حالا که وارد هفته بیست و دوم بارداری شده اید، جنین به سرعت در حال تسخیر محیط داخل شکم تان است. دقیقا به همین خاطر است که نفس تان می گیرد و احتمالا کمر درد امان تان را بریده است.

مادامی که روند رشد نوزاد ادامه دارد، شکم تان هم بزرگ می شود؛ بنابراین علائم ناشی از کش آمدن پوست هم در شما ظاهر خواهند شد و حتی ناف تان هم بیرون می آید. درست است که از این نشانه ها خوشایند نیستند، اما بی شک دلتان می خواهد تعدادی عکس حرفه ای از شکم باردار خود بگیرید. این هفته زمان خوبی برای شروع برنامه ریزی برای دوران مادر شدن تان است.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته بیست و دوم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم و نشانه های هفته بیست و دوم بارداری

نشانه های هفته بیست و دوم بارداری حاکی از این هستند که جنین (یا اگر هفته بیست و دوم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید) در حال تسخیر فضای بیشتر در داخل شکم تان است. این علائم و نشانه ها شامل موارد زیر می شود:

علائم ناشی از کش آمدن پوست: تنها در قسمت شکم است که با این نشانه های زخم بر روی پوست خود مواجه می شوید. این اتفاق زمانی می افتد که پوست به سرعت کش بیاید یا این که در سطح زیرین پوست دچار پارگی شود. موردی که اصلا خوشایند نیست، ناپدید شدن کامل این علائم است اما بعد مثبت دیگر این شرایط این است که رنگ این علائم بعد از زایمان کمرنگ خواهد شد و از این رو، خیلی جلب توجه نخواهد کرد.

بیرون زدن ناف: در این روزها ناف تان بیرون خواهد زد که این نشانه یکی دیگر از عوارض ناشی از بزرگ شدن شکم تان است. مسلما حس عجیبی دارد، اما بی شک بعد از زایمان ناف تان دوباره به داخل خواهد برگشت.

افزایش میل جنسی: در حدود هفته بیست و دوم بارداری، میل جنسی و شهوت در بعضی از خانم ها زیاد می شود که علت آن هم بالا و پایین رفتن سطح هورمون ها در این مدت است.

حتما بخوانید: رابطه جنسی در بارداری ؛ آیا نزدیکی در بارداری بی خطر است؟

زیاد شدن ترشحات واژن: این مسئله اصلا نگران کننده نیست و فقط به دلیل افزایش جریان خون در این قسمت از بدن رخ می ددهد. این مسئله مانع از بالا رفتن میل جنسی در مادرها می شود؛ اما بهتر است در هر صورت تمایل تان به داشتن رابطه جنسی زیاد باشد.

ورم کردن دست  یا پاها: در دوران بارداری میزان مواد مایع موجود در بدنتان زیاد می شود؛ پس بنابراین، ورم کردن دست و پاها کاملا مسئله ای طبیعی است و به محض این که نوزاد به دنیا بیاید، این مشکل نیز برطرف می شود. از طرف دیگر، در صورتی که این التهاب ها شدید باشند یا به طور ناگهانی ایجاد شوند، عادی نیست و ممکن است نشانه ابتلا به نوعی بیماری خطرناک در دوران بارداری با نام پری اکلامپسی باشد؛ بنابراین، در صورتی که بدن تان به طور ناگهانی دچار ورم شد یا این که ورم شدید بود، باید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید.

کمر درد: علت کمر درد در این دوران، فشاری است که بچه به مادر وارد می کند و ناشی از حمل وزن اضافه است. قرار دادن هیتینگ پد، ماساژ دادن یا استفاده از بالش های بادی، به تسکین کمر درد کمک می کند.

مشکلات موها: در این دوران، موهای سر بعضی از خانم ها ضخیم و درخشان می شود که تا وقتی که موهای سر درخشان شوند، هیچ مشکلی وجود ندارد. اما وقتی که موهای زائد ضخیم شوند، اصلا خوشایند نیست؛ پس باید به این مسئله توجه نکنید و هورمون ها را مسئول این عوارض بدانید.

حتما بخوانید: هنگام رنگ کردن مو در بارداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

اما در طرف مقابل، موهای یک سری از خانم ها نازک و کم پشت می شود. هر مشکلی که این روزها برای موهای تان پیش بیاید، باید هورمون ها را مسئول آن بدانید و بد نیست بدانید که بعد از زایمان، همه چیز طبق روال قبل برخواهد گشت. (معمولا، تعداد زیادی از خانم ها حجم زیادی از موهای خود را دوره وضع حمل یا بعد از توقف شیر دهی از دست می دهند؛ بنابراین، این تغییرات بعد از به دنیا آمدن نوزاد کاملا محتمل هستند).

تنگی نفس: همچنان جنین در حال رشد است و فضای ریه ها را احاطه می کند و نفس کشیدن را برای شما سخت خواهد کرد. فراموش نکنید که نباید زمان های طولانی ورزش کنید و وقتی که احساس تنگی نفس کردید، باید فورا به استراحت بپردازید.

در هفته بیست و دوم بارداری باید انتظار چه چیزهایی داشته باشیم؟

در هفته بیست و دوم بارداری، اندازه جنین تاثیر مستقیم بر روی احساس شما می گذارد. علاوه بر مشکلاتی مثل انقباض های برکستون هیکس، ورم کردن پاها، احساس تنگی نفس و دیگر علائمی که در این هفته با آن ها مواجه می شوید، شدیدا این روزها احساس سنگینی می کنید. هر وقت که از کوره در رفتید، سعی کنید به خودتان مسلط باشید و در مراقبت کردن از خودتان غفلت نکنید. بزرگ کردن یک انسان کار سختی است.

تغییرات شکم در هفته 22 بارداری

اندازه طبیعی شکم مادر باردار از قسمت استخوان لگن تا بالای رحم تقریبا بین 20 تا 24 سانتی متر است که به این مقدار “fundal height” گفته می شود. چنانچه هفته بیست و دوم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، اصلا این اندازه بررسی نمی شود؛ چرا که در مادرانی که دو قلو باردار هستند، هیچ معیاری برای اندازه گیری وجود ندارد.

حالا که وارد هفته بیست و دوم بارداری شدید، احتمالا دیگر می دانید که هر هفته چقدر باید به وزن تان اضافه کنید. پزشک به شما توصیه می کند که روند افزایش وزن تان آرام و پیوسته باشد؛ تقریبا هر هفته باید کمی بیشتر یا کمتر از 450 گرم به وزن تان اضافه شود که این میزان به بدن خودتان بستگی دارد.

برای رسیدن به این هدف، معمولا توصیه می کنند که هر روز در مقایسه با روز قبل باید 300 کالری بیشتر وارد بدنتان بکنید. هرگز نباید در شمارش میزان کالری دریافتی تان زیاده روی کنید یا وسواس به خرج دهید؛ بلکه باید این اعداد و ارقام را به عنوان یک راهنمای خوب در ذهن تان نگه دارید.

حتما بخوانید: علت پارگی رحم چیست و چه علائمی دارد؟

وقتی که می گوییم هر روز در مقایسه با روز قبل باید 300 گرم به کالری مصرفی تان اضافه کنید، منظور این نیست که باید دقیقا سه وعده غذایی اصلی به علاوه یک یا دو میان وعده مصرف کنید. بلکه منظورمان این است که در طول روز بایستی 5 یا 6 وعده غذایی اصلی را برنامه ریزی کنید. با انجام این کار راحت تر می توانید از یک رژیم غذایی سالم و مناسب پیروی کنید (معمولا بیشتر ما به میان وعده هایمان توجه نمی کنیم و غذاهای سالم تر را در وعده های غذایی اصلی مصرف می کنیم). علاوه بر این، بعد از خوردن مقدار کمتری غذا در هر وعده غذایی و به طور پیوسته در هفته بیست و دوم بارداری، احتمالا انرژی تان کم شود، اما به مشکلاتی مثل: سوزش معده، سوء هاضمه و دیگر مسائل کمتر دچار خواهد شد.

اندازه جنین در هفته بیست و دوم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته بیست و دوم بارداری

در هفته بیست و دوم اندازه جنین برابر با یک عدد نارگیل است. متوسط قد جنین در هفته بیست و دوم بارداری حدود 28 سانتی متر  است.(در هفته بیست و دوم بارداری سایز او از نوک سر تا پاشنه پا حساب می شود)و 430 گرم نیز وزن دارد.

هفته بیست و دوم بارداری برابر با ماه چندم است؟

تقریبا الان ماه پنجم بارداری تان است؛ البته معیار پزشکان برای شمارش تعداد روزهای بارداری، تعداد هفته ها است و نه تعداد ماه ها.

وقتی که روی شکم خود دست می کشم، بچه متوجه آن می شود؟

بله، بچه می تواند متوجه شود. در حال حاضر مغز و پایانه های عصبی او به اندازه کافی رشد کرده اند و او می تواند لمس کردن را احساس کند؛ که این به آن معناست که اگر در هفته بیست و دوم شکم تان را لمس کنید، جنین متوجه آن می شود؛ حتی ممکن است که جواب تان را هم بدهد.

انجام تست فراصوت {سونوگرافی} در هفته 22 حاملگی

از آن جایی که در این هفته لب ها و چشم های جنین بیشتر رشد کرده اند، شباهت جنین به فرزند انسان بیشتر شود. بچه طبق یک چرخه منظم می خوابد: روزانه حدود 12 تا 14 ساعت می خوابد و احتمالا زمان هایی که او لگد نمی زند، خوابیده است.

اگر تا به امروز آزمایش سونوگرافی که بایستی در میانه های دوره بارداری تان انجام دهید را انجام نداده اید، این هفته زمان انجام این کار است. با کمک آزمایش سونوگرافی که حدود هفته های هجدهم تا بیست و دوم بارداری انجام می شود، می توانید تمام اندام های حیاتی و دیگر قسمت های بدن جنین خود را ببینید. احتمالا همین روزها باید آزمایش ژنتیک هم بدهید.

ظاهر جنین در هفته بیست و دوم بارداری چگونه است؟

اگر در این هفته می توانستید داخل شکم تان را مشاهده کنید، می دیدید که اکنون مژه، پلک، لب ها و ناخن های انگشتان دست بچه شکل گرفته اند و حرکات او هماهنگ شده اند، و با کشیدن دست ها روی صورتش یا دست زدن به جفت، بر روی حس لامسه خود کار می کند. علاوه بر این، اکنون او می تواند نسبت به نور و صداهای خارج از شکم تان واکنش نشان دهد. بنابراین، توصیه می کنیم که با نور چراغ قوه یا با گذاشتن آهنگ، با نوزادتان بازی کنید.

نکته های مخصوص هفته 22 بارداری

“نه گفتن” را تمرین کنید

بعضی اوقات مردم با دیدن یک خانم باردار، ادب را فراموش می کنند و راجع به بدن تان نظر داده یا بدون اجازه گرفتن شکم تان را لمس می کنند. آمادگی لازم برای “نه گفتن” را داشته باشید.

از روزهایی که احساس خوبی دارید، نهایت استفاده را ببرید

از انرژی ای که سه ماهه دوم بارداری دارید، نهایت استفاده را ببرید. می توانید برای رفتن به سفر برنامه ریزی کرده یا اینکه در خانه برای انجام فعالیت های مورد علاقه تان برنامه ریزی کنید. اگر دوست دارید تا قبل از به دنیا آمدن نوزاد یک سفر بروید، باید بگوییم که الان دقیق زمان مناسبی است. در سه ماهه سوم بارداری دیگر انرژی الان تان را ندارید و احتمالا دوباره خسته و بی رمق خواهید شد؛ پس تا می توانید از انرژی الان تان حسابی استفاده کنید.

در موقع بروز انقباضات برکستون هیکس، نفس بکشید

اگر از جمله خانم هایی هستید که در این دوران با انقباضات برکستون هیکس مواجه می شوند، سعی کنید که در موقع بروز این انقباضات، نفس کشیدن را تمرین کنید؛ چرا که  در موقع زایمان نیز کمک تان خواهد کرد. حرکات ورزشی متنوعی با هدف تمرین نفس کشیدن،  از تمرین هوازی یوگا گرفته تا شیوه های سنتی زایمان، وجود دارد. تمرین مورد علاقه تان که تاثیر بهتری دارد را انتخاب کنید و آن را انجام دهید.

قبل از تولد نوزاد از مصرف خوراکی های سالم و مقوی غافل نشوید

خوردن غذاهای مقوی و سالم و مصرف ویتامین های پیش از تولد نه تنها به رشد سالم و قدرتمند جنین کمک می کند، بلکه توجه به این مسائل، از سلامت بدن خودتان هم پشتیبانی می کند؛ چرا که بدن این روزها به سختی در حال کار کردن برای رشد و جای دادن جنین در داخل شکم تان است.

حتما بخوانید: مصرف الکل در بارداری تا چه اندازه خطرناک است؟

این روزها مصرف پتاسیم و منیزیم اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا برای سلامت دندان و استخوان های نوزاد لازم است؛ بنابراین، خوراکی های با ارزش غذایی بالا، محصولات لبنی، آواکادو، ماهی سالمون و سبزی های برگ دار را بیشتر مصرف کنید. اگر هم به خوردن خوراکی های خاصی ویار دارید، شکلات تلخ یک منبع عالی برای دریافت میزان منیزیم لازم بدنتان است. توصیه می کنیم که شکلات تلخ را با شیر که غنی از کلسیم است، میل کنید. بی شک، این ترکیب معجزه آساست.

چک لیست هفته بیست و دوم بارداری

مواردی که در هفته بیست و دوم بارداری باید به آن ها توجه کرد:

  • شخص عکاسی را پیدا کنید که در عکاسی از مادرهای باردار تخصص داشته باشد
  • در این باره تصمیم گیری کنید: می خواهید پرستار بچه استخدام کنید یا اینکه نوزادتان را در مهد کودک ثبت نام کنید؟
  • لباس های ویژه دوران بارداری تان را آماده کنید.