هفته پانزدهم بارداری احساس می کنید که سرشار از انرژی هستید و احتمالا میل جنسی تان هم زیاد شده است. این هفته همسرتان از برقراری رابطه جنسی می ترسد؛ اما تا وقتی که متخصص این کار را برای تان ممنوع نکرده، می توانید رابطه داشته باشید. رابطه جنسی به بچه آسیبی وارد نمی کند و خطری برای بارداری تان به وجود نمی آورد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که درباره هفته پانزدهم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته پانزدهم بارداری

در قسمت زیر به تمام علائم و نشانه های هفته پانزدهم اشاره کرده ایم

افزایش میل جنسی: از آن جایی که این روزها دوباره انرژی تان برگشته، احتمالا میل جنسی تان هم بیشتر شده است. البته با توجه به تمام علائم دیگری که این هفته با آن ها مواجه می شوید، کاملا طبیعی است که دل تان نخواهد رابطه جنسی داشته باشید.

حتما بخوانید: رابطه جنسی در بارداری ؛ آیا نزدیکی در بارداری بی خطر است؟

سوزش معده، باد معده یا سوء هاضمه: هورمون ها عاملین اصلی بروز این چند نشانه هستند. خوراکی هایی که بروز این علائم و نشانه ها را تحریک می کنند، شناسایی کرده و دیگر آن ها را مصرف نکنید. علاوه بر این، درباره راهکارهای خانگی بی خطر برای درمان این معضلات با پزشک خود مشورت کنید.

می توانید داروهای ضداسید مصرف کنید؛ مصرف این نوع داروها علاوه بر این که این مشکلات معده را برطرف می کنند، سرشار از کلسیم نیز هستند.

حتما بخوانید:  درمان ترش کردن معده در بارداری با طب سنتی

التهاب لثه ها: این هفته حساسیت لثه هایتان بیشتر می شود. چند بار در روز و به آرامی دندان هایتان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. به طور منظم با دکتر دندان پزشک ملاقات داشته باشید.

تنگی نفس: این روزها بدنتان خیلی درگیر است و از این رو، ریه ها نمی توانند به اندازه کافی بزرگ شوند تا اکسیژن کافی را برای بدن تامین کنند.

خون دماغ شدن: وقتی که حجم خون تان زیاد شود و مجراهای بینی حساس شوند، با این علامت ناخوشایند در هفته پانزدهم بارداری روبرو خواهید شد. خون دماغ شدن معمولا خطرناک نیست؛ اما اگر خون ریزی تان شدید و زیاد است، حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

حتما بخوانید: علت خون دماغ شدن در دوران بارداری و 7 روش برای درمان

اگر هفته پانزدهم بارداری تان است و دو قلو باردار هستید، علائم و نشانه هایی که شما تجربه می کنید در این هفته با مادرهایی که یک نوزاد باردار هستند، تفاوت زیادی ندارد. اما از آن جایی که در سه ماهه اول بارداری بدن تان میزان بیشتری هورمون بارداری تولید کرده، احتمال دارد که هنوز هم حالت تهوع صحبگاهی داشته باشید. به زودی این نشانه ناپدید خواهد شد.

اگر هر گونه نشانه شدید یا نگران کننده ای مشاهده کردید، حتما به پزشکتان اطلاع دهید.

هفته پانزدهم بارداری چه احساسی دارم؟

اگر این هفته فعالیت بدنی داشته باشید و خوراکی های سالم و مقوی بخورید، خلق و خوی تان بهتر می شود، انرژی تان بالا می رود و وزن تان به طور سالم زیاد می شود.

این هفته می توانید تمام کارهایی را که دوست دارید، برای کودک تان انجام دهید را برنامه ریزی کنید؛ خرید لباس های بارداری، برنامه ریزی برای شیر دهی و ….

تغییرات شکم در هفته پانزدهم بارداری

تغییرات شکم در هفته دوازدهم بارداری

این هفته تغییرات زیادی در داخل شکم تان ایجاد می شود. در طول سه ماهه اول بارداری، رحم کاملا در حفره لگنی قرار می گیرد؛ اما در سه ماهه دوم سایز رحم بزرگ شده تا جنین در حال رشد را در خود جای دهید و چیزی نمانده که او از حفره لگنی خارج شود و در بالای شکم قرار بگیرد.

بدن تمام مادرها با هم متفاوت است و مسلما میزان رشد رحم هم نیز تفاوت دارد. از این رو کاملا طبیعی است که در هفته پانزدهم بارداری اصلا شکم تان جلو نیامده باشد یا بالعکس، بارداری تان کاملا مشخص باشد. به طور مثال، خانمی که بارداری اولش است، کمی بیشتر زمان می برد تا شکمش جلو بیاید. اما برای بارداری های دوم و بیشتر، رحم از قبل بزرگ شده است؛ بنابراین ممکن است که در بارداری های بعدی کمی زودتر شکم تان جلو بیاید.

اگر هفته پانزدهم بارداری تان است و دو قلو باردارید، احتمالا تا این هفته مشخص شده که باردار هستید.

این هفته نباید چیپس ذرت بخورید. توصیه پزشکان، اضافه کردن حدود 450 گرم تا 900 گرم در هر هفته است؛ پس باید هر روز 300 کالری بیشتر، وارد بدن تان کنید و سعی کنید که مواد غذایی سالم و مقوی مصرف کنید. در صورتی که متوجه شدید وزن تان به طور ناگهانی یا خیلی زیاد شد، سریعا پزشک را در جریان بگذارید؛ زیرا این شرایط ممکن است نشانه یک بیماری جدی پزشکی به نام پره اکلامپسی باشد.

اندازه جنین در هفته پانزدهم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته پانزدهم بارداری

در هفته پانزدهم بارداری اندازه جنین برابر با یک عدد پرتقال نافی، وزنش حدود 70 گرم بود و طولش 10 سانتی متر است. از آن جایی که دیگر این هفته اندازه پاهایش بیشتر از بازوهای او شده، اندام های بدن طبیعی تر می شوند.

حتما بخوانید: خواص آب نارگیل در بارداری؛ فواید و تاثیر نارگیل در زیبایی جنین

هفته 15 حاملگی برابر با ماه چندم است؟

هفته پانزدهم بارداری برابر با ماه سوم است. البته باید به این نکته توجه کنید که بارداری 40 هفته زمان می برد؛  یعنی از  نه ماه بیشتر می شود؛ دقیقا به همین خاطر است که پزشکان تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها حساب می کنند و نه تعداد ماه ها.

آیا می توانم در هفته 15 بارداری جنین را احساس کنم ؟

نوعی فشار در شکم تان احساس می کنید؟ این دقیقا اولین نشانه ای است که متوجه حضور فرزندتان می شوید. خانم هایی که برای بار اول باردار می شوند، احتمالا این مورد را کمی دیرتر، بین هفته های 16 تا 22 بارداری احساس می کنند اما دیگر مادرها ( آن هایی که سابقه بارداری دارند) امکان دارد که از هفته 13ام این فشار را احساس کنند. حتی اگر در هفته پانزدهم هنوز بچه را احساس نکرده اید، تکان خوردن های او را در سری بعد که آزمایش فراصوت انجام دادید، می بینید.

تست فراصوت {سونوگرافی} در ای هفته

احتمالا این هفته هنوز نمی توانید حرکت های بچه را احساس کنید؛ اما با انجام آزمایش فراصوت در این هفته، به خوبی می توانید ببینید که جنین تکان می خورد و حالا دیگر می تواند تمام مفاصل و اعضای بدن خود را تکان دهد. حتی این هفته بچه سکسکه هم می کند.

اگر تصمیم گرفتید که آزمایش غربالگری چندگانه {MMS یا آزمایش غربالگری سه گانه یا چهار گانه} انجام دهید، باید بین هفته های 15 تا 20 بارداری برای آزمایش خون مراجعه کنید. در این نوع آزمایش، میزان پروتئین ها و هورمون هایی که باید در خون مادر وجود داشته باشد، اندازه گیری می شود. در این تست خطر ابتلا جنین به نارسایی های لوله عصبی و ناهنجاری های کوروموزومی را می توان بررسی کرد.

یکی دیگر از تست هایی که می توان انجام داد، آزمایش آمینوستنز است که بین هفته های 15 تا 20 بارداری انجام می شود. با کمک این تست، پزشک می تواند اختلالات لوله عصبی، ناهنجاری های کوروموزمی و اختلالات ژنتیکی دیگر را تشخیص دهد.

در کل انجام این آزمایش بی خطر است؛ اما ممکن است مشکلاتی به وجود آورد؛ بنابراین، قبل از انجام این آزمایش حتما با پزشکتان مشورت کنید. در صورتی پزشک توصیه می کند این تست را انجام دهید که جواب تست سه گانه یا چهارگانه تان، عادی نبوده باشد یا این که خطر ناهنجاری های ژنتیکی جنین را تهدید کنند.

پزشک برای انجام آمینوستنز، از تست فراصوت استفاده می کند و یک سوزن را وارد کیسه آمنیوتیک کرده تا داخل شکم در هفته پانزدهم بارداری را ببینید و یک نمونه از مایع داخل این کیسه را جمع آوری کند. تمام این تست ها استرس زا هستند، پس خوب از خودتان مراقبت کنید!

آیا در هفته 15 حاملگی می توان جنسیت جنین را تشخیص داد؟

این هفته هنوز کمی زود است که با انجام آزمایش سونوگرافی بتوان دختر یا پسر بودن جنین را تشخیص داد {بین هفته های 18 تا 20 بارداری جواب دقیق تر خواهد بود}. اما در صورتی که تصمیم دارید تست آمنیوسنتز را انجام دهید، در جواب آزمایش، جنسیت نوزاد مشخص می شود.

نکته های هفته 15 بارداری

وقت دندان پزشکی بگیرید

اگر از لثه های تان خون می آید یا اگر به خاطر کم و زیاد شدن میزان هورمون ها، احساس می کنید که دندان تان لق شده، همین هفته یک وقت دندان پزشکی تنظیم کنید؛ چون این سه ماه بارداری، وقت خوبی برای رفتن به دندان پزشکی است.

هر وقت که می توانید استراحت کنید

بی شک، این هفته سطح انرژی تان زیاد شده؛ اما بیش از حد به خود فشار نیاورید. با بالا بردن پاها از سطح بدن یا چرت زدن با مشکلاتی مثل: سر درد، که این هفته کاملا طبیعی است، و همین طور کمر درد مقابله کنید و به ماهیچه ها و مفاصل خود استراحت دهید.

روی پهلو بخوابید

در هفته پانزدهم بارداری بچه به اندازه ای بزرگ شده است که وقتی روی کمر می خوابید، به مجراهای رگ داخلی فشار وارد کند. برای این که مشکلی در جریان خون تان به وجود نیاید، بهتر است که روی پهلوی دیگر تان بخوابید (توصیه می کنیم که روی پهلو سمت چپ بخوابید تا خون بهتر جریان یابد).  توصیه می کنیم که از بالش های بارداری استفاده کنید؛ با کمک این بالش ها می توانید بهترین حالت برای خوابیدن تان را مشخص کنید.

در کلاس های زایمان ثبت نام کنید

کارهای زیادی است که تا پیش از به دنیا آمدن نوزاد باید انجام دهید و سه ماهه دوم بارداری خود را با این کارها سپری کنید. به دنبال ثبت نام در کلاس های بارداری باشید و در کلاس هایی ثبت نام کنید که بتوانید تمام وقت تان را بر روی زایمان و به دنیا آوردن کودک بگذارید.

چک لیست هفته پانزدهم بارداری

مواردی که در هفته پانزدهم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • زمان انجام تصویری برداری غربالگری چند گانه را تنظیم کنید.
  • زمان انجام آزمایش آمنیوسنتز را تنظیم کنید.
  • مراقب خود باشید.

https://www.thebump.com/pregnancy-week-by-week/15-weeks-pregnant