیست و هشتم بارداری شان است و دوقلو باردارند. برای درمان این درد، توصیه می کنیم یوگا، حرکات کششی و پیاده روی انجام دهید یا این که از اطرافیان خود بخواهید تا ماساژتان دهند. اگر در طول روز زیاد روی پاهایتان هستید، از کمربندی های مخصوص این دوران استفاده کنید. می دانیم که استفاده از کمربندها خیلی خوب نیست؛ اما می تواند تا حدی درد را تسکین دهد.

انقباضات برکستون هیکس: همان طور که از روزهای بارداری می گذرد و به روز زایمان نزدیک تر می شوید، این نوع انقباض ها قوی تر شده و بیشتر جلب توجه می کنند یا این که دفعات بروزشان بیشتر می شود. حواس تان به این انقباضات باشد و مطمئن شوید که گذرا و موقت هستند، اگر منظم باشند و دفعات تکرارشان به هم نزدیک تر شود و با تغییر دادن حالت نشستن یا ایستادن تان متوقف نشوند، ممکن است که زایمان تان زودتر از موعد انجام شود؛ بنابراین در این شرایط حتما با یک پزشک مشورت کنید.

در هفته بیست و هشتم بارداری باید انتظار چه چیزهایی داشته باشیم؟

اکنون که وارد سه ماهه سوم بارداری شده اید، به معنای واقعی کلمه دوران ناخوشایندتان شروع شده است. و هین طور که زمان می گذرد و شکم تان بزرگ و بزرگ تر می شود، راحتی تان هم از بین می رود که بزرگ شدن شکم گاهی اوقات خجالت زه تان می کند. اما به این نکته توجه کنید که شما این ناراحتی و سه ماه را تنها برای داشتن بچه تحمل می کنید. بنابراین مهم نیست که چقدر آزار دهنده و تلخ باشد، ارزش آن را دارد.

تغییرات شکم در هفته بیست و هشتم بارداری

تغییرات شکم در هفته بیست و هشتم بارداری

در قرار ملاقات پیش از تولد بدون شک پزشک شکم تان را اندازه گیری می کند. ارتفاع fundal – فاصله میان استخوان شرمگاهی تا بالای رحم – بایستی بین حدود 26 تا 30 سانتی متر باشد. باید این میزان عادی باشد تا از رشد درست و مناسب نوزاد و قرارگیری در موقعیت درست مطمئن شد؛ چرا که اگر نوزاد رو به پهلو یا مورب قرار گرفته باشد بر اندازه گیری ها تاثیر خواهد گذاشت.

از طرف دیگر، خانم هایی که هفته بیست و هشتم بارداری شان است و دوقلو باردارند، معمولا این فاصله اندازه گیری نمی شود. علت آن هم این است که تخمین زدن فاصله متوسط برای پزشکان کار سختی است.

پزشک از شما می خواهد که از این هفته تعداد لگدهای نوزادتان را بشمارید. بایستی چگونگی حرکات نوزاد در اغلب اوقات و این که این حرکات هر روز ثابت هستند یا خیر را زیر نظر بگیرید. برای همین باید این کار را انجام دهید: یک ساعت معین در طول روز را مشخص کنید و ساعت را روی تایمر تنظیم کنید. ببینید چقدر زمان می برد تا نوزاد 10 بار حرکت کند که این زمان باید کمتر از دو ساعت باشد. روز بعد در همان ساعت باید دوباره همین کار را تکرار کنید. هر روز مدت زمانی که حرکات جنین زمان می برد را ثبت کنید و به این طریق می توانید از سالم ماندن بچه اطمینان حاصل کنید. اگر هر روز در همان ساعت تقریبی تعداد حرکات او با روزهای قبل یکسان نبود، حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

اندازه جنین در هفته بیست و هشتم بارداری چقدر است؟

این هفته جنین برابر با اندازه یک عدد بادمجان است، چندین لایه چربی به آن اضافه شده و الان از قسمت سر تا انگشتان پا حدود 38 سانتی متر است و حدود 1 کیلو وزن دارد.

هفته 28 بارداری برابر با ماه چندم است؟

وقتی که وارد هفته بیست و هشتم بارداری تان می شوید در اصل ماه هفتم تان است. این هفته وارد سه ماهه سوم بارداری تان شده اید.

بارداری در مجموع 40 هفته است و از این رو به طور کامل و دقیق نمی توان تعداد ماه ها را شمرد. اما بارداری تقریبا ده ماه طول می کشد.

تست فراصوت {سونوگرافی} در هفته 28 حاملگی

در هفته 28، روند اضافه شدن چربی ادامه دارد و از این رو پوست چروک نوزاد کم کم نرم و لطیف خواهد شد. نوزاد مشغول تمرین نفس کشیدن است و ریه هایش تا الان به قدری رشد کرده اند که اگر همین الان نوزاد به دنیا بیاید، بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

بعد از هفته بیست و هشتم بارداری نوزاد بزرگ تر و در عین حال باهوش تر می شود و تا قبل از این که به دنیا بیاید، تنها چند کار کوچک دیگر باقی مانده که باید انجام دهد.

از آن جایی که وارد هفته بیست و هشتم بارداری تان شده اید، دو بار در ماه  (هر دو هفته یک بار) با پزشک ملاقات می کنید. چنانچه بارداری طبیعی را طی می کنید و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، در این قرار ملاقات نیازی به انجام تست سونوگرافی وجود ندارد. با وجود این که شدیدا می خواهید ببینید داخل شکم تان چه اتفاقاتی می افتد اما باید این نکته را بدانید که در تمام دوره بارداری تنها چندین بار نیاز به انجام تست سونوگرافی وجود دارد؛ مگر این که پزشک دلیلی برای انجام دادن این تست داشته باشد. صبور باشید، چیزی نمانده که نوزاد به دنیا بیاید و آن موقع می توانید یک دل سیر به او خیره شوید.

ظاهر جنین در رحم در هفته 28 بارداری چگونه است؟

ظاهر جنین در رحم در هفته 28 بارداری

در هفته 28 حاملگی سایز جنین بزرگ تر می شود و حالا حدود 900 گرم وزن دارد. اگر این هفته می توانستید نوزاد را در داخل شکم تان مشاهده کنید، می دیدید که مدتی در حال فعالیت و مدتی در حال استراحت است. در حقیقت، این هفته نوزاد می تواند خواب REM داشته باشد؛ که این به آن معناست که اکنون می تواند رویا ببیند! با وجود این، حرکات سریع چشم در مواقعی که جنین بیدار است ادامه دارد؛ چرا که الان می تواند حتی پلک هم بزند.

نکته های مخصوص هفته بیست و هشتم بارداری

وقت آن رسیده که تعداد لگدها را بشمارید

شمارش تعداد لگدهای جنین هم از دیگر کارهایی است که این مدت باید انجام دهید که اتفاقا می تواند حسابی جالب و سرگرم کننده باشد و ارتباطی بین شما و جنین داخل رحم تان  باشد. البته این کار گاهی اوقات هم  ممکن است باعث استرس و اضطراب شود که مدام از خودتان می پرسید که چرا اینقدر بین لگدها فاصله است؟. سعی کنید که هر روز در یک ساعت مشخص و زمانی که بچه بیشترین فعالیت را دارد، تعداد لگدهای او را شمارش کنید. باید حرکت کردن ها، پایکوبی، حالت بادکنکی، پریدن ها و سیخونک زدن ها را هم حساب کنید. علاوه بر این، باید به این نکته توجه داشته باشید که امکان دارد در آن ساعت از روز جنین خواب باشد؛ پس باید بیدارش کنید.

وقت آن رسیده که در بعضی موارد تصمیم گیری کنید

هیچ فکرش را می کردید که برای داشتن یک بچه باید درباره بسیاری از مسائل تصمیم گیری کنید؟  درباره نوع تولد، نام و وقت ختنه کردن نوزاد و بسیاری مسائل دیگر تصمیم گیری کنید. تصمیم گیری درباره بعضی از مسائل ساده تر است و بعضی از موارد تنها به خود شما بستگی دارد.

انتخاب پزشک اطفال

اگر تا امروز یک پزشک اطفال خوب انتخاب نکرده اید، هر چه سریع تر این کار را انجام دهید و مطمئن شوید که پزشک انتخابی تان برای دوازده هفته دیگر وقت خالی داشته باشد. چند روز بعد از تولد نوزاد، پزشک می خواهد که او را ببیند (روز دقیق به چندین عامل موثر بستگی دارد. بنابراین باید قبل از تولد نوزاد، همه چیز را مرتب کنید.

آماده باشید

ممکن است نوزاد زودتر از چیزی که فکرش را می کنید به دنیا بیاید، از این رو باید هر چه زودتر همه چیز را آماده کنید مخصوصا در مواردی که به نظر پزشک زودتر از موعد مقرر به دنیا می آید. لباس و ملافه های نوزاد را بشویید، پرستار بچه را انتخاب کنید و از همین الان برای دوره ریکاوری بعد از زایمان آمادگی های لازم را انجام دهید.

چک لیست هفته بیست و هشتم بارداری

در هفته 28 بارداری باید به این موارد توجه داشته باشید:

  • قرار ملاقات پیش از تولد برای هفته سی ام بارداری را از همین الان تنظیم کنید.
  • تعداد لگدهای جنین را بشمارید.
  • راهکارهایی را پیدا کنید که در روز زایمان دردتان را تسکین دهد.

 

https://www.thebump.com/pregnancy-week-by-week/28-weeks-pregnant