از هفته هجدهم بارداری باید بعضی از عادت های قدیمی خود را تغییر دهید. در حدود هفته 18 بارداری، باید دیگر عادت کنید که به پهلو بخوابید و نه روی کمر تان، زیرا اندازه جنین (و رحم تان) به اندازه کافی بزرگ شده و از این رو به رگ های بزرگ در قسمت پشت شکم تان فشار وارد می کند. در نتیجه میزان خون ورودی به سمت قلب کاهش می یابد و سرگیجه می ایجاد می کند؛ یا حتی در موارد وخیم تر، باعث افت فشار خون می شود.

این مشکلات به نظر ترسناک می رسند؛ اما اگر روی پهلوها بخوابید، دیگر با هیچ کدام از این مشکلات روبرو نخواهید شد. مسلما، فقط رگ هایتان تحت فشار قرار نمی گیرند، بلکه به شما نیز فشار وارد می شود. در هفته هجدهم بارداری اتفاقات زیادی می افتد. حتما در برنامه روزانه خود زمان هایی را به استراحت کردن اختصاص دهید.

حتما بخوانید: نحوه راحت خوابیدن در دوران بارداری ( حالت‌ها، مشکلات و توصیه‌ها )

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته هجدهم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم و نشانه های هفته هجدهم بارداری

این هفته علاوه بر این که مشغول آماده شدن برای تولد نوزاد هستید، احتمالا با علائم و نشانه هایی روبرو می شوید که خوشایند نیستند؛ مثل: ورم کردن دست و پاها، کمر درد، گرفتگی عضلات پاها و خون دماغ شدن. علاوه بر این، این هفته ممکن است که از استرس بعضی شب ها از خواب بپرید.

در قسمت زیر به علائم و نشانه هایی که در هفته هجدهم بارداری با آن ها مواجه می شوید، اشاره کرده ایم:

ورم دست یا پاها: این نشانه که یکی از علائم آزاردهنده دوران بارداری است. تا زمانی که ورم بدنتان شدید به طور ناگهانی نباشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با وجود این، حتما سریعا باید ورم های شدید یا ناگهانی را به پزشک خود اطلاع دهید.

حتما بخوانید: علت ورم پا ها در دوران بارداری و راه های درمان آن

کمر درد: بچه فشار زیادی به قسمت های داخلی بدن وارد می کند و در نتیجه باعث کمر درد می شود. علاوه بر این، بارداری بر حالت ایستادن هم تاثیر می گذارد و باعث کمر درد می شود.

گرفتگی عضلات پاها: در نتیجه کم شدن میزان آب بدن، عضلات پا دچار گرفتگی می شوند؛ پس تا می توانید آب بنوشید.

حتما بخوانید: علت گرفتگی عضلات پا در شب و روش اورژانسی درمان در خانه

رگ های واریسی: در نتیجه فشار اضافه ای که بر سیستم گردش خون وارد می شود، رگ های بنفش یا آبی رنگ ملتهب می شوند. برای مقابله با رگ های واریسی، فقط در یک حالت قرار نگیرید، هر موقع که می توانید پاهایتان را از سطح زمین بالاتر ببرید، ورزش کنید و لباس و کفش های تنگ نپوشید.

مشکلات خواب: در این هفته، ذهن تان بسیار مشغول است و اصلا آرامش ندارید. از این رو، برنامه خوابی تان دچار مشکل خواهد شد.

خون دماغ شدن: افزایش فشار وارد بر رگ های بینی باعث می شود که بیش از حد عادی خون به آن ها وارد شود و در نتیجه، خون دماغ شوید. اگر شما هم این نشانه را دارید، برای مدت ده دقیقه بینی تان را بگیرید. قرار دادن کمپرس یخ هم به بند آمدن خون کمک می کند.

حتما بخوانید: علت خون دماغ شدن در دوران بارداری و 7 روش برای درمان

لگدهای جنین: فرقی ندارد که هفته هجدهم بارداری تان باشد یا اینکه دوقلو، سه قلو یا یک نوزاد باردار باشید، نه تنها حرکات اندک بچه را متوجه می شوید، بلکه لگد زدن ها را هم احساس می کنید. در روزهای آینده این لگدها قوی تر خواهند شد.

در هفته هجدهم بارداری چه احساسی دارم؟

علائم و نشانه های هفته هجدهم بارداری به راستی می تواند شما را از پای دربیاورد. از همین رو باید مراقب خودتان باشید، غذاهای سالم و مقوی بخوردید، ورزش کنید، مایعات فراوان بنوشید و خوب استراحت کنید. اگر هیچ کدام از این علائم معمول را مشاهده نکنید، از انرژی این روزهای تان استفاده کرده و برای آینده برنامه ریزی کنید.

مورد دیگری که باید در لیست کارهای تان قرار دهید، این است که باید لباس های مخصوص بارداری بپوشید.

تغییرات شکم در هفته هجدهم بارداری

شکم در این هفته به سرعت در حال بزرگ تر شدن است و تمام علائم و نشانه هایی که احساس می کنید، درنتیجه کش آمدن و فشار ناشی از رشد جنین است.

به خانم هایی که شاخص توده بدنی نرمال دارند، توصیه می شود که در هفته هجدهم بارداری بین 460 تا 900 گرم به وزن شان اضافه کنند که فرقی نمی کند که دو قلو باردار باشند یا یک قلو.

اگر در این خصوص اضافه وزن تان نگران هستید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. کاهش یا افزایش وزن ناگهانی و شدید نشان دهنده وجود نوعی مشکل در بدن هستند.

اگر هفته هجدهم بارداری تان است؛ اما خیلی باردار بودن تان مشخص نیست، اصلا نگران نباشید! به این نکته توجه کنید که بدن خانم های باردار با هم فرق دارد و در مقایسه با خانم های باردار دیگر، زمان رشد رحم و خارج شدن جنین از حفره لگنی متفاوت است.

اندازه جنین در هفته هجدهم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته هجدهم بارداری

اندازه جنین در هفته هجدهم بارداری برابر با اندازه یک کنگر فرنگی است، قد او حدود 14 سانتی متر و وزنش حدود 190 گرم و به سرعت در حال رشد است. دقیقا به همین دلیل بیشتر از قبل احساس گرسنگی می کنید.

هفته 18 حاملگی برابر با ماه چندم است؟

هفته 18 بارداری برابر با ماه چهارم است. از آن جایی که بارداری حدود 40 هفته است، می توان این طور گفت که این هفته حدود نصف راه را رفته اید.

در هفته 18 بارداری چه اتفاقاتی می افتد؟

این هفته به شدت مشغول مراقبت کردن از خودتان برای کمک به رشد بهتر بچه باشید. هنوز چند هفته مانده تا به نیمه های بارداری تان برسید. علاوه بر این، می توانید تست سونوگرافی را هم انجام دهید.

انجام تست فراصوت (سونوگرافی) در هفته 18 حاملگی

در هفته هجدهم بارداری، ماهیچه های جنین فعال می شود و جنین انجام هر نوع حرکتی را تمرین می کنند. باورتان می شود که جنین در این هفته خمیازه می کشد، سکسکه می کند، مک می زند و عمل ببلع را انجام می دهد؟ البته لگد هم می زند. این هفته جنین به اندازه ای بزرگ شده که شما متوجه تمام حرکاتش می شوید.

اگر هفته هجدهم بارداری تان است و دو قلو باردارید، یک غشاء دو جنین تان را از هم جدا می کند. زمانی که جنین ها تکان می خورند، به مایع اطراف فشار می آورند و غشاء به آرامی حرکت می کند. تمام این اتفاقات را در تست سونوگرافی در این هفته، می توانید مشاهده کنید.

تا چند هفته دیگر باید تست سونوگرافی انجام دهید. در تست سونوگرافی در نیمه بارداری (اسکن آناتومی یا سونوگرافی سطح دو) بدن جنین را با همه جزییاتش بررسی می کنند. جنین را اندازه گیری می کنند تا از رشد او مطمئن شوند. همین طور اندام های ضروری نیز با هدف اطمینان از رشد مناسب،  مایع آمونیاک، موقعیت جفت و ضربان قلب جنین نیز بررسی می کنند.

حتما بخوانید: علت استفراغ خونی در بارداری چیست و چگونه درمان می شود؟

خانم هایی که دو قلو {یا چند قلو} باردار هستند، آناتومی بدن جنین شان در یک جلسه بررسی می شود.

اگر می خواهید جنسیت نوزادتان را بدانید، در سونوگرافی نیمه بارداری تکنسین با 95 درصد قطعیت، جنسیت را می گوید. البته در صورتی که موقعیت قرارگیری نوزاد به نحوی باشد که بتوان اندام های او را مشاهده کرد. موقعیت قرارگیری یک سری از جنین ها اصلا برای تشخیص جنسیت مناسب نیست.

این هفته در ظاهر بچه چه تغییراتی ایجاد شده است؟

در این هفته سر و صورت جنین، قسمت های صورت و گوش ها در حال شکل گیری است. علاوه بر این، سیستم گوارش این جنین هجده هفته ای، الان فعالیت می کند. یک لایه نازک از مو در تمام قسمت های بدن به وجود آمده که به آن لانوگو {lanugo} می گویند.

نکته هایی مخصوص هفته هجدهم بارداری

گرفتگی عضلات پایتان را درمان کنید

علاوه بر نوشیدن فراوان مایعات، افزودن غذاهای سالم و مقوی به رژیم غذایی تان نیز مانع از گرفتگی عضلات پاها می شود. چه با مصرف ویتامین های پیش از تولد نوزاد و چه با خوردن سبزی و میوه های تازه، به مقدار کافی کلسیم، منیزیم و پتاسیم وارد بدن تان کنید.

مشکلات پاهای تان را درمان کنید

به دلیل وجود مایعات اضافه در بدن تان برای حفاظت از جنین هجده هفته ای، و همین طور جاذبه زمین، ممکن است پاهایتان ورم کنند. اگر چند بالش زیر پاهایتان قرار دهید تا از سطح قلبتان بالاتر بیایند، ورم پایتان کمتر می شود. اگر ورم خیلی زیاد است یا این که شما ساعات طولانی روی پاهای تان می ایستید، جوراب های مخصوص فشار بپوشید.

دراز بکشید و استراحت کنید

با انجام چندین حرکت یوگا، درد کمرتان را تسکین دهید. اول از همه با حرکات tabletop شروع کنید؛ دراز بکشید، کمرتان صاف روی زمین باشد و به حالت انجام حرکت دوچرخه زدن قرار بگیرید، سپس کمر را به سمت بالا ببرید. چندین ثانیه در همین حالت بمانید و دوباره به حالت اول برگردید. با انجام این حرکت، جنین هم در حالت مناسب قرار می گیرد و حتی برای شما نیز بسیار آرامش بخش است.

بالش بارداری بخرید

اگر می خواهید شب ها راحت بخوابید، از بالش بارداری استفاده کنید. این بالش کمک کند تا راحت روی پهلوهای تان بخوابید و حتی کمر درد و درد لگن را هم کم می کند.

چک لیست هفته هجدهم بارداری

در هفته هجدهم بارداری باید به موارد زیر توجه کنید:

  • درباره اصول مراقبت از کودک اطلاعات کسب کنید.
  • شب ها زمانی را به همسر خود اختصاص دهید.
  • دیگر روی کمرتان نخوابید، بلکه باید به پهلو بخوابید.