چیزی به روز به دنیا آوردن نوزادتان باقی نمانده، ممکن است این فکر کمی باعث ترس تان شود؛ اما در عین حال هیجان آور نیز است. با مراجعه به بیمارستان مورد نظرتان، از همین الان کارهای اداری برای زایمان و به دنیا آوردن کودک را انجام دهید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعات لازم مربوط به هفته بیست و پنجم بارداری اشاره می کنیم.

علائم هفته بیست و پنجم بارداری

علائم هفته بیست و پنجم بارداری

این هفته هم هنوز مانند هفته قبل پر انرژی هستید؛ اما روز به روز احساس می کنید که وزن تان بیشتر می شود. علائم و نشانه هایی که در هفته بیست و پنجم بارداری با آن مواجه می شوید که شامل موارد زیر می شود:

به سختی خوابیدن: احتمالا این هفته فکر زایمان و به دنیا آوردن نوزاد مضطرب تان می کند یا این که به خاطر هورمون ها برنامه خوابی تان به هم می ریزد؛ یا حتی شکم بزرگ تان مانع راحت خوابیدن می شود. چندین راهکار متفاوت برای خوابیدن را امتحان کنید. یکی از راهکارهای موجود، نوشیدن آب در صبح اول وقت است و هر چه که به زمان خواب در شب ها نزدیک می شوید، باید کمتر آب بخورید تا شب بین خواب مجبور به دستشویی بروید.

تکرر ادرار: از آن جایی ک این مدت جنین به مثانه تان فشار می آورد، مسلما دفعات دفع ادرارتان هم بیشتر می شود.

یبوست: چندین راهکار برای در امان ماندن از یبوست وجود دارد: ورزش کردن (حتی می توانید یک پیاده روی ساده انجام دهید)، نوشیدن آب فراوان و مصرف غذاهای غنی از فیبر.

حتما بخوانید: درمان یبوست در بارداری با تعذیه و انجام چند روش ساده

هموروئید: ابتلا به هموروئید در سه ماهه دوم بارداری امری کاملا شایع است؛ چرا که نوزاد در حال وارد کردن فشار زیادی به مجرای گوارشی است. علاوه بر این،  یبوست نیز مشکل ایجاد می کند. اگر بتوانید مسئله یبوست را برطرف کنید و تحت کنترل تان درآورید، دیگر لازم نیست که در دستشویی به خودتان فشار آورید. در نهایت این کارتان مانع از التهاب و ناراحتی های بعدی می شود.

باد معده و نفخ کردن در دوران بارداری: هورمون ها فرایند گوارش غذا را کند می کنند و از این رو باعث ایجاد باد معده می شوند.

حتما بخوانید: درمان سریع نفخ شکم در بارداری با 7 روش خانگی

سوزش معده: باید سوزش معده را هم به لیست مشکلات مربوط به شکم اضافه کنید. از آن جایی که در این دوران جنین به مجرای گوارشی فشار وارد می کند، اسید معده به سمت مری حرکت می کند و باعث بروز و احساس سوزش می شود. مصرف بیشتر داروهای ضد اسید در دوران بارداری خطری ندارد؛ اما از قبل با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، وجود مقادیر زیاد کلسیم موجود در این داروها نوعی امتیاز است. از طرفی، به این نکته توجه کنید که غذاهای چرب و ادویه دار، خصوصا قبل از خواب، به بروز سوزش معده کمک می کند.

انقباضات برکستون هیکس: معمولا حدود هفته های بیست و هشتم بارداری با این انقباضات، یعنی «انقباضات تمرینی»، مواجه می شوید اما بعضی از مادرها حتی خیلی زودتر با این نشانه ها مواجه می شوند. در صورتی که با این نشانه ها مواجه شدید، متوجه می شوید که رحم تان حسابی سخت و تنگ شده است و دوباره به حالت قبل برمی گردد. خوشبختانه، این انقباضات فقط گاهی اوقات ظاهر می شوند و بعد از چند لحظه با تغییر دادن حالت تان دوباره ناپدید می شوند. تفاوت این نوع انقباضات با انقباضات طبیعی این است که انقباضات طبیعی معمولا بیشتر ظاهر می شوند و رفته رفته قوی تر می شوند. اگر به نظرتان آمد که انقباضات که احساس می کنید، طبیعی هستند و اصلا به انقباضات تمرینی برای روز زایمان ارتباطی ندارند، حتما این موضوع را با پزشک تان در میان بگذارید. خطر زایمان زودتر از موعد بعضی از خانم ها، از جمله خانم هایی که دو قلو باردار هستند و هفته بیست و پنجم بارداری شان است را تهدید می کند. گاهی اوقات با اقدامات زود هنگام می توان از وقوع زایمان زود تر از موعد جلوگیری کرد.

در هفته بیست و پنجم بارداری باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

در این هفته باید منتظر خارش های شدید و سفت شدن شکم تان باشید. در حالی که شکم تان برای همه جذاب و دوست داشتنی است، برای خودتان چندان جذاب نیست و اصلا در مورد وضع ظاهری تان حس خوبی ندارید. باید در این دوره به خیلی چیزها عادت کنید؛ پس اصلا از شکل شکم تان انتظار   حس خوب و مثبتی نداشته باشید.

تغییرات شکم در هفته 25 حاملگی

تا این هفته احتمالا بین 7 تا 8 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده است و در صورتی که هفته بیست و پنجم بارداری تان است و دو قلو باردارید، تا الان بین 11 تا 18 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده است.

این هفته مسئله اضافه وزن برای تان مضطرب کننده شده است؛ برای همین است که می گوییم باید آرام آرام و پیوسته به وزن تان اضافه کنید.

حتما بخوانید: علت تاخیر در رشد جنین و راه های درمان آن

بعضی از خانم ها در سه ماهه دوم بارداری به سرعت وزن شان زیاد می شود. بخشی از این اضافه وزن مقدار آبی است که از نیمه های بارداری اضافه می شود. اگر بخواهیم به طور واقع بینانه به این قضیه نگاه کنیم، متوجه می شویم که نمی توان دقیقا طبق اعداد و ارقام به وزن تان اضافه کنید و گاهی اوقات کمتر یا بیشتر از میزان گفته شده، وزن تان تغییر می کند. تنها چیزی که پزشک از شما می خواهد این است که تا جای ممکن وزن تان به طور سالم بیشتر شود. علاوه بر این، به دلیل این که تا الان حسابی وزن تان بالا رفته، سه ماهه دوم بارداری برای تان ناخوشایند نخواهد بود.

بنابراین، لازم نیست که چند گرم وزن اضافه تان را بسوزانید و تنها آنچه اهمیت دارد این است که غذاهای سالم بخورید و ورزش کنید.

به جای این که بیش از اندازه به مسئله وزن تان اهمیت دهید، بهتر است بر روی وقایعی که در داخل شکم تان اتفاق می افتد، تمرکز کنید. در این هفته، حرکات جنین بیشتر مشخص است و احتمالا چندین الگو حرکتی را متوجه می شوید. وقتی که جنین لگد می زند؛ یعنی بیدار است و وقتی که کاری انجام نمی دهد، یعنی خوابیده است. حرکات عادی جنین نشان دهنده سلامتی و فعال بودن اوست. در این جور مواقع مقداری آب خیلی سرد بخورید، یک موزیک گوش کنید یا از همسرتان بخواهید تا چراغ قوه را روشن کند تا بچه هم عکس العمل نشان دهد.

اندازه جنین در هفته بیست و پنجم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته بیست و پنجم بارداری

در هفته بیست و پنجم بارداری اندازه جنین برابر با یک عدد گل کلم است، قدش حدود 34 سانتی متر و وزنش تقریبا 680 گرم است. از این هفته کم کم سایز بچه ملموس تر می شود.

هفته بیست و پنجم بارداری برابر با ماه چندم است؟

در حالی که بیشتر پزشک ها تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها، و نه تعداد ماه ها، محاسبه می کنند، باید بگوییم که الان ماه ششم تان است.

آیا هفته 25 بارداری آخرین هفته از سه ماهه دوم است؟

هنوز نه! اما کم کم به آخر سه ماهه دوم نزدیک می شوید. سه ماهه سوم بارداری از هفته بیست و هشتم شروع می شود یعنی وقتی که ماه هفتم بارداری تان است. پس هفته بیست و پنجم بارداری جزو سه ماهه دوم بارداری به حساب می آید. تا می توانید از این سه ماهه نهایت استفاده را ببرید؛ چرا که از سه ماهه سوم دوباره خستگی و ناراحتی ناشی از بزرگ شدن شکم آزارتان خواهد داد.

آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته 25 حاملگی

این هفته جنین از وضعیت توازن و تعادل خود لذت می برد و جهت های بالا و پایین را یاد می گیرد و چربی ها و موهایش بیشتر شده است.

احتمالا نیازی نیست که این هفته تست سونوگرافی انجام دهید؛ مگر این که پزشک توصیه کند. اگر تا این هفته به پزشک مراجعه نکردید، این ماه باید یک وقت ملاقات بگیرید. از هفته بیست و هشتم به بعد باید هر دو هفته یک بار با پزشکتان ملاقات کنید.

حتما بخوانید: آیا آب لیمو، شربت و چای لیمو برای زنان باردار مفید است؟

اگر قرار ملاقات تان را فراموش کردید، بین هفته های بیست و چهارم تا بیست و هشتم بارداری باید برای انجام تست تصویر برداری چالش گلوکز برنامه ریزی کنید و به پزشک تان مراجعه کنید.

برای انجام این تست، از چند ساعت قبل نباید چیزی بخورید و فقط یک محلول شیرین به شما داده می شود. برای تشخیص نحوه فرآوری قند در بدن، با خوردن این محلول خون تان خشک خواهد شد. با کمک این آزمایش می توان دیابت بارداری را تشخیص داد و در صورتی که دیابت بارداری تایید شد، بایستی چندین آزمایش دیگر هم انجام دهید.

ظاهر جنین در هفته بیست و پنجم بارداری چگونه است؟

موهای سر بچه در این هفته بیشتر می شوند، با صدای بلند به طور ناگهانی حرکت می کنند. او با تکان خوردن یا سکسکه کردن جواب تان را می دهد و از این هفته چشم هایش را باز می کند.

نکته های مربوط به هفته بیست و پنجم بارداری

افزایش ضربان قلب

افزایش ضربان قلب در دوران بارداری کاملا عادی است؛ چرا که قلب 50 درصد بیشتر خون با سرعت بیشتر از طبیعی پمپاژ می کند. مواقعی که ضربان قلب تان بالا می رود را تشخیص دهید و به پزشک تان بگویید. این مسئله نگران کننده ای نیست؛ اما بهتر است که هر وقت با نشانه یا علامت جدیدی مواجه شدید، به پزشکتان اطلاع دهید.

مرطوب کردن پوست در هنگام خارش

این هفته احتمالا شکم و سینه های تان سفت می شود و شروع به خارش می کند؛ از یک مرطوب کننده مناسب مخصوص شکم برای تسکین خارش استفاده کنید.

فراموش نکنید که نوشیدن مقدار فراوان آب، پرهیز از حمام آب گرم و استفاده نکردن از صابون های نامناسب، همگی مانع از خارش پوست می شوند.

مراقب چشم هایتان باشید

باید به دقت تغییرات در بینایی یا سلامت چشم هایتان را زیر نظر داشته باشید. بارداری ممکن است به طور موقت روی چشم ها اثر بگذارد و باعث خشکی چشم یا مات شدن دید شود.

علاوه بر این، تغییرات بینایی می تواند نشانه ابتلا به بیماری هایی مانند: پره اکلامپسی و دیابت های بارداری نیز باشد، پس فراموش نکنید که هر گونه تغییری را باید به پزشک اطلاع دهید.

خوراکی های سالم بخورید

مصرف خوراکی های سالم به حفظ انرژی و تامین سلامت بدن و جنین تان کمک زیادی می کند. علاوه بر این، توجه به رژیم غذایی مانع از بروز نشانه های ناخوشایندی مثل یبوست می شود. وعده های غذایی تان را زیر نظر بگیرید و غذاهای سالم و تازه مصرف کنید.

چک لیست هفته 25 بارداری

مواردی که در هفته بیست و پنجم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • اگر امکان دارد برای رفتن به مسافرت برنامه ریزی کنید.
  • از الان برای ثبت نام در مطب پزشک اطفال اقدام کنید.