حالا که وارد هفته بیست و یکم بارداری شده اید، فشار بیشتری احساس می کنید و حتما نام نوزادتان را هم انتخاب کرده اید. در این هفته، تمام کاری که باید انجام دهید انتخاب نام برای نوزاد نیست، بلکه باید خانه تان را هم آماده کنید؛ اما اجازه ندهید این مورد خیلی تحت فشار قرارتان دهد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته بیست و یکم بارداری نیاز دارید اشاره کرده ایم.

علائم هفته بیست و یکم بارداری

علائم هفته بیست و یکم بارداری

علائم معمولی که در هفته بیست و یکم بارداری با آن ها روبرو می شوید، بیشتر مروری بر نشانه های سه ماهه دوم بارداری است.

در قسمت زیر به علائم و نشانه های هفته بیست و یکم بارداری اشاره کرده ایم:

سوزش معده یا سوء هاضمه: در این هفته از خوردن غذاهای ادویه دار و چرب و به طور کلی خوراکی های که به بروز این دو عارضه دامن می زنند، خودداری کنید تا بتوانید این شرایط را تحت کنترل خود درآورید. در صورتی که نمی دانید چه نوع خوراکی باعث ناراحتی تان می شود، توصیه می کنیم که یک فهرست کامل از تمام خوراکی های مصرفی خود تهیه کنید. با این کار راحت تر می توانید منبع ناراحتی های سوزش معده را شناسایی کنید.

حتما بخوانید: درمان ترش کردن معده در بارداری با طب سنتی

انقباضات براکستون هیکس: از آن جایی که رحم در حال آماده سازی خود برای زایمان است، گاهی اوقات احساس گرفتگی می کنید. تا زمانی می گوییم که انقباضات براکستون هیکس طبیعی هستند که با تغییر وضعیت تان از بین بروند. اگر درد یا انقباضاتی را تحمل می کنید که برطرف نمی شوند، حتما باید با پزشک تان مشورت کنید.

تراوش شیر از پستان ها: در انتهای سه ماهه دوم بارداری، مجراهای شیر به طور کامل رشد می کنند؛ خصوصا در موارد زایمان زودتر از موعد، بنابراین، احتمال دارد که متوجه تراوش شیر از پستان هایتان شوید.

خارش و خشک شدن پوست: در این هفته شکم تان می خارد، خشک تر می شود و در طول روز بیشتر اذیت می شوید. توصیه می کنیم برای برطرف کردن این خارش و خشکی، از روغن بدن بی خطر برای بارداری یا لوسیون استفاده کنید تا پوست تان را مرطوب نگه دارد و خارش را نیز کم کند. علاوه بر این، در صورتی که دسته جوش های ریز روی پوست تان ظاهر شده، سریعا این مسئله را به پزشک خود اطلاع دهید؛ ممکن است که این نشانه یکی از علائم نوعی بیماری آزار دهنده در دوران بارداری با نام PUPPP یا کهیر بارداری باشد.

علائم کش آمدگی پوست: به دلیل این که بچه دائم در حال رشد است، پوست تان نازک تر می شود و به بروز پارگی های کوچک در زیر سطح پوست منجر می شود. بروز این نشانه ها در خانم هایی شایع است که سابقه خانوادگی دارند یا این که به طور ناگهانی وزن شان زیاد شده است. علاوه بر این، مشاهده این نشانه ها در خانم هایی که هفته بیست و یک بارداری شان است نیز شایع است. در حقیقت هیچ راهی برای خلاصی از علائم وجود ندارد؛ اما بعد از به دنیا آمدن نوزاد، کم کم ناپدید خواهند شد.

در هفته بیست و یکم بارداری، در چه صورت باید نگران انقباضات برکستون هیکس باشم؟

در کل، اصلا دلیلی برای نگرانی درباره انقباضات برکستون هیکس وجود ندارد؛ فقط در صورتی باید نگران شوید که این انقباضات بعد از چند دقیقه متوقف نشوند و شدیر تر بشوند یا دفعات بروزشان به هم نزدیک تر شود یا این که ترشح مواد مایع یا خونریزی از واژن را مشاهده کنید. در این موارد، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

به طور کلی، انقباضات برکستون هیکس در حال آماده سازی رحم برای انقباضات سخت در زمان زایمان هستند. این نوع انقباضات در هفته بیست و یکم بارداری کاملا شایع هستند؛ اما معمولا فقط به صورت دوره ای رخ می دهند.

به ندرت پیش می آید که این انقباضات بیشتر از دو دقیقه ادامه داشته باشند و اغلب موقع داشتن رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم، پر شدن ظرفیت مثانه، از دست رفتن آب بدن یا گد زدن بچه، احساس می شوند.

تغییرات شکم در هفته بیست و یکم بارداری

حالا که وارد هفته 21 حاملگی تان شده اید، احتمالا حدود 6 تا 6.5 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده است. اگر دوقلو باردار باشید، تا الان حدود 9.5 کیلوگرم وزن اضافه کرده اید.

حتما بخوانید: رحم تحریک پذیر و انقباضات آن چه علتی دارد و درمان چیست؟

ممکن است که از اضافه وزن خود خجالت بکشید یا معذب شوید. همواره به یاد داشته باشید که شما موظف به اضافه کردن این میزان وزن هستید؛ پس هر کاری که از دست تان برمی آید انجام دهید. بالا رفتن وزن هم برای شما و هم برای نوزادتان خوب است.

در حقیقت، تمام وزنی که اضافه می کنید فقط برای بچه نیست، بلکه یک هدف بسیار مهم است که باید به آن برسید.

تفکر منطقی درباره این قضیه این است که 13.5 کیلوگرمی که در کل دوران بارداری اضافه می کنید، فقط چربی نیست. قسمت هایی که باعث بالا رفتن وزن تان می شود، عبارت اند از:

  • یک جنین با اندازه متوسط و کامل: 3 کیلو و 400 گرم
  • جفت: 680 گرم
  • رحم: 907 گرم
  • مایع آمونیک: 907 گرم
  • مکان ذخیره سازی چربی، پروتئین و دیگر مواد مغذی مادر (ضروری برای شیر دهی به نوزاد): 3 کیلو و 180 گرم
  • بافت پستان  (مسلمابرای شیردهی): 907 گرم
  • زیاد شدن حجم مایعات: 1 کیلو و 800 گرم
  • زیاد شدن حجم خون: 1 کیلو و 800 گرم.

همان طور که مشاهده کردید، تمام این موارد به سختی کار می کنند تا جنین سالم و سلامت بماند و در عین حال، مواد خوب و سالم را ذخیره سازی می کنند تا بعد از زایمان نیز نوزاد تغذیه شود. هر وقت که از ظاهر جدید خود نگران شدید، به کارهای جالبی که او انجام می دهد فکر کنید.

اندازه جنین در هفته بیستم و یکم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته بیستم و یکم بارداری

در این هفته اندازه جنین برابر با یک دسته سبزی کاسنی فرنگی شده، حدود 27 سانتی متر قد و حدود 360 گرم وزن دارد. در این هفته جنین به اندازه ای بزرگ شده است که شما می توانید به راحتی و حتی بیشتر از قبل حرکات او را متوجه شوید.

به یاد داشته باشید که اندازه جنین در این هفته از نوک سر یا پایین ترین قسمت اندازه گیری می شود؛ نه از فرق سر تا باسن. پس در این هفته می توانید اندازه دقیق و کامل نوزادتان را متوجه شوید.

هفته 21 حاملگی برابر با ماه چندم است؟

هفته 21 بارداری برابر با ماه پنجم است؛ اما باید به این نکته توجه کنید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند و نه تعداد ماه ها.

بنابراین، از آن جایی که بارداری 40 هفته است، تا این هفته بیش از نیمی از مسیر بارداری تان را طی کرده اید.

هفته 21 بارداری ام است و دو قلو باردارم؛ باید منتظر چه چیزهایی باشم؟

اگر هفته بیست و یکم حاملگی تان است و دو قلو باردارید، شکم تان سفت شده، پوست تان می خارد و خشک شده است و در حال حاضر علائم ناشی از کش آمدن پوست را هم مشاهده کرده اید. برای تسکین خارش پوست شکم، از لوسین استفاده کنید.

این هفته با مشکل سوزش معده هم مواجه هستید، پس حتما به خوراکی هایی که می خورید دقت کنید تا از بدتر شدن این مشکل جلوگیری کنید. تعداد وعده های غذایی اصلی خود را بیشتر کرده و در هر وعده، غذای کمتری بخورید. اگر به این مسائل توجه کردید، اما تاثیری نگذاشت، درباره تجویز دارو ضد اسید که برای دوران بارداری بی خطر باشد، با پزشکتان مشورت کنید.

آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته 21 حاملگی

از آن جایی که سیستم گوارش نوزاد در حال آماده سازی برای ورود به دنیا بیرون است، اقدام به ساخت meconium می کند؛ meconium نوعی ماده سیاه رنگ و قیر اندود است که در اولین پوشک نوزاد آن را مشاهده خواهید کرد.

مطمئا از الان به داشتن نوه فکر نمی کنید اما سیستم تولید مثل از الان در حال رشد در داخل بدن جنین است. اگر نوزادتان دختر باشد، از الان تمام تخمک هایی که در تمام طول عمر خواهد داشت را در داخل تخمدانش دارد؛ حدود شش میلیون تخمک. از طرف دیگر، اگر نوزادتان پسر باشد، بیضه هایش هنوز در داخل شکم قرار گرفته اند اما در چند هفته آینده و به محض این که روند رشد کیسه بیضه تمام شود، بیرون خواهند آمد.

حتما بخوانید: فواید و خطرات خوردن تخم مرغ در بارداری چیست؟

اگر این هفته برای انجام دادن سونوگرافی مراجعه کنید، می توانید به طور کلی جنین بیست و یک هفته ای تان را ببینید. این هفته می توانید جزییات جالب دیگری مثل: نیم کره های مغز و دریچه های قلب را هم مشاهده کنید.

درست است که فهمیدن جنسیت نوزاد بسیار شگفت آور است اما بعضی از والدین ها صبر می کنند تا نوزادشان به دنیا آمده و سپس جنسیتش را متوجه می شوند. یا این که می توانید از تکنسین سونوگرافی درخواست کنید تا جنسیت را روی یک ورقه کاغذ نوشته و داخل نامه بگذارد و به شما بدهد و شما این نامه را در خانه نگهداری کنید. پس از آن، می توانید یک میهمانی تدارک ببینید و همراه با خانواده و دوستان تان این نامه را باز کنید و جنسیت بچه را متوجه شوید.

تصاویر بچه در هفته بیست و یکم بارداری بسیار دوست داشتنی است. از این تصویر چندین کپی برای خود بگیرید؛ زیرا اگر بارداری بی مشکلی را سپری کنید، این جلسه آخرین باری است که برای سونوگرافی به پزشک مراجعه می کنید.

در هفته بیست و یکم بارداری جنین در داخل شکم مشغول چه کاری است؟

در هفته بیست و یکم بارداری می توان حرکات جنین را متوجه شد و عکس العمل ها نیز در بدن او تکمیل شده اند. اگر به آرامی کف دست تان را روی شکم قرار دهید، احساس می کنید که کمی به عقب برمی گردد. جنین در این هفته در حال تمرین حرکات هماهنگ است و از فضایی که در داخل رحم دارد، نهایت لذت را می برد که این به آن معناست که باید هر روز بین 12 تا 14 ساعت بخوابد.

علاوه بر این، جنین تمرین می کند تا مایع آمونیاک را قورت دهد (اصلا نگران نباشید، این کار فقط تمرین است؛ زیرا جنین هنوز تمام موادی که نیاز دارد را از طریق جفت دریافت می کند)، جوانه های چشایی و همین طور سر و مو نیز در حال رشد هستند.

نکته های مخصوص هفته بیست و یکم بارداری

آب کافی بنوشید

نوشیدن آب به کم کردن علائم و نشانه های هفته بیست و یکم بارداری کمک می کند. شاید این گفته به نظرتان دور از ذهن بیاید، اما نوشیدن آب کافی باعث می شود که آب همواره در بدن وجود داشته باشد و از این رو، به آرام کردن انقباضات برکستون هیکس کمک می کند. نوشیدن آب بهترین راهکار برای خلاص شدن از شر عفونت های مجرای ادرای است.

تحرک داشته باشید

این هفته شاید ورزش کردن برای تان کاری سخت و طاقت فرسا باشد، اما در حقیقت، تحرک داشتن به بهبود التهاب و گردش خون کمک می کند. توصیه می کنیم که یوگا مخصوص پیش از تولد نوزاد را انجام دهید، و اگر این روزها وزن سنگینی احساس می کنید، پیاده روی یا شنا انجام دهید.

در کلاس های مخصوص نوزادی ثبت نام کنید

اگر علاقمند به شرکت در دوره های مراقبت از نوزاد، کلاس های شیر دهی یا مراقبت از جنین هستید، باید بگوییم که این هفته زمان مناسبی برای نام نویسی در این کلاس هاست (البته اگر تا به امروز ثبت نام نکرده اید). معمولا ظرفیت این کلاس ها خیلی زود تکمیل می شود، پس قبل از آخرین ماه از بارداری تان، برای حضور در این کلاس ها برنامه ریزی کنید.

چک لیست هفته بیست و یکم بارداری

نکته هایی که در هفته بیست و یکم بارداری باید به آن ها توحه داشته باشید:

  • برای انجام تست گلوکز برنامه ریزی کنید.
  • فهرستی از اسامی که برای نوزادتان انتخاب کرده بودید را بررسی کرده و تعدادی را حذف کنید.
  • با همسرتان وقت بگذرانید.

حتما بخوانید: خوردن عسل در بارداری چه فواید و عوارضی بهمراه دارد؟